Sedadla komerčních aerolinek jsou hodně nepohodlná záležitost. Zdá se ovšem, že letečtí designéři hodlají náš zážitek v letadle ještě zhoršit. Výrobci airbusů si nedávno nechali patentovat tzv. modulární kabinu.

Podle vývojářů tohoto evropského leteckého giganta by to celé fungovalo takto: pasažéři by se do kabiny usadili ještě předtím, než by bylo přistaveno samotné letadlo (od něj by se během usazování pasažérů oddělila kabina s lidmi, kteří s ním přiletěli). Díky tomu by se měl zkrátit čas nutný na přípravu letadla k letu.

Na obrázku si patent můžete důkladně prohlédnout. Modulární kabina je složená z podlahy a k ní připojené části trupu letadla, na obou (předním i zadním) koncích trupu je stěna. Dokument podaný k americkému patentovému úřadu uvádí, že kabina může být modifikována pro transport pasažérů, zavazadel, nákladu nebo i kombinovaně. Ze zbytku letadla se stává něco jako „nákladní auto“, které přepravuje svůj náklad z nebo na letiště.

airbus nákres

Připojení kabiny na pár křídel připomíná sestavování lega a proces spojování pravděpodobně ani nebude příliš pohodlný. Nejnovější patent Airbusu je ale přesto o něco humánnější než ten z října. Ten navrhoval za účelem ušetření místa uspořádání cestujících do dvou řad nad sebou.

airbus nákres 2

Airbus ovšem není jedinou leteckou společností, která se pokouší vměstnat do letadel co nejvíc osob. Zodiac Seats France se už dříve pochlubil svým pekelným uspořádáním sedadel, které má maximalizovat využití prostoru v ekonomické třídě tím, že se prostřední sedadla otočí o 180 stupňů. Díky tomu k sobě sedí pasažéři čelem a jsou nuceni zírat si navzájem do očí.

(Naštěstí) jsou v tuto chvíli všechny zmíněné koncepty zatím ve stadiu patentů a není tu proto žádná záruka, že někdy vejdou v platnost. Buďte si však jistí, že zatímco čtete tento článek, tak někde v ústředí Airbusu nebo Boeingu už se plánují další inovace pro pasažéry. Elektrifikovaná sedadla anebo možná další metoda, jak složit lidské tělo do menšího a (ne)pohodlnějšího tvaru. Do té doby si važte dlouhých bezpečnostních front, častých zpoždění letů a nepohodlných sedadel.