Beyond Meat (BYND) je teď nejspíš nejžhavější akcie na světě.

Inovativní „maso na bázi rostlin“ se dá koupit už ve spoustě obchodů, k dostání je i v Česku třeba na Rohlik.cz nebo Kosik.cz. V New Yorku si můžete dát burger z Beyond Meat a bude vás stát víc než ten z masa.

Podle tvrzení tahle věc chutná stejně jako reálné maso a je očividně dobrá pro zvířata (no killings!) a životní prostředí. Pro mnohé investory je maso bez masa ta příští velká věc.

Graf to říká všechno.

Akcie Beyond Meat vzrostly od 2. května, kdy byly uvedeny na trh, o 840 procent!

Něco takového jsem v životě neviděla. Je to nejvýkonnější IPO letošního roku, a dokonce jedno z nejvýkonnějších všech dob.

Úplně vážně, zisk Beyond Meat ve výši 840 procent za ani ne tři měsíce je zcela mimořádný. Jistě, není zas tak nezvyklé, že akcie po uvedení na trh vystřelí do nebes. Průměrný výnos pro IPO byl v posledním čtvrtletí 30 procent. Když si vyberete to správné IPO a akcii společnosti, která mění trh, není nerealistické očekávat velkou návratnost a zisky.

Ale s gigantickými zisky Beyond Meat se za pár měsíců objeví jednoduchá otázka. Zůstane tahle akcie takhle žhavá? Mám ji tedy teď koupit?

A odpověď zní: NE!

Pamatujete si šílenství kolem LaCroixu?

LaCroix je populární značka ochucené minerálky. Její retro design na vás prostě skáče z regálu.

Je docela dobrá, ale ne zas tak speciální. Spousta jiných ochucených minerálek je podobně dobrá. A přesto, LaCroix byl před pár lety kulturní fenomén, mladí lidé jím byli posedlí.

Stejně jako u Beyond Meat, lidé si tenkrát říkali, že to je ta příští velká věc, The Next Big Thing. A kupovali akcie firmy National Beverage (FIZZ), která za LaCroixem stojí.

Akcie National Beverage vzrostly od května 2015 do září 2017 o 550 procent.

Bylo to šílenství. Na vrcholu se akcie prodávala v poměru P/E (price/earning ratio) ve výši 58. Jinými slovy, investoři platili 58 dolarů za každý dolar zisku, který společnost vyprodukovala. To bylo víc než dvojnásobek podobného ukazatele u akcií z indexu S&P 500. Za firmu, která prodávala minerálku.

Krach National Beverage, který překvapil všechny

Akcie National Beverage tuhle vlnu neustály. Od vrcholu v září 2017 spadly o 31 procent za následujících devět měsíců. Dnes se prodávají o 66 procent levněji, než když dosáhly vrcholu.

A přitom, lidé minerální vody a limonády nepřestali pít. Za posledních 10 let se prodeje minerálek téměř ztrojnásobily. Loni Američané utratili za minerálku 49 milionů dolarů – o 22 procent víc než rok předtím.

Jen pijí daleko méně minerálky LaCroix. Letos v květnu prodeje spadly o 15 procent. Předtím o šest procent v únoru, pět v březnu a sedm v dubnu.

Kde udělali v LaCroixu chybu?

Coca-Cola koupila Topo Chico v roce 2017

Topo Chico je taková trendy mexická minerálka, kterou si vyhlédla Coca-Cola. A jak už je známo, Pepsi nemohla být dlouho pozadu. Jako odpověď nedávno uvedla na trh svoji verzi cool minerálky s názvem Bubly. Dokonce Costco přišlo s něčím podobným pod značkou Kirkland.

Zkrátka a dobře, LaCroix narazil na velkou zeď konkurence. Minerálka se dá totiž snadno kopírovat a vyrobit. A lidé si můžou vybírat ze spousty značek. Tohle vzalo vítr z plachet těm populárním akciím a poslalo je do hlubin.

A totéž se stane s Beyond Meat.

Někdo by mohl říct, že tohle je nefér srovnání, protože Beyond Meat je daleko víc inovativní, než byla firma National Beverage. Někdo může tvrdit, že má výhodu toho, kdo byl na trhu s něčím první.

Je fakt, že Beyond Meat jako první přineslo rostlinné maso k běžným spotřebitelům a ve velkém. Ale nezapomínejte, že i tahle věc je snadno replikovatelná.

A takové zboží, které se dá snadno kopírovat a zaměňovat, musí bojovat s konkurencí cenou. A to je pro Beyond Meat velký problém, protože jeho zboží je zatím velice drahé.

Jeho burgery stojí dvakrát třikrát víc než opravdové hamburgery. Další z jeho produktů, párky Beyond Sausages, jsou o 70 procent dražší než ty z vepřového masa. Kasírovat zákazníky tímto způsobem už nevydrží dlouho. Ve skutečnosti se už teď formuje nová konkurence.

Vydání Forbesu Buď bohatý a klidný

Impossible Burger taky prodává burgery z rostlinného základu. Můžete je koupit v devíti tisících obchodech a třeba i v Burger Kingu. Tyson (TSN), největší americký producent masa, připravuje také vlastní řadu alternativních burgerů. Sám na počátku investoval do Beyond Meat, ale akcie v dubnu prodal. Nestlé, největší potravinářská firma světa, rovněž vstupilo na tento trh. Prodává v Evropě „Incredible Burger“ a na podzim s ním přijde do USA. A nakonec JBS, největší světový výrobce masa, připravuje vlastní produkt na bázi rostlin v Brazílii.

Brzy bude mít každá velká potravinářská společnost svůj vlastní burger z masa na rostlinné bázi. Tyto společnosti mají víc peněz a lepší distribuční sítě než Beyond Meat. To donutí Beyond Meat buď zlevnit, nebo přijde o tržní podíl. Obojí je pro investory špatná zpráva.

Akcie Beyond Meat jsou teď absurdně drahé.

Obchodují se za poměrový ukazatel P/S (price/sales, cena/prodej) 87. To znamená, že investoři platí za každý dolar obratu 87 dolarů.

Podívejme se na to z perspektivy. Tyson se prodává za P/S 0,73. General Mills za 0,4.

Měla by se Beyond Meat platit taková prémie za to, že je první disruptor a mění to, co jíme? O. k. Tak se podívejme na jinou disruptivní firmu. Třeba The Match Group (MTCH).

The Match Group mění to, jak si lidé najdou lásku. Dominuje trhu online seznamek, roste jako šílená a její akcie vynesly 416 procent od listopadu 2015, kdy vstoupily na trh. To je desetkrát víc než akcie v S&P 500.

Match.com se prodává za 12násobek prodejů, P/S je tedy 12. A to znamená, že jsou sedmkrát levnější než akcie Beyond Meat.

Stejně jako kdysi National Beverages ani Beyond Meat tuhle absurdní valuaci a cenu akcií nevydrží. To neznamená, že by snad Beyond Meat zmizelo. Ale zmizí ta hysterie.

Až se to stane, akcie zahučí směrem dolů. Nepřekvapilo by mě, že ztratí 30 procent, jakmile investorům dojde, že se na trh řítí konkurence.

Jestli už akcie Beyond Meat máte, sedíte na pěkné hromádce zisků. Hezké. Ale měli byste je prodat, hned jak tohle dočtete.

Čas běží. Jakmile se investoři probudí a  pochopí, jak silné konkurenci Beyond Meat čelí, akcie půjdou dolů. Rychle.

Speciální zářijové číslo magazínu Forbes o investicích najdete na stáncích od 5. září.