Tomáš Havryluk si loni v říjnu přivezl z pracovní cesty do Číny zajímavý nápad – udělat z nakupujících aktivní propagátory zboží. Jinými slovy: čím více zákazníků přivedeš, tím větší dostaneš slevu. 

Druhý muž Alzy a místopředseda představenstva už se svým týmem uvedl myšlenku do praxe: u vybraného zboží se na největším českém e-shopu objevila při placení možnost „Sdílej a ušetři“. Například u velké krabice stavebnice Lego Duplo lze získat slevu až 18 procent, když se vytvoří skupina 10 kupujících. Z původní ceny 1139 korun je tak rázem 939 korun.

Inspirací k novému projektu byl Havrylukovi čínský startup Pinduoduo, který navštívil v rámci pracovní cesty organizované Googlem. Byl na ní například i majitel Rohlíku Tomáš Čupr, Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, či Igor Matejov, provozní ředitel Mall Group.

„V Číně social shopping jede ve velkém. Tamní trh je pro nás svými inovacemi velkou inspirací, určitě odtud odkoukáme i další věci,“ říká Havryluk. „Jestliže je Alza e-commerce 1.0, Amazon jako internetové tržiště e-commerce 2.0, tak Čína a tamní obři typu JD nebo Alibaba jsou e-commerce 3.0.“

Vydání Forbesu Restart

Havryluk novinku na zeleném e-shopu popisuje jednoduše: „Umožňujeme lidem, aby se organizovali, vytvořili sociální hub a díky tomu dostali slevu nebo jinou výhodu.“ Jinými slovy, pokud vybraný produkt stojí při běžné ceně 1000 korun, je tu pro zákazníky možnost vytvořit mikroskupinu nakupujících a podle počtu členů bude odstupňovaná výše slevy.

Například u notebooku Asus X543UA, který normálně stojí 12 990 korun, stačí udělat tříčlennou skupinu a každý ušetří pět procent, u pětičlenné skupiny to bude deset procent.

„Je na kupujícím, jestli tuto možnost chce využít a ve své sociální skupině sehnat další kupce. A je jedno, jestli je sežene přes Facebook, v hospodě, nebo zavolá babičce,“ říká Havryluk. „Když se skupina naplní, zboží odešleme.“

Podle jeho slov se měl projekt na stránkách Alzy objevit už v prvním kvartálu letošního roku, nakonec ho ovšem složitá implementace a pandemie koronaviru oddálily až do května.

Alza zatím do akce Sdílej a ušetři nasadila lehce přes 200 produktů z různých kategorií. „Budeme se snažit jít napříč celým spektrem. Půjde především o produkty, které seženeme za lepší peníze a mají prostor na marži,“ dodává Havryluk s tím, že počítá s největším odbytem věcí, jako jsou počítačové myši nebo powerbanky, případně dětské pleny, u kterých se může domluvit skupina maminek.

Součástí projektu Sdílej a ušetři jsou i opatření proti podvodům, u nichž podle Havryluka není pochybnost o tom, že přijdou. „Víme, že to musíme hlídat. Zároveň ale víme, že nemůžeme významnou inovaci zabít jen proto, že to někdo zneužije,“ vysvětluje jeden z nejdůležitějších lidí české e-commerce scény.

Když do telefonu vypráví o tom, že Alza v rámci této inovace nastartovala motor, který bude třeba ještě vyladit, zrovna si doma v kuchyni připravuje oběd, lososa s rýží. Havryluk je totiž – stejně jako celá Alza (s výjimkou logistiky a provozní části) – na home officu.

A změnu, kterou přinesla opatření proti pandemii koronaviru, si pochvaluje. „Virtuální mítinky jsou organizovanější, neztrácíte čas dojížděním a máte víc času na soustředěnou práci. Proto teď přemýšlíme, jak práci z domova do budoucna začlenit do našeho genomu. A jestli se do kanceláří ještě vůbec vrátíme,“ uvažuje Havryluk.

Přemýšlíme, jestli se do kanceláří ještě vůbec vrátíme.

Alza zatím krizové období zvládá velmi dobře – tržby se jí zvedly o 60 procent. Teď se ovšem nad internetovým byznysem vznáší několik otazníků, na které musí i v nejúspěšnějším tuzemském e-shopu hledat odpověď.

„Co bude s čísly v příštích měsících? Ano, došlo tu k posunu z kamenných obchodů do e-commerce, ale lidem možná dojdou peníze. A také uvidíme, jestli nebudou výpadky dodávek zboží z Číny,“ uzavírá Havryluk, jeden z devíti hlavních členů skupiny Covid19cz, která pomohla zachránit Česko před pandemií. Velkou sondu do fungování tohoto technologicko-podnikatelského týmu čtěte v květnovém Forbesu. V prodeji ode dneška v trafikách i na našem e-shopu.