Aktuální vydání magazínu Forbes

Andrej Babiš se dočkal. Téměř každý druhý rohlík v Česku bude z Agrofertu

Pošli to dál

Po osmi letech námluv, rozmíšek a soudů dopadl obchod, který dělá těžkou hlavu především obchodním řetězcům. Ovlivní ale všechny tuzemské nákupní košíky.

Pekárenská jednička Penam z holdingu Agrofert velmi pravděpodobně získá druhé největší pekárny v Česku – společnost United Bakeries. Chybí k tomu souhlas antimonopolního úřadu, který ovšem už jednou transakci v ČR posvětil.

Myšlenkovým strůjcem obchodu, který tandem Penam – United Bakeries v některých sortimentech pečiva posune až k 50 procentům na trhu, byl přitom v roce 2010, tedy před svým vstupem do politiky, sám český premiér a druhý nejbohatší Čech Andrej Babiš.

Zobrazit celý žebříček »

Vyjednávání s tehdejšími majiteli United Bakeries (UB), bratry Paříkovými, se táhla desítky měsíců, nakonec k dohodě došlo, ale obchod zhatil slovenský antimonopolní úřad. Od té doby se až do letošního srpna vedly soudy o zaplacenou zálohu 100 milionů korun.

Agrofert ji nakonec získal od UB zpět. Aktuálně Penam ovšem kupuje pouze českou část pekáren,a to od lucemburské rodinné firmy Moulins de Kleinbettingen. Podle informací Forbesu určité linky mezi touto firmou a Marko Paříkem, jehož bratr Jaroslav zemřel před čtyřmi lety, stále existují a rodina už chtěla z United Bakeries vystoupit.

Za pekárny, mezi jejichž značky patří například Delta či Odkolek a v loňském roce byly ve ztrátě, zaplatil Penam stovky milionů korun. Je jasné, že jakmile získá Agrofert v transakci zelenou, rozjede se konsolidace administrativy i výrobních kapacit. Podle lidí blízkých obchodu by měly být finanční benefity vycházející ze spojení vidět do dvou až tří let.

Foto: Profimedia.cz

Co to znamená pro trh? Tak „chleba levnější nebude“. Radost určitě nemají obchodní řetězce a pochopitelně ani zákazníci, kteří nejsou podporovateli Andreje Babiše, jenž je beneficientem dvou svěřenských fondů, které oficiálně Agrofert vlastní.

„Podle některých výzkumů má Penam zhruba 30 procent českého trhu, United Bakeries kolem 15 procent. Když to trochu přeženeme, bude téměř každý druhý rohlík či chléb Šumava pocházet z Agrofertu,“ říká analytik Petr Havel, který sektor pekárenství dlouhodobě sleduje. Podle něj se samozřejmě dál zvýší vyjednávací síla „nového Penamu“ vůči obchodním řetězcům, byť už teď je dost vysoká.

„Jsou tady jen dva významní hráči. Penam a United Bakeries. Ostatní jsou menší okresní obvykle rodinné pekárny. Je jasné, že teď snadněji lídr trhu potlačí ceny pečiva nahoru. Ale je také pravda, že na něm mají řetězce běžně marži víc než 50 procent a pekaři tolik nevydělávají,“ říká muž, který se 15 let věnuje v Česku maloobchodu.

Podle něj obvykle pekárenský sektor reaguje jako celek (byť by to samozřejmě nikdo oficiálně nepřipustil), takže když se podaří zvýšit cenu hlavnímu hráči, menší se rádi přidají. To ve výsledku může znamenat vyšší maloobchodní ceny pečiva, z čehož asi nebudou mít radost ani podporovatelé Andreje Babiše. Na druhou stranu to může přinést vyšší marže menším hráčům, kteří jinak sílu na obchody nemají, což je pro sektor pozitivní.

Agrofert je každopádně v poslední době při chuti, byť právě o nákupu United Bakeries se prý vedly bouřlivé debaty. Penam totiž prošel velkou modernizací a v Německu zase probíhá restrukturalizace druhých největších pekáren na trhu Lieken, které pod Agrofert rovněž patří.

Minulý týden navíc holding posílil také v médiích, když Mafra převzala vydavatelské aktivity Bauer Media Group (Žena a život, Chvilka pro tebe) v Česku a na Slovensku.

Čtěte také