Žily byly dvě sestry princezny, které si byly kdysi blízké, pak se něco stalo a brány Království arendellského se zavřely. Těm dvěma sestrám pak navíc tragicky zemřeli rodiče, a tak se jedna z nich musela nepřipravená ujmout trůnu. Ta sestra se jmenovala Elsa, měla téměř bílé vlasy, lehce nepředvídatelnou povahu, neustálý pocit viny a magickou moc.

Její mladší sestra se jmenovala Anna, měla hnědé vlasy a praktický přístup k životu. A taky sněhuláka Olafa, kterého si obě sestry společně vyčarovaly a který má rád vřelá objetí a vtipné hlášky. Pak tady byl taky Kristoff, Sven, Hans, někdo z nich byl princ a někdo sob, ale to už není pro příběh tak důležité.

Důležitá byla zato jiná věc. Královna Elsa byla totiž k tomu všemu Sněhová královna, a když začala ve sněhové vánici roku 2013 zpívat první tóny Let It Go (čili Najednoooou, najednooooou, už nejsem dívenkoooou….) a její prosté dlouhé šaty se změnily v obří sněhovou róbu s vlečkou a třpytkami, většina rodičů malých holčiček pochopila, že jejich život už nikdy nebude takový jako předtím. Elsa si postavila palác do nebes a její tvář byla najednou všude. Všude. V mém i ve vašem světě, aniž bychom to kdy chtěli.

U barbín, u lega, v papírnictví i v drogerii, na sušenkách i oblečení, na botách i nábytku. Jen v kinech celého světa vynesl příběh Ledového království přes 1,27 miliardy dolarů. Prakticky stejnou částku vynesla prodaná DVD (pokud nemáte doma pětiletou či sedmiletou dceru, takže jste Let It Go ještě neslyšeli sedmtisíckrát za poslední roky, gratulujeme. Autorka tohoto textu tu malou dceru má.)

Dokonce i pro produkční společnost Disney znamenala poptávka po licencích souvisejících s marketingem Ledového království takový ekonomický fenomén, že překvapil i tuto hollywoodskou továrnu na sny. Popelka i Lví král se najednou mohli jít klouzat: jen v prvním roce po premiéře Ledového království se podle tvrzení šéfa Disneyho Boba Igera například prodalo přes 500 tisíc panenek Frozen a během dalších let se toto číslo více než zpadesátinásobilo, jakkoli se to zdá neuvěřitelné.

A teď to tu máme zase. Ledové království 2 vstoupilo do kin minulý čtvrtek a z hlediska tržeb z prvního dne a pak i prvního víkendu se hladce stalo nejúspěšnějším animákem všech dob. Čistá práce. Anna a Elsa tentokrát putují do neznámé země na severu, kde jim kouzelné mocnosti mají objasnit, proč se vlastně Elsa narodila s magickou mocí a jak a proč zemřeli rodiče obou princezen.

Samozřejmě musí Anna s Elsou zase zachránit celé království a znovu i jedna druhou. A za tři dny to má na kontě z kin 350 milionů dolarů. V Česku přišlo během prvního víkendu na film rekordních 230 tisíc diváků, kteří za vstupenky zaplatili přes 35 milionů korun. Na miliardu dolarů na tržbách z kin film podle odhadů dosáhne už během dvou týdnů, jak přibývají kobercové nálety do kin ve zbytku světa, zvláště v lidnaté Asii, kde se zejména v Japonsku a Jižní Koreji stala z Anny a Elsy takřka popkulturní legenda.

A merchandising nejenže ani tentokrát nepřijde zkrátka, nabyl naopak až monstrózních rozměrů ještě dřív, než nový příběh z dílny Disneyho přišel do kin. Zatímco před lety s až takový úspěchem ledové pohádky pro holčičky nikdo nepočítal, teď už všichni vědí, s kým a čím mají tu čest. Obří paláce z lega Frozen 2 zaplnily výlohy hračkářství, výklady obchodů s dětskou módou obsadily třpytivé šaty i sportovní trička s motivem Anny, Elsy, Olafa i těch druhých, v papírnictvích to vypadá jako po výbuchu ledové bouře z Elsiných kouzel. Není úniku.

A v Česku se stačí jen namátkou podívat na základní data: hračkářství Hamleys má ve své nabídce na téma Ledového království na tři stovky různých hraček a her, Alza nabízí přes 150 položek, přičemž další desítky produktů jsou na cestě. A u Bambule si budou zákazníci vybírat z více než čtyř desítek různých tematických produktů, od panenek a plyšáků až po obří stavebnice a hry. Je tu elektronika, dětská zavazadla, parfémy, doplňky, korunky a malovátka v množství větším než malém, vhodněji než v době adventu Anna a Elsa nemohly do světa malých holčiček (a jejich rodičů) přijít. Prakticky už ani nemá smysl zavírat peněženku. Let It Go.