skip to main content
Apple

Apple míří na Václavské náměstí. „Babišova“ prodejna to ale nebude

7 minut čtení

Andrej Babiš používá iPhone už více než deset let, aktuálně má dokonce dva, a k tomu ještě iPad. Svou náklonnost k firmě z kalifornského Cupertina by rád dal najevo i tím, že její originální prodejnu Apple Store jako premiér přivede do Česka.

Ovšem půl roku poté, co po setkání s šéfem Applu Timem Cookem prohlásil, že bude „bojovat za Apple Store v Praze pro naše lidi“, tohle přání zůstává daleko od realizace. Navzdory tomu však Apple svou přítomnost v české metropoli výrazně posiluje – a míří při tom přímo na Václavské náměstí.

Babiš, ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla se s Cookem potkali na konci ledna během Světového ekonomického fóra v Davosu. Řešili ekonomickou situaci země i Evropské unie a česká delegace šéfa kalifornské společnosti vybídla, ať v Praze postaví Apple Store – ten je jenom v deseti státech Evropy a žádný v její střední či východní části.

„U nás by se k tomu skvěle hodila třeba budova ministerstva pro místní rozvoj na Staromáku. Tim Cook zareagoval okamžitě a hned na místě vznikl koordinační tým pro přípravu nového Apple Store v Praze,“ napsal tehdy Babiš na Twitter.

Prodejny Apple Store na celém světě spojuje velkorysý prostor, minimalistický design a velké množství obsluhujícího personálu.

Jenže šest měsíců je pryč a úředníci se ze Staroměstského náměstí nikam nestěhují a ministr Havlíček, který dostal celou záležitost od Babiše na starost, přiznává, že si čeští „jablíčkáři“ budou muset ještě počkat.

„Jednání o Apple Store stále probíhá. V tuto chvíli jednáme s evropským zastoupením i americkou centrálou o zařazení Prahy do střednědobé expanzní strategie společnosti. Atraktivita Prahy je jednoznačná, ale je to běh na několik let,“ uvedl Havlíček pro Forbes.

„Připravujeme akorát podrobnou informaci k turistickému ruchu v České republice a jsme připraveni poskytnout zajímavou nabídku lokalit pro potenciální pobočku Apple Store v Praze.“

Více pozornosti si tak nyní zaslouží jiná Babišova věta ze zmiňovaného tweetu: „Tim Cook byl absolutně nadšený z toho, že v ČR máme více než 500 vědců v oblasti umělé inteligence.“

Ačkoli o něm není prakticky slyšet, Apple má totiž v Česku své vývojové centrum. Stejně jako další obří americké technologické firmy Microsoft či IBM čerpá ze zdejší relativně široké základny technicky vzdělaných lidí (většinou absolventů ČVUT či brněnských vysokých škol), příznivých platových podmínek i atraktivity Prahy mezi expat komunitou.

V jednom z žižkovských činžáků sídlí zhruba padesátičlenný tým, který má na starosti identifikaci uživatelů a pomáhal zavést do iPhonů technologii Touch ID a velmi pravděpodobně také Face ID (rozpoznávání uživatelů podle otisku prstu a snímání obličeje).

Nyní to vypadá, že se tento tým přesune na mnohem prestižnější adresu a ještě se rozšíří. Apple si totiž pronajal 5000 metrů čtverečních v nově vznikající budově na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice. Na místě, kde donedávna stával historický dům U Turků z 19. století, roste za zhruba 1,2 miliardy korun nová stavba pojmenovaná Flow Building, která se má otevřít příští rok. To, že se v ní usídlí i Apple, potvrdily Forbesu dva na sobě nezávislé zdroje.

Vizualizace budovy Flow Building na Václavském náměstí.

Podle lidí z branže, kteří s námi mluvili pod podmínkou anonymity, to ovšem nevypadá, že by právě zde měl vzniknout Babišem vytoužený Apple Store. Retailové patro v úrovni náměstí (a celkem 7000 metrů čtverečních) si totiž ve Flow Building už zarezervoval irský oděvní řetězec Primark. „Mají exkluzivitu, že tam kromě nich žádný jiný retail nebude,“ uvedl zdroj Forbesu obeznámený s detaily transakce, která jinak podléhá přísnému utajení – tajnůstkářství a neochotou dělit se o interní informace je ostatně Apple proslulý. 

V Praze se tak zřejmě nebude opakovat mustr z Amsterdamu či Londýna, kdy v přízemí jedné budovy je umístěný Apple Store a v patrech nad ním kanceláře a vývojové centrum. Spíš to vypadá, že by se do Prahy mohla přestěhovat regionální centrála společnosti, která se nyní (v ne zcela vyhovujících prostorách) nachází v Budapešti.

Související vydání

Někteří odborníci jsou také skeptičtí k atraktivitě Prahy pro umístění Apple Store. „Podle našich informací se nezdá, že by chtěl Apple v dohledné době v Praze otevřít svůj store. Když už by se k tomu v tomto regionu rozhodli, pak to spíš čekáme ve Varšavě, která je větší a má strategičtější polohu k už existujícím Apple Storům v Evropě,“ říká Roman Nováček, spolumajitel společnosti Epico, která vyrábí a dodává Apple příslušenství pro obchody Apple Premium Resellers (iStyle, iWant apod.).

Atraktivita Prahy pro turisty nehraje při umísťování Apple Storu podle lidí z oboru příliš velkou roli, rozhodující je spíš kupní síla v dané zemi, respektive městě. A obecně je nepravděpodobné, že by se nyní Apple do evropské expanze nějak hnal – soustředí se především na domácí americký trh a sází na rostoucí čínský. Naopak v Evropě prodeje stagnují a u obchodníků Apple Premium Resellers dokonce padají o desítky procent.

Nejbližší prodejna Apple Store, jejichž společným znakem po celém světě je velkoryse řešený prostor, minimalistický světlý design a velké množství obsluhujícího personálu, tak pro Pražany nějakou dobu bude v Drážďanech a pro Moravany ve Vídni. To ale neznamená, že by čeští zákazníci o něco zásadního přicházeli. 

Prakticky všechny „jablíčkové“ produkty mohou koupit v e-shopu s dvouletou zárukou, v USA jednoletou, zase je tam ale nižší DPH a nepřítomnost kamenné prodejny nás nijak nelimituje v dostupnosti novinek na trh. Apple je totiž vypouští do světa podle zón: například Švýcarsko nebo Nizozemsko stejně jako Česko zpravidla bývají ve druhé vlně (s týdenním zpožděním oproti USA), a to svůj Apple Store mají.

Už několik let v Česku také působí obchody s certifikací Apple Premium Reseller, které musejí splňovat přísná kritéria (na design prodejny či její obrat) stanovená Applem, a kalifornská firma tu v rámci holešovického showroomu Alzy provozuje Apple Shop, což je v podstatě obchod v obchodě (tzv. shop-in-shop).

Apple svou přítomnost v Česku posiluje po malých dávkách. V roce 2011 zde spustil digitální obchod s hudbou iTunes a poté lokalizoval své stránky do češtiny. Od února letošního roku lze v Česku platit mobilní metodou Apple Pay.

Na podzim by se k nám měly dostat dvě novinky: Apple TV Plus, nová streamovací služba podobná Netflixu či HBO Go, a možná také platební karta Apple Card, kterou firma tento týden začala ve spolupráci s bankou Goldman Sachs distribuovat zákazníkům ve Spojených státech (je ovšem nejisté, zda kartu bude Apple rozvíjet i mimo americký trh).

S přispěním Pavla Kalouše a Lucie Hrdličkové