skip to main content
Apple

Apple prodal více hodinek než všichni Švýcaři a AirPods vydělaly více než Ralph Lauren

2 minuty čtení

„Apple is not a hardware company,“ je dnes již legendární věta, kterou před lety pronesl sám Tim Cook.

Šéf Applu chtěl tímto vyzdvihnout, jakou roli ve výsledovce firmy z Cupertina hraje software a služby a že prý nákupem zařízení vše teprve začíná. A jestliže si onehdá, na začátku roku 2013, pochvaloval, že kvartální tržby ze služeb dosáhly téměř čtyř miliard dolarů, vězte, že v Q1 2020 to bylo už 12,7 miliardy.

Jenže…

Zmíněné první čtvrtletí letošního roku pro Apple znamenalo rekordní tržby ve výši 91,8 miliardy dolarů – to znamená, že za 79,1 miliardy služby nestály, přičemž za necelých 56 miliard může iPhone. Ano, ten kus elektroniky s náramnou marží.

Tržby ze služeb pak dohání (s 10 miliardami za poslední kvartál) asi nejvíce perspektivní a určitě nejrychleji rostoucí kategorie – tzv. wearables, kde se bavíme primárně o chytrých hodinkách AppleWatch a sluchátkách AirPods.

Nově zveřejněná zpráva od společnosti Strategy Analytics uvádí, že počet prodaných hodinek AppleWatch za loňský rok vcelku dramaticky překonal počet všech hodinek švýcarských výrobců dohromady – 30,7 milionu kusů versus 21,1 milionu.

Nejde o to, zda jsou chytré hodinky za pár tisíc korun lepší než Patek Philippe za půl milionu. Ani o to, že to není symbol statusu, že nevydrží desítky let, nebudou se dědit po generace nebo že se možná cílové skupiny obou typů produktů zase tolik neprolínají. Jde o sdělení, které je zkrátka samo o sobě silné – jablečné hodinky už jsou velká věc.

To samé platí pro sluchátka AirPods, kterých jen loni firma podle odhadů prodala za šest miliard dolarů. To je pro představu zhruba stejně velký byznys jako celý módní dům Ralph Lauren a větší než třeba Harley-Davidson.

Podle některých analytiků poté vygeneruje stejnou částku v roce 2020 jen nejnovější model AirPods Pro, v našich končinách prodávaný za 7290 korun. Celkově se očekává, že AirPods mohou letos do celkových tržeb Applu přinést zhruba 15 miliard dolarů.

Není tajemstvím, že Apple vyrostl na low-cost hardwaru a prémiové ceně. A přes všechny řeči o ekosystému, softwaru a službách je to pořád hlavní motor jeho růstu.