Pro firmy ta vize vypadá lákavě – a pro zákazníky koneckonců taky. Ze skladových hal, těch nevzhledných šedivých „krabic“ na okrajích měst, se stanou díky malbám na fasádách umělecká díla. Budou větší, ale bude jich méně, aby co nejméně rušily život obyvatel měst. A doprava zboží k zákazníkům se co nejvíce zautomatizuje, čímž se sníží náklady spojené s prodejem zboží i rychlost jejich dodávky.

I takové vznešené vize má projekt Art of Space – nová platforma, která má přimět odborníky diskutovat o tom, jak co nejlépe nakládat s prostory skladových hal.

„Cílem je společně zajistit firmám prostory, které potřebují k růstu. Protože to jsou právě tyto firmy, které nám dávají práci a výplaty. Jsou důležité pro všechny. Taky se chceme starat o to, aby obce a lidé v nich byli spokojení — tedy aby stavby co možná nejlépe zapadaly do okolního prostředí a přírody,“ líčí Bert Hesselink, vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí ve společnosti CBRE, která za projektem stojí.

Bert_Hesselink

Bert Hesselink

Zájem prodejců, především těch maloobchodních, o skladové haly stále roste. Velký vliv na to mají zahraniční e-shopy; řada z nich stěhuje svá logistická a distribuční centra do Česka. Jenže mezi lidmi jejich přítomnost leckdy budí odpor.

„Lidé v hospodě říkají, že nechtějí, aby jim stál sklad za plotem. Pak o tom taky mluví politici. Rovněž koncoví uživatelé, kteří tu hrají klíčovou roli, jelikož to oni ty prostory potřebují. A pak tu máme developerské a stavební firmy, které sklady stavějí,“ tvrdí Hesselink. „Tyto skupiny se ale mezi sebou málo baví.“

Právě to by měl projekt Art of Space změnit. Prvním krokem k odstartování debaty byla Business Session s lídry trhu na téma „E-shopy a jejich vliv na průmyslové nemovitosti a logistiku“. Tam zazněla řada vizí, o nichž se má díky Art of Space ve veřejném prostoru začít debatovat.

„Mezi nejdůležitější požadavky na e-shopy patří co nejrychlejší doručení. Ale aby se dalo doručovat tak rychle, musí být sklady blíž Praze, nejen kolem ní,“ prohlásil ekonom Aleš Michl. „Jenže stavět sklady není tak sexy byznys jako stavět byty. Zvlášť proto, že řada lidí neví, že na sebe e-shopy natáhly takové peníze.“

Výraznou úsporou času i nákladů může být rovněž zavedení autonomně řízených vozidel. Ušetřilo by se za pracovní sílu, ušetřil by se čas, který řidiči potřebují na odpočinek, kleslo by patrně i množství dopravních nehod. Podle Amauryho Gariela ze CBRE by se automatizováním dopravy v USA dalo ušetřit až 152,5 miliardy dolarů.

1

V době, kdy si lze všechno zboží pohodlně objednat přes internet, by mohlo ubýt i kamenných prodejen. „Tesco už ji nepotřebuje, přijde ke mně. A ani nemusím být doma,“ tvrdí André Dravecký ze společnosti ShipVio. „Už jsou aplikace na to, abych na dálku odemkl zámek a sledoval přes kameru, jak mi někdo ukládá nákup do lednice.“

Podle zúčastněných expertů lze očekávat, že se stávající obchodní centra v budoucnu přestaví. „Bude potřeba k nim změnit přístup. Změní se v centra zábavy. A supermarkety zmizí, objem se přesune online,“ míní Pavel Sovička z Panattoni. „Musí to však být územním plánem umožněno. Technologický aspekt musí být daleko víc součástí seriózní debaty o podobě měst,“ poznamenal zase Tomáš Ctibor z 4CT. „Města, kterým se relativně daří, už to jako součást debaty mají.“

Skladové haly ale budou nutné vždy – i proto je třeba přemýšlet, jak s nimi naložit, aby nepůsobily jen jako nevzhledná součást měst či přilehlého okolí. Společnost CTP proto spustila soutěž ArtWall, v jejímž rámci mohou nejlepší evropští umělci využít fasády skladů jako svá plátna a tvořit na nich.

To vše má pomoci naplnit vizi, kterou tvůrci projektu mají. „Jsem Holanďan žijící v Česku a mám dvě dcery. Moc rád bych pro ně tuhle zemi vylepšil,“ popisuje Hesselink. „Zaprvé ekonomicky – tím, že firmám, které nám dávají práci a peníze, nabídneme prostory k podnikání. Zadruhé esteticky.“

Náročná mise právě začala.