Sdílená ekonomika táhne. Potom, co se z nápadu nechat u sebe na matracích přespat pár lidí, a přivydělat si tak na nájem v San Francisku, vyvinul co do počtu pokojů největší světový provozovatel hotelových služeb aneb Airbnb, přichází Turo a chce proměnit způsob, jakým užíváme auta.

Turo se prezentuje jako platforma pro sdílení automobilů, která vám v cizině umožní pronajmout si kdekoliv auto podle libosti od komunity místních majitelů. Turo vzniklo v roce 2009 v Bostonu jako RelayRides, nyní má ústředí v San Francisku a uvádí, že má víc než dva miliony prověřených uživatelů a 110 tisíc vozů ve 4500 městech ve Spojených státech a v Kanadě.

Sám ředitel Turo Andre Haddad nabízí k použití své Porsche 911. Majitelé vozů prostřednictvím této služby vydělávají v průměru 720 dolarů měsíčně (v přepočtu necelých 19 tisíc korun).

Turo, které taky uvádí, že jeho aplikace byla první svého druhu v USA, nabízí přes 800 značek a modelů a pojištění jak pro majitele aut, tak pro jejich uživatele. Jeho služby na trzích, kde působí, stojí o 35 procent méně než v klasických autopůjčovnách.

Čtěte také: Manažerem Airbnb aneb Z Českých Budějovic až do světových startupů

„Chceme auta, která už po světě jezdí, líp využít. Po silnicích jich jezdí miliarda a pořád přibývají nová,“ vysvětluje Haddad. „Loni přibylo ve světě 70 milionů aut a jen v USA vlastní lidé 300 milionů aut, což je skoro auto na každého obyvatele. Pokud se tak hodnotný majetek nevyužívá adekvátně, je to plýtvání a zbytečné náklady na vlastnictví auta. To chceme vyřešit,“ dodává s tím, že pro mnoho lidí je auto zmařenou investicí. „Naše vize je – ať jste kdekoli, můžete si pro své příští dobrodružství najmout to nejvhodnější auto od důvěryhodného hostitele.“

Nyní se Turo hodlá rozšířit do zámoří – a to nejdřív do Velké Británie. Jednak jsou Britové sdílené ekonomice otevření a taky už s nimi má společnost zkušenosti jako s cestovateli po USA a Kanadě, kde jejích služeb už využívali.

Aplikace pro britský trh nabízí stovky vozů k pronájmu od pronajímatelů-podnikatelů, jejichž flotily zahrnují ikonické značky jako Mini Cooper, Jaguar a Land Rover Defender až po tradiční favority Turo jako Jeep a Tesla.

Zpočátku budou moci v britské verzi aplikace zobrazit svou nabídku vozů jen vybraní reklamní partneři Turo. Nicméně společnost plánuje, že v první polovině roku 2017 zopakuje v Británii stejný model přímé komunikace peer-to-peer platformy, který stál u jejího severoamerického úspěchu.

Je zajímavostí, že 15 procent automobilů, které platforma pronajímá v USA, má manuální převodovku. To je vysoce neobvyklé v zemi, kde má 99 procent nově prodaných automobilů v automatu.

Turo začali nejdřív používat automobiloví fanoušci, Haddad ale tvrdí, že firma se postupně orientuje víc na masový trh a věří, že je připravena na zámořskou expanzi. Kanadu přidali k americké základně letos v dubnu.

„Britští cestovatelé jsou naší nejdůležitější zahraniční cestovatelskou skupinou v USA. Používají Turo, když cestují do Spojených států a do Kanady a hledají s jeho pomocí klasické modely Ford Mustang, Jeep Wrangler nebo nové favority jako model S od Tesly,“ vysvětluje Haddad. Turo podle něj začíná v Británii asi se stovkou aut, ovšem tamní komunita rychle roste. „V Británii je na 65 milionů lidí 35 milionů aut, takže i tam je spousta nevyužitého vlastnictví vozů.“

Čtěte také: Chatka, pionýr a brambory. Český Uber pro věci může nahradit stěhováky

Andre Haddad věří, že model peer-to-peer, tedy přímá komunikace uživatelů mezi sebou Turo jasně odlišuje od konkurentů jako Zipcar, který nabízí k pronájmu vlastní flotily aut. „Parkují na různých místech, aby byla dosažitelná, ale neřeší problém lepšího využití všech nedostatečně využitých aut. V podstatě problém zmnožují, protože k němu přidávají další auta,“ hodnotí Haddad.

„My se lišíme, protože umožňujeme jednotlivcům i malým podnikatelům, aby své vozy nabízeli přes Turo. Naši vlastníci a nájemci se osobně setkávají. Vždycky jde o osobní kontakt a v našem receptu na úspěch hraje právě ten velkou roli. Jsme schopni vybudovat atmosféru důvěry, protože sdílet auto s někým, koho neznáte, je úplně nová záležitost.“

V Británii už podobné peer-to-peer platformy existují, například EasyCarClub nebo HiyaCar, v Česku to pak jsou platformy jako AJO nebo Rentby.

Úspěch Airbnb ukazuje, že možná klíčovou částí vítězné strategie je nejprve vítězství v Americe a potom vstup do Evropy. Ale naděje tu je, protože Turo už získala od investorů venture kapitálu, kteří v ni věří, 101 milionů dolarů. Ovšem jestli může Haddad skutečně splnit svůj cíl a zastavit rostoucí počet automobilů na světových silnicích, je otázka jiná.