Další vyšetřování smrtelné nehody tesly je za námi, automat těsně před nárazem do zdi prý ještě zrychloval. Kdo jste sledoval jarní smrťák z volva řízeného Uberem, musíte uznat, že stroj měl všechny podmínky, aby včas zareagoval. Jenže to neudělal. Co to říká o budoucnosti autonomních aut?

Nechme stranou technologie, které možná budou jednou spolehlivě fungovat na rozlehlých dálnicích Kalifornie, ale v pátek odpoledne v Římě byste se do jejich ruky stejně svěřit nechtěli.

Nechme také stranou nedořešené pojistky, odpovědnosti nebo třeba pravidla, kdo bude moci takový autonomní stroj obsluhovat (dost pochybuji, že když vypijete v samořiditelném autě bednu šampaňského a ono se náhodou zamotá na silnici, nebude to také vaše vina).

Čtěte také: Podporujte víc elektrická auta, nabádá vládu šéf BMW pro střední Evropu

Zatím to vypadá, že auta bez volantu budou jako vzducholodě. Úžasná podívaná, ale na přepravu trochu trabl. Technologie se ale může vylepšit. Co se změní těžko, je důvod, proč by chtěl někdo autonomními vozy jezdit. Proč dát sbohem zábavě z řízení? Proč vyměnit svobodu z otočení volantu za povel ze zadní sedačky, který můžete dát už dneska taxikáři?

Správně už tušíte, že já těch důvodů moc nevidím. Vlastně jediný. Autonomní auta by přinesla lidem, které auta nikdy nebavila, novou možnost, jak se dostat z jednoho bodu do druhého. A nemuset při tom poslouchat od taxikářů hlášky o tom, „jak to dneska jezdí“, nemuset se při tom tlačit v autobusu s ostatními nebo koukat na hodinky, v kolik mají být na nádraží a kam ty koleje vlastně (ne)vedou. A pro ně to může být zcela relevantní benefit nové technologie.

Po 100 letech by se v individuální dopravě dostalo i na ně a nemuseli by si špinit ruku tankovací pistolí (ať už v ní bude cokoli).

Odhaduji, že pár nižších desítek procent takových lidí ve společnosti je. Nakonec sami si můžete udělat ve svém okolí výzkum s jednoduchou otázkou: Řídíš rád? A u těch váhajících či neřidičů můžete ještě doplnit trochu návodný dotaz: O. K., moc tě to nebaví, ale svěříš sebe a rodinu do rukou technologického mixu postaveného na automobilce, Googlu a vládách (GPS)? Počítám, že to procento ještě klesne.

Jenže podle mediální masáže posledních let to vypadá, jako by normální auta do pár let končila. Protože mladé prý nebaví, protože jsou nebezpečná, protože přece budou všichni chtít ta nová, lepší, samořiditelná!

Automobilky skupují po trhu cokoli, co jen trochu připomíná „řešení pro jízdu“, místo aby dávaly maximální fokus na auta, která nebudou jako housky na krámě. A noviny všeobecně píší o tom, jak dnešní mladé zajímají jen mobily a při nákupu by dali přednost všemu možnému, jen ne tomu dýmajícímu symbolu 20. století. Já tomu nevěřím.

Čtěte dál: Auta vyrábí i půjčuje. Škoda Auto posiluje svou službu na sdílení vozů

Dám příklad. Máme v práci dva Štěpány. Jeden už se řadí ke generaci autora tohoto textu a má zkušenosti, ehm, 40+. Auta ho nebaví, nudí a otravují. Vždycky to tak měl, i když vyrůstal v 80. letech. Byl by šťastný, kdyby mohl v aplikaci přivolat samořiditelné auto, byť mu moc nevěřím, že by to udělal i na rodinný výlet. Ale tvrdí, že ano.

Druhý Štěpán ještě nemá třicet a nemá ani auto, ale touží po něm. Po nějakém pořádném. Rychlém, stylovém. A řekněme si narovinu, samořiditelné BMW – jé, podívej, jak samo hezky řeže zatáčky – ho asi neuspokojí.

Protože je tady ještě lust. Požitkářství. Snaha být originální, odlišovat se, vyniknout. Tenhle motor má sílu poctivého dvanáctiválce z lamborghini a lidstvo táhle dopředu už tisíce let. Proč vyděláváte, proč chcete být lepší, proč si odříkáte? Jasně, protože vás to baví, protože je to život (často i jeho smysl) a protože, řekněme si to narovinu, si chcete také dopřát.

A ne že ne. Představte si, že si dáváte v práci „hard time“, makáte, abyste měli pěkné bydlení, děti školy, manželky šperky, psy, co jíst a taky – abyste si mohli zavolat… autonomní auto?! Drrr, tady to přece trochu drhne, ne? Stejně jako do knihovny patří papírové knížky, v garáži má stát auto s volantem.