Dětská vánoční přání mají letos nový hit. Poprvé po 11 letech není Barbie podle průzkumu National Retail Federation u malých dívek na prvním místě, už není nejprodávanější hračkou. Panenku od Mattela z trůnu sesadila ledová královna Elsa z animované pohádky Frozen (v českých kinech uvedená pod názvem Ledové království). Ta se volně inspirovala u Hanse Christiana Andersena a stala se jedním z nejoblíbenějších dětských příběhů dneška.

Spolu s Elsou se prodejním hitem staly další postavičky z Ledového království: Anna, Olaf, sob Sven a další postavičky z Disneyho pohádky, kterou zná každé dítě od tří do deseti let.

Průzkum NRF ukázal, že každý pátý rodič v USA plánuje své dceři koupit nějaký merchandisingový produkt s motivem Ledového království.

Na druhém místě se umístila právě Barbie (16 %) a do top 5 se dostaly také postavičky z filmu Monster High (Univerzita pro příšerky) a kolekce American Girl.

To, že se Elsa dostane na čelo žebříčku největších dívčích přání, se dalo očekávat. Už na letošní Halloween se kostýmy z Ledového království staly nejvyhledávanějšími na webu, přestože samotný film už je skoro rok starý.

Od chvíle, kdy snímek z produkce studia Disney vstoupil do kin (a zlomil několik rekordů v návštěvnosti), se vedly debaty o tom, že Elsa a její sestra Anna jsou pro mladé diváky mnohem lepšími vzory než Barbie a další obyvatelé „růžové uličky“, jak se někdy v reklamní branži přezdívá výrobkům v regálech hračkářství.

Elsa je sice také hubená, blonďatá a krásná, ale skrývá v sobě trošku jiné poselství k nastupující generaci. Docela dobře to vystihla třeba Cindy White na serveru GeekMom.com: „Pointa Ledového království neobsahuje muže, který přijde zachránit krásnou princeznu. Tady jsou princezny v centru příběhu a dění se točí okolo jejich zvláštního vztahu, ne okolo nějakého muže. Ukazují široké spektrum různých vlastností a stavů jako lásku, strach, osamělost, statečnost, frustraci, vztek nebo zranitelnost. Romantická láska je tady boční zápletkou, muži hrají jen vedlejší roli v cituplném vztahu dvou sester. Vlastně bych byla docela ráda, kdyby si z nich vzaly moje dcery příklad.“

Pro ty, kdo by byli radši, aby jejich dcery Barbie a podobné panenky vůbec neměly, máme dobrou zprávu. Číslo šest v žebříčku NRF nejpopulárnějších hraček pro dívky je Lego. To se musí líbit i startupům typu GoldieBlox, který vyrábějí velké dětské stavebnice, jež mají v dívkách zažehnout zájem o vědu a techniku. (Zde se podívejte na jejich prototyp ze slavnostního průvodu na letošním newyorském Díkůvzdání.)