skip to main content
Byznys

Berdych se pustil do cyklistiky. Bývalý tenista investuje do české značky Festka

Tenisovou kariéru ukončil sotva před třemi měsíci, ale už teď má o další práci postaráno. Nejlepší český tenista posledních dvou dekád Tomáš Berdych investoval do tuzemské značky Festka, která vyrábí exkluzivní cyklistická kola, a chystá se i aktivně ovlivňovat její chod.

Čtyřiatřicetiletou bývalou světovou čtyřku přivedla k Festce láska k cyklistice. „Poznal jsem partu lidí kolem Festky, když stavěli kolo pro mě. Mají velmi dobré jméno, unikátní produkt a zákazníky po celém světě. Vnímám, jak cyklistický byznys roste,“ vysvětluje důvod své investice.

Berdych ve Festce nahradil miliardáře a spolumajitele Škody Transportation Michala Koreckého, společně s ním pak do cyklistické značky vstoupili ještě Lukáš Šebesta, který má zkušenosti ze zbrojařského byznysu, a spoluzakladatel filmové produkční firmy Unit+Sofa Fady Salamé.

Související vydání
Forbes Life 2019
Speciální vydání

Zmíněná trojice společně ovládá společnost Scalatore, která ve Festce drží 75 procent, zbylý minoritní podíl pak zůstal někdejším zakladatelům Festky Michaelu Mourečkovi a Ondřeji Novotnému.

„Poslední dobou se náš pohled na směřování Festky s předchozím partnerem rozcházel, tak jsme se na podzim dohodli na rozchodu. Zároveň jsme chtěli do firmy přivést někoho, kdo přinese zkušenosti, bude se na rozvoji Festky aktivně podílet a posune ji dál,“ vysvětluje Moureček.

Novým CEO společnosti se stal Šebesta, Berdych a Salamé, který pochází z Libanonu, ale posledních 20 let žije v Česku, by pak měli do chodu firmy zasahovat jako jeho poradci.

Kolik Berdych za svůj podíl 22,5 procenta zaplatil, není jasné, během kariéry si ale jen na prize money vydělal přes 650 milionů korun hrubého, takže jeho palebná síla není vůbec špatná. 

Michael Moureček s Orlandem Bloomem.

„Celková výše mé investice ještě není jasná, momentálně pracujeme na nové strategii a ta si jistě vyžádá ještě další investice,“ popisuje Berdych. „Zatím se rozkoukávám, ale postupně mě dění ve Festce pohlcuje víc a víc. Jasnou pozici nemám, nechávám tomu volný průběh,“ dodává.

Festka v posledních třech letech vyrábí a prodává necelých 200 kol ročně a generuje obrat lehce pod 20 milionů korun, s příchodem nových investorů se pak chce zaměřit ještě víc na stavbu exkluzivních kol. Loni například postavila speciální kolo na míru s názvem Porcelain, které je s cenou 830 tisíc korun pravděpodobně vůbec nejdražší sériově vyráběné kolo na světě.

„Festka se vrátí ke svým kořenům. Od letošního roku se v maximální míře soustředíme na stavbu těch nejexkluzivnějších kol pro náročné zákazníky. Kvalita a exkluzivita budou preferovány před objemem,“ říká Moureček, který k Festce dovedl i hollywoodského herce Orlanda Blooma. Ten si kolo od pražského výrobce oblíbil během natáčení v Česku a dodnes na něm jezdí.

„Připravujeme řadu partnerství a budeme víc v kontaktu s našimi zákazníky. Máme úžasné komunity našich fanoušků po celém světě a je na čase začít s nimi pracovat,“ popisuje Moureček s tím, že novou filozofii chce odkrýt v rámci světové Road show, která začne v březnu v Miami.

A v sedle u toho s ním bude nově i Tomáš Berdych.