Herečka Michelle Pfeiffer, která se kdysi nechala slyšet, že se už celou dekádu nevoní, oficiálně vstoupila na trh se svým vlastním parfémem. Nejedná se ovšem o další z mnoha spoluprací celebrity se slavným parfumérským domem. Do byznysu, ve kterém se točí tři miliardy dolarů, přichází s kolekcí transparentních a netoxických parfémů značky Henry Rose.

„Inspirací byly moje děti,“ řekla Forbesu herečka a nyní i byznysmenka Michelle Pfeiffer. „Až když jsem se stala matkou, začala jsem se zajímat o zdravotní stránku kosmetických výrobků, zvlášť těch, které jsem kupovala pro své děti. Při pročítání složení kosmetických produktů jsem si uvědomila, že právě voňavky bývají označovány jako toxické.“

Ostatně i název značky vznikl spojením dvou prostředních jmen potomků Michelle Pfeiffer – dcery Claudie Rose Pfeiffer a syna Johna Henryho Kelleyho.

Celá kolekce Henry Rose přináší pět unisex vůní, každá je doplněna o seznam zdraví neškodlivých ingrediencí, které daný flakon obsahuje. Samotná lahvička je z 90 procent vyrobena z recyklovaného skla, uzávěr ze sóji. Takže i balení je udržitelné a přátelské k planetě.

Zato cena už tak přátelská není. Parfém na trh vstoupil s cenovkou 120 dolarů za 50 mililitrů, a tím se rovnou zařadil do kategorie luxusních vůní jako Viktor & Rolf, Chanel, Gucci nebo Balenciaga.

Michelle Pfeiffer společnost Henry Rose financuje sama bez společníka či investora, přesnou částku investice ale nekomentovala. Víc než peníze ji ale aspoň podle vlastních slov zajímá transparentnost složení produktů a zdraví lidí a celé planety.

„Problém s parfémy je v tom, že i kdyby produkt nebyl zdraví škodlivý, není nikde uvedeno složení, a tím pádem se to nedozvíme,“ komentuje situaci na kosmetickém trhu Ken Cook, prezident a spoluzakladatel environmentalistické skupiny EWK – neziskové organizace, která zprostředkovává informace o toxicitě každodenních kosmetických produktů.

„Při výrobě vůní jsou velmi často používány takzvané ftaláty, nebezpečné chemikálie, jejichž negativní účinek na zdraví byl již v minulosti prokázán. Tyto látky narušují hormonální systém, způsobují dýchací problémy a ohrožují funkce ledvin a jater,“ doplňuje Cookova kolegyně Nneka Leiba.

Bohužel není jasné, jak často a v jaké míře jsou tyto nebezpečné chemikálie používány při výrobě vůní. Právě z toho důvodu se herečka rozhodla parfémy nepoužívat.

Situace na trhu s vůněmi se nelepšila, takže v roce 2010 se frustrovaná Pfeiffer rozhodla oslovit různé kosmetické značky s nápadem na vůni, která by kupujícím nabídla stoprocentní transparentnost složení. Bez úspěchu.

Značky nechtěly vyzradit složení, a tím i „tajemství“ parfému.

Když Michelle Pfeiffer v roce 2016 vstoupila do představenstva EWG, vznikl nápad na založení vlastní firmy, která by trhu představila první netoxický a stoprocentně transparentní parfém.

S jasnou představou o složení parfému začala Pfeiffer s týmem společnosti International Flavors & Fragrances vyvíjet vůni – a to při velmi omezené paletě 300 ingrediencí (slavné parfémy jich mají kolem tří tisíc). Ani proces výroby nebyl jednoduchý. Společnost Henry Rose musela splnit 35stránkový seznam požadavků, podepsat prohlášení o nezávadnosti veškerých ingrediencí a také pracovat jen s firmami, které dodržují směrnice EWG.

Vzhledem k náročné výrobě tak alespoň ze začátku nebude snadné dostat se do plusových čísel. Na druhou stranu se stále víc zákazníků soustřeďuje na složení produktů, které si kupují, a na to, kdo a jak je vyrobil. A právě na ty Henry Rose cílí.

Vůni je zatím možné zakoupit pouze online s dodáním po USA.