Mohla to být pěkná akce pro miliony fanoušků po celém světě. Každoroční show Blizzcon je totiž svátkem pro všechny, kdo podlehli hrám jako World of Warcraft, Hearthstone nebo Overwatch a bez velkého přehánění uctívají vývojáře ze studia Blizzard.

Jenže letošní ročník se velmi rychle proměnil v noční můru. Vývojáři si totiž dovolili ignorovat přání oddaných hráčů a namísto dalšího velkého dílu akční legendy jménem Diablo oznámili pouze jeho mobilní verzi.

Ti, kdo hrám neholdují, mohou v tuto chvíli začít kroutit hlavou a ptát se, jestli jde o tak závažný problém. Fakt, že na čtvrtý díl Diabla čekají hráči bezmála sedm roků, ale mnohé vysvětluje.

Dosud poslední hra ze slavné série vyšla v květnu 2012, a ačkoli jde i po letech o solidní zábavu, pozvolna zapadává prachem. A program letošního Blizzconu už dopředu naznačoval, že se hráči své vytoužené hry dočkají, tedy alespoň v podobě oficiálního odhalení, kdy měl po úvodním ceremoniálu následovat právě segment o Diablu.

Nic z toho se ale nestalo a po slibném animovaném traileru bylo světu představeno „jen“ mobilní Diablo: Immortal. O to hůř, když v tu chvíli proudila slova Blizzardu k velmi náročným hráčům, kteří segment mobilních her ignorují a hrají převážně na počítačích.

Směsice velkého zklamání a narůstajícího rozhořčení pak vedla k něčemu, co si do té doby oblíbení vývojáři snad ani nedokázali představit. Vzdor v podobě statisíců negativních reakcí pod novými videi, nejrůznější petice, články, komentáře… To všechno se objevilo doslova přes noc a všeobecné naštvání stále trvá.

Jde ale opravdu o tak velký problém, který by ospravedlňoval chování hráčů? Podcenili zástupci Blizzardu povahu a důležitost toho, jak hovoří s komunitou? A nabízí se nějaká rozumná cesta k vykoupení? Spousta otázek a jen samé složité odpovědi.

V první řadě je nutné uvědomit si, co to znamená pro Blizzard. Odhlédneme-li v tuto chvíli od ztráty důvěry nebo určitého postavení, musí se vývojářská společnost potýkat s poklesem ceny vlastních akcií. Ty klesly bezprostředně po odhalení Diabla: Immortal o sedm procent a problém, už dost vyhrocený na internetu, musí teď Blizzard řešit také ve finančním oddělení.

Takhle bude vypadat mobilní hra Diablo: Immortal.

Je proto zvláštní, když spoluzakladatel Blizzardu Allen Adham po ceremoniálu na Blizzconu prozradil, že už dopředu očekávali negativní reakce, což samozřejmě vyvolává další nepříjemné dotazy, proč nedali hráčům jasněji najevo, že se představení plnohodnotného pokračování Diabla ani letos nedočkají. I přes to, že se o to komunitní manažeři (lidé, kteří jménem Blizzardu spravují diskuse, komunikují s fanoušky, když mají nějaké problémy s hrami, a vyjadřují se pro média) v průběhu října opravdu snažili.

Bohužel ale platí, že pokud chtějí vývojáři hráčům něco předat, měli by to udělat jasněji, ne pouze v náznacích, které je velmi snadné přehlédnout. Nenápadné zmínky v diskusích a článcích herních magazínů o tom, že by hráči skutečně neměli čekat nic velkého, tak zřejmě nedoputovaly k těm, kdo s nadějí sledovali přenos ceremoniálu.

A to navíc není to nejhorší.

Velice rychle totiž vyšlo najevo, že Diablo: Immortal tvoří tým lidí z čínské společnosti NetEase, která se stará o provoz her od Blizzardu v Číně a která na svém kontě už jednu mobilní fantasy hru má. Jmenuje se Crusaders of Light a zejména rozložením ovládacích prvků se mobilnímu Diablu podobá víc, než by byli hráči ochotní skousnout.

Čtěte také: Vychází Red Dead Redemption 2. Posune herní branži na novou úroveň?

Když se k tomu všemu přidá ještě mazání nepohodlných komentářů pod zmiňovanými trailery a ignorace dotazů stran platebního modelu, vznikl ukázkový případ, jak během jedné hodiny přijít o velmi dlouho budovanou reputaci.

Ve špatném světle se ukázali i sami hráči – zas a znovu předvedli, že v mnoha ohledech jednají až příliš dětinsky, když se nechali strhnout vlnou rozzuření a bez špetky nadhledu podkopali práci ostatních týmů uvnitř Blizzardu, které pracují na jiných značkách.

Přehlédnuty tak byly novinky pro Hearthstone, demoverze připravované klasické verze World of Warcraft, která svým zpracováním vrátí hráče na začátek už více než desetileté ságy, nebo remaster legendárního třetího dílu strategie Warcraft.

Přitom to ve výsledku vůbec nemusí znamenat, že práce na Diablu 4 v pozadí utichly nebo že by Diablo: Immortal znamenalo jakoukoli náhradu. Všechno je pouze o načasování a způsobu, kterým se předávají informace, a tuhle záležitost vývojáři z Blizzardu prostě nezvládli.

Prokáže-li Diablo: Immortal slibované kvality, může se situace brzy vrátit do normálu. Podobně nevraživě totiž reagovali hráči například při odhalení karetního Hearthstonu nebo konzolové verze Diabla III – titulů, které se staly oblíbenými a komunita je přijala mezi sebe bez výhrad. Jen to bude chtít znovu spoustu přesvědčování a času.