skip to main content
Český byznys

Boty vyrábí z pytlů od kávy, pneumatik či kokosu. Teď i na 3D tiskárnách

3 minuty čtení

Lukáš Klimpera svou původní profesi IT specialisty nezapře. I proto dneska tento výrobce barefootové obuvi začíná s 3D tiskem bot. „Nechali jsme si vyrobit na míru speciální tiskárnu a máme první prototypy,“ říká Lukáš Klimpera, který před pěti lety založil firmu Ahinsa Shoes.

Na jižní Moravě, nedaleko Uherského Hradiště, teď zaměstnává 14 lidí, kteří tady ručně vyrábějí „bosé“ boty. A jak říká, zájem je o ně velký – měsíčně prodá okolo 600 párů, a kdyby mohl zvýšit výrobu, prodal by jich ještě víc. Jenže naráží na nedostatek lidí.

Alespoň částečné řešení vidí právě v tom, že začne boty vyrábět pomocí 3D tiskáren. Pracuje na tom přes rok a spolu se specialisty na tuto technologii už objevili vhodné materiály, které jsou flexibilní a zdravotně nezávadné. Kromě termoplastického polyuretanu zkouší třeba i mořské řasy, kukuřici a další podobné materiály.

Teď se ještě snaží přijít na to, jak výrobu na 3D tiskárnách urychlit. „Dneska nám trvá jeden pár jeden až dva dny. Proti tomu klasická ruční výroba našich bot zabere tři až sedm hodin,“ říká Lukáš Klimpera. Věří ale, že i tohle se podaří vyřešit a 3D tisk bude brzy běžně využívat. Na podzim proto plánuje spustit crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru a před koncem roku chce začít na 3D tiskárnách vyrábět boty naplno.

Kromě urychlení sériové produkce vidí Klimpera potenciál 3D tisku i pro výrobu individuální obuvi na míru – jak pro ty, kteří chtějí mít něco skutečně ojedinělého, tak pro ty, kteří mají třeba zdravotní obtíže a složitě se jim hledají padnoucí boty.

„Moje představa je, že si zákazník kdekoli na světě vyfotí mobilem pomocí speciální aplikace svoje nohy, aplikace z fotografií složí 3D model, který nám online odešle, a my mu vytiskneme jeho vlastní kopyto, na kterém buď zhotovíme ručně vyráběné boty na míru, nebo mu vytiskneme celou 3D botu na tiskárně v jeho rozměrech,“ říká Klimpera.

Taková obuv by mohla stát asi trojnásobek klasických, sériových bot Ahinsa, tedy okolo 10 tisíc korun. O tom, že 3D tisk bot není jen bláznivý nápad, může svědčit i fakt, že tuhle technologii využívají i takoví výrobci jako Adidas nebo Nike.

Lukáš Klimpera, který také pracoval jako fyzioterapeut, si vyrobil první barefoot boty jednoduše sám doma. Už tehdy doufal, že se mu podaří přijít s výrobkem, který by mohl doporučit i svým pacientům. Jak vysvětluje, barefootová obuv, která má velmi tenkou podešev a je dostatečně široká, má nechat nohy fungovat přirozeně – a to se prý pozitivně projeví v celém těle. „Je neuvěřitelné, jak velký vliv má chůze na zbytek těla,“ je přesvědčený Klimpera.

Dneska jsou pro něj kromě Česka (kde se prodá asi třetina jeho výroby) klíčové trhy v USA, Německu, Beneluxu a dalších zemích v západní Evropě. Ve Spojených státech, kde už má i vlastní sklad a v květnu spustí samostatný e-shop, navíc chystá rozjet i výrobu bot. „Je to věc, kterou chci a na které pracujeme. Jakmile se nám podaří vypilovat 3D tisk bot, bude to pro mě další priorita,“ říká.

Klimpera si zakládá na tom, že se jeho boty vyrábějí eticky, jsou veganské a ekologické. Proto firma, která letos čeká obrat ke dvěma desítkám milionů korun, zkouší i různé alternativní materiály. Ať už jde o boty z kávových pytlů, které odebírá od pražských kaváren Mamacoffee, recyklovaných PET lahví, ojetých motocyklových pneumatik Michelin, recyklované bavlny, nebo třeba z ananasového odpadu – takzvaného piňatextu stejnojmenné britské firmy, či biokompozitního materiálu z kokosu, mají tyhle zelené inovace velký ohlas.

„Udržitelnost a snaha omezit tvorbu odpadu nebo ho využívat jako novou surovinu jsou velký trend, který přitahuje stále víc lidí a má smysl,“ říká nadšeně Lukáš Klimpera a dodává, že modely z takovýchto alternativních materiálů představují asi desetinu produkce Ahinsa Shoes. „Je to velké lákadlo pro zákazníky, ale upřímně – nakonec si většinou koupí černé balerínky nebo polobotky, které si můžou vzít do práce,“ směje se. Věří ale, že brzy se to změní a v botách z kokosu nebo pneumatik bude chodit čím dál víc lidí.