Že od Jana Vlachynského, člena našeho výběru 30 pod 30, a jeho souputníků – Lidí z Baru, kteří stojí za úspěšnými brněnskými podniky Bar, který neexistuje, Super Panda Circus, 4 pokoje nebo za hotelem Anybody – můžeme čekat originální drinky s alkoholem, nikoho nepřekvapí.

Ale nepřekvapí paradoxně ani to, že vždycky znovu přijdou s něčím překvapivým. Klidně koronavirové krizi navzdory. 

Další brněnské překvapení tentokrát nemá podobu nového konceptuálního podniku, ale nápoje. Přesněji chytrého nápoje v plechovce jménem Osmička, který má „hacknout“ váš mozek a je nejčerstvějším nápadem z Vlachynského rozčepýřené hlavy.

Honza Vlachynský a jeho hacknutá hlava

„Mám takovou obsesi. Dlouhodobě se snažím nacházet věci, které mě v práci udělají výkonnějším, protože mě děsí, že budu ztrácet hodiny času a přitom nic neudělám,“ říká dvaatřicetiletý muž, který už ve jménu efektivity a výkonnosti vyzkoušel leccos – od měření kvality spánku přes přístroj dodávající kyslík po mikrodosing LSD.

„Před rokem jsem začal přemýšlet, že bychom měli vymyslet nějaký energetický nápoj, který by mi v tom dokázal pomoct, a přitom neměl účinek ostatních energeťáků, založených na bázi umělého kofeinu. Sice vás na chvíli nakopnou, jenže po pár hodinách se budete cítit víc down než na začátku.“

Původně proto Vlachynský a jeho kolegové uvažovali o celkem jednoduchém drinku na bázi čaje, takže nakoupili asi 50 kilo matchi a začali s ní experimentovat. Vize, že budou mít do dvou měsíců hotovo, se ale rychle rozplynula.

Nejdřív řešili, čím v nápoji nahradí cukr, a pak začali přidávat další a další látky, protože samotný kofein získaný z čaje jim nepřišel pro povzbuzení dostatečný. Celý vývoj se tím protáhl o další měsíce.

Ve složení Osmičky tak najdete vedle kompletní skupiny vitaminů B a dalších vitaminů i takzvaná nootropika neboli „chytré drogy“ – látky, které zlepšují funkci a kapacitu mozku. Některé z nich, jako třeba citikolin nebo N-acetyl L-tyrosin, se dokonce používají i při léčbě Parkinsonovy choroby a dalších onemocnění nervové soustavy.

„Drink se jmenuje Osmička, protože je v něm osm účinných látek,“ vysvětluje Jan Vlachynský. „A taky proto, že by jejich účinek měl vydržet osm hodin. Takže když si ráno v práci dáte drink, můžete osm hodin naplno pracovat a pak jít dělat něco jiného.“

Strůjce celé myšlenky zároveň přiznává, že slabším místem jeho nového výtvoru je chuť. „Osmička není sladká, protože dát tam cukr by bylo proti tomu, čeho chceme dosáhnout. Místo něj jsme použili erytritol a taky MCT olej, který je součástí třeba známé Bulletproof kávy,“ říká.

Účinek je pro nás mnohem důležitější než chuť.

„Jsme si vědomi toho, že na první ochutnání může leckomu přijít dost zvláštní. Ale pro nás je mnohem důležitější účinek než chuť. A na jejím vylepšení navíc budeme ještě pracovat, i když už teď jdeme na trh s první várkou.“

Osmičku chtějí Brňané zatím nabízet jenom přes vlastní webové stránky, i když zájem o distribuci už projevil třeba Rohlík.cz. Prodávat se bude v balení po osmi kusech za cenu 600 korun, zájemci si můžou zařídit předplatné. Vlachynský a spol. v první várce vyrobili 20 tisíc kusů, náklady na celý projekt se pohybují kolem milionu korun a tvůrce počítá s tím, že když se první várka prodá, zaplatí se tím vývoj.

„Krize nám paradoxně pomohla celý projekt dotáhnout, protože jsme po zavření našich podniků měli víc času věnovat se něčemu jinému,“ říká podnikavý muž, který během nouzového stavu se svým týmem rozjel i rozvoz drinků a potravin, šití a prodej triček a přispěl k dotažení dlouho plánované koktejlové kuchařky. 

„Samozřejmě nám to nevykompenzuje způsobené ztráty, tržby se nám propadly o 90 procent,“ vypočítává. Přesto prý neuvažuje o tom, že by kterýkoli z podniků znovu neotevřel.

„Musíme prostě najít cestu, protože se na nikoho z našich skoro 150 lidí nechceme vykašlat. Možná se koncepty podniků budou proměňovat, ale budeme pokračovat dál.“