Tenhle příběh bude výjimečně trochu osobní. Na jeho počátku byla drobná nespravedlnost, nad kterou by většina z vás mávla rukou, a na konci nečekaný happy end a také dvě ponaučení. O nich ale až za chvíli.

Zápletka je úplně banální. Předloni jsem přes internet koupil mobilní telefon. Potřeboval jsem starou tlačítkovou nokii, kterou tehdy měli jen ve dvou e-shopech. Vybral jsem bez přemýšlení první z nich, Nejlevnějšímobily24.cz, a to byla chyba. Doručený mobil byl totiž zjevně použitý.

V zákonné lhůtě jsem proto odstoupil od smlouvy, mobil v původním obalu odeslal zpět a čekal na vrácení peněz. Jednoduché, ne? Kdepak. Místo toho následovala absurdně arogantní debata s majitelem dnes už uzavřeného e-shopu Pavlem Cigánkem, který peníze odmítal vrátit.

Ponaučení číslo jedna

Než někde nakoupíte, pečlivě si ověřte zkušenosti ostatních s vaším e-shopem. Tím spíš, když jde o malý obchod, navíc podle vzhledu webových stránek silně pofidérní.

Po měsíční debatě majitel obchodu komunikaci definitivně utnul. V té době mu chybělo doplatit ještě 561 korun. Tedy tak akorát, abych nad tím mávl rukou a řekl si, že šlo o daň za mou lehkomyslnost. To samé nejspíš dělají desítky z vás každý den. Nedělám si iluze.

Čtěte také: Ztracený kufr, zrušený let. Český startup pomáhá s vymáháním škody

Jenže tohle nebyl ten případ. A když mi v ostravském inspektorátu České obchodní inspekce přiznali, že Pavel Cigánek je u nich „známá firma“, ale že s jeho praktikami nic nezmůžou, naštval jsem se.

V té chvíli se na scéně objevuje služba VašeNároky.cz, kvůli které také tento článek vznikl. Brněnská společnost se totiž na jaře 2013 jako první v Česku začala zabývat podobnými drobnými občansko-právními spory, kvůli kterým byste si právníka nenajímali.

Princip je jednoduchý – pokud se VašeNároky.cz případu ujmou, nenesete žádné riziko ani další náklady. Když u soudu vyhrajete, firma si za svoje služby odečte nanejvýš 25 procent z vysouzené částky, pokud prohrajete, žádné další náklady za zastupování advokátem neplatíte.

Novák_Petr (2)

Petr Novák

„Máme kolem 500 až 600 případů měsíčně, ale z toho se dá reálně řešit tak polovina, možná tři čtvrtiny. V případech, kterých se pak ujmeme a řeší se soudně, máme úspěšnost 96 procent,“ říká hlavní právník advokátní služby Petr Novák s tím, že celkem už vyřešili kolem 2,5 tisíce případů.

Pravda, ten můj nebyl úplně typický – kvůli podobně extrémně nízkým částkám by se Novákovi a spol. k soudu chodit nevyplatilo. Častěji spíš řeší kompenzace za zpožděné lety, pokažené dovolené, újmy na zdraví nebo nároky proti pojišťovnám a realitním kancelářím.

Tedy výrazně vyšší částky, ovšem stále moc malé na to, aby vám stálo za to si kvůli nim najímat běžného právníka. „Třeba nedávno jsme řešili úmrtí papouška. Měl mít podle všeho vrozenou vadu, klientka ho reklamovala, ale prodávající odmítal peníze vrátit. Protistrana pak dokonce přinesla papouška k soudu, měli ho v mrazáku pro případ, že by se hodil důkaz,“ směje se Novák.

Čtěte také: Získejte od aerolinek desetitisíce zpět. Jak na kompenzace za zpožděný let

Když VašeNároky.cz před čtyřmi lety vznikaly, jedinou konkurencí byly firmy, které se zaměřovaly na nároky vůči leteckým společnostem. Sporům v jiných oblastech se tehdy nikdo systematicky nevěnoval. Výhodou ale bylo, že se soudy postupně začaly víc stavět na stranu spotřebitelů.

„To pro nás byl důležitý impulz,“ přiznává Novák. „Měli jsme ale také inspiraci ze zahraničí. Vzpomínám si, jak jsem v Americe listoval Žlutými stránkami, kde bylo snad 20 stran jen s inzeráty právníků, kteří se zabývají pokousáním od psů. Chtěli jsme i tady zaplnit díru na trhu,“ dodává.

Ponaučení číslo dvě

Když cítíte křivdu, braňte se. I když je škoda malá. „Nevzdávejte se a braňte se, protože právo je na vaší straně. Spousta firem má totiž svoji strategii postavenou na tom, že se lidé nebrání, protože si řeknou, že proti nim stojí silný subjekt, že to nemá smysl. My říkáme: Nic vám nehrozí, riziko prohraného sporu neseme my,“ říká Novák.

Mimochodem, pokud vracíte tak jako já zboží koupené přes internet, prodejce vám musí vrátit do poslední koruny celou částku, kterou jste zaplatili. Obvyklá finta, kdy se obchodník vymlouvá na poškozený obal, neobstojí, i kdybyste zboží vrátili úplně bez obalu.

Tím se dostáváme ke slibovanému happy endu. Pavel Cigánek u soudu prohrál a 561 korun, které dlužil, zhruba rok od začátku celého příběhu zaplatil. Nakonec ho ale vše vyšlo ještě dráž – kvůli nezaplaceným soudním výlohám, které se vyšplhaly až na 8,5 tisíce korun, skončil v exekuci s obstaveným účtem, jeho praktiky vyšetřuje policie a web Nejlevnějšímobily24.cz už neexistuje.