Trumpety hřmí a bujný oř Jasona Kingsleyho pádí přes vlnící se zelené pahorky hrabství Oxfordshire. Profesionál v šermu, nadšený lukostřelec a expert na všechny druhy středověkých soubojů Kingsley jen stěží naplní běžnou představu o jednom z nejúspěšnějších a nejuznávanějších britských podnikatelů.

Čtěte také: Staví lehčí a levnější byty. Proto se stal nejlepším podnikatelem roku

Dnes je výkonným ředitelem společnosti Rebellion. Tahle vývojářská firma, která se zaměřuje na videohry, vznikla před 25 lety. Tehdy ji Jason se svým bratrem Chrisem vybudovali prakticky od nuly. A loni ji prodali za téměř 40 milionů liber.

V roce 2012 Kigsleyho vyznamenala sama královna Řádem britského impéria za vynikající služby britské ekonomice. Když ale vstoupíte do Jasonovy kanceláře, rychle vám dojde, že tohle není běžné pracovní místo výkonného ředitele firmy. Zdi kanceláře zdobí středověká brnění a po celé místnosti se blýskají kopí, oštěpy a různé mučicí nástroje. Jason Kingsley žije totiž dvojí život. V tom druhém je středověkým rytířem.

„Mám 14 koní, žiju na farmě, kydám hnůj, účastním se rytířských klání a dodržuju také rytířský kodex. Nemusím chodit do posilovny, protože každý den vozím plná kolečka hnoje,“ říká se smíchem tenhle výstřední milionář.

Vzhůru, pane Kingsley

Kořeny Kingsleyho neobvyklé záliby sahají až do dětství, kdy jeho obsese středověkem a koňmi působila jeho rodičům nemalé problémy.

Už v osmi letech byl nadšeným jezdcem, a jakmile nastoupil na Oxford, stal se kapitánem studentského jezdeckého týmu. Ale byla to až soutěž v rytířském klání, která spojila Kingsleyho lásku k historii a koním dohromady. Tehdy si uvědomil, že přesně tohle je jeho vysněný život.

„Mít brnění v muzejní kvalitě a sedět v něm na koni v žáru simulované bitvy – tomu se nic nevyrovná,“ vysvětluje nadšeně. „Když bojuji na tak fantastických místech, jako je Tower of London nebo Kenilworth Castle, jako bych cestoval časem.“

Jasně že se nejedná zrovna o ten nejbezpečnější sport. Jeho obliba sice v důsledku globální popularity Hry o trůny a dalších show stoupá, ale s tím přibývá i počet neobvyklých úrazů a zranění. Milionář nicméně trvá na tom, že tahle disciplína je nebezpečná jen pro ty, kteří na ni nejsou dobře připravení.

Zpátky do budoucnosti

Když se procházíte po centrále společnosti Rebellion, jen kousíček od Oxfordské univerzity, je jasné, že neobvyklá záliba Jasona Kingsleyho stále vyvolává rozruch.

Jeden developer v nadsázce třeba poznamenal, že sbírka ostrých a špičatých předmětů v Kingsleyho kanceláři vyvolává zvláštní obezřetnost, když si vás šéf pozve na kobereček.

Kingsley ale trvá na tom, že jeho současný úspěch přímo souvisí s jeho zájmem o středověk. „Vždycky jsem si přál vytvářet krajinu nebo prostor, který by lidé mohli objevovat. Tak jako ve starých příbězích,“ vysvětluje. Ostatně když Rebellion v roce 2013 vypustil první mobilní hru, Joust Legend (Legenda rytířských klání), tým společnosti ustavil sira Jasona Kingsleyho definitivně svým šéfem.

Jít proti zažitým pořádkům, v tom bylo vždycky jádro fungování Kingsleyho byznysu. Rebellion nemá žádného investora z vnějšku, nikdy nevydal akcie ani se nesnažil zvýšit zisk prostřednictvím rizikového kapitálu. Což je v globálním videoherním průmyslu s obratem 100 miliard dolarů ročně něco opravdu nezvyklého.

Kingsley má ale mnohem větší cíle a snaží se firmu proměnit ve víc, než je videoherní společnost. Aspiruje na to, aby svůj byznys, který zaměstnává přibližně 300 lidí, povýšil na motor britského zábavního průmyslu.

Budujeme britského Disneye

A Rebellion už je skutečně mnohem víc než jenom videohry.

Proto s bratrem v uplynulých letech pracovali na tom, aby k Rebellionu připojili i další projekty. Podařilo se jim tak získat časopisecké vydavatelství 2000AD, které vlastní práva na řadu komiksů včetně Soudce Dredda, nakladatelství Abaddon Books, specializované na sci-fi, fantasy a hororové příběhy, a několik konkurenčních video game studií, aby si vylepšili portfolio.

Jason Kingsley v civilu

„Teď máme katalog, který se může směle změřit s tím od Marvelů a má ještě různorodější příběhy,“ říká Kingsley. Když srovnáme Rebellion a Marvel – který Disney v roce 2009 koupil za čtyři miliardy dolarů – je to odvážné tvrzení.

Ale Rebellion má vlastní styl a licenci na Soudce Dredda. Jen verze z roku 1995 se Sylvestrem Stallonem a ta novější z roku 2012 s Karlem Urbanem vydělaly přes 155 milionů dolarů a nyní, jak říká Kingsley, má Rebellion natolik vyrovnaný rozpočet, aby se mohl pustit do několika podniků přímo ve spolupráci s TV a filmovými tvůrci.

„Máme řadu projektů s uznávanými mezinárodními filmovými a televizními partnery, abychom mohli naše tituly dostat na trh co nejdříve,“ říká. „Jednáme s Netflixem, Googlem, Amazonem a také s Applem. Píšeme vlastní scénáře.“

Kingsley je trošku tajnůstkář ve svých veřejných prohlášeních. Nicméně je očividné, že tento král videoher vážně uvažuje o proměně Rebellionu v rozezpívaný a roztančený motor britského zábavního průmyslu.

Další zářez (struna) na jeho středověkém luku.