Brněnští patrioti, jak sami sebe lidé z předního světového dodavatele tiskových řešení Y Soft v nadsázce (ale ne zas tak velké) často označují, se po roční pauze na poli investic opět nadechují k dalšímu útoku.

Jejich investiční divize pod označením Y Soft Ventures totiž právě shromažďuje peníze, které by ráda proměnila v úspěšné zainvestování jak stávajících, tak nových startupů.

Čtěte také: ▶ Startupová cesta Pavla Matouška s úspěchem i fuck-upem

„Uzavřeli jsme fond Y Soft Ventures 1, jak jej pracovně nazýváme, a nyní dáváme dohromady peníze na druhou fázi. Míříme někam na 200 milionů korun,“ potvrzuje managing partner investiční divize Y Softu Miloš Sochor v dalším díle Forbes Investor podcastu, natáčeného v jedné z moderních zasedaček brněnského sídla firmy, které sousedí s tamním Českým technologickým parkem, Vysokým učením technickém a Jihomoravským inovačním centrem (JIC) v Brně.

Právě odtud před čtyřmi lety Miloš Sochor do Y Softu přišel a pomáhal inkubovaným startupům nacházet vhodný byznysmodel, škálovat jejich produkt a ve výsledku uspět nejen na českém, ale i na světovém trhu. Koneckonců Y Soft samotný si JIC na začátku tisíciletí také prošel a je považován za nejúspěšnější startup, který tamní programy absolvoval.

Zkušenosti se startupy má Miloš Sochor veliké a nyní je může využít při lovu další investice.

„Dokážu si představit, že jednu z firem zainvestujeme také do konce letošního roku,“ říká s tím, že Y Soft Ventures se bude držet jedné, maximálně dvou investic ročně, jelikož každé firmě nenabízí jen peníze, ale i know-how, a chce se jim proto pořádně věnovat.

Y Soft Ventures zajímají zejména startupy, které ve svých produktech kombinují hardware a software a jsou zaměřeny na B2B segment. Takovým příkladem je třeba brněnské Comprimato, které snižuje objem přenosu dat videí při jejich nezměněné kvalitě, nebo Lumitrix, který začínal na poli videomappingu a nyní vidí příležitost třeba i ve fenoménu rozšířené reality.

Managing partner Y Soft Ventures Miloš Sochor

Y Soft má dnes ve svém portfoliu celkem sedm startupů, Miloš Sochor ale přiznává, že dva startupy postupně přestává podporovat, jelikož pro samotný fond nemají to pravé zaměření.

„Na dvou projektech jsme si zkusili, že investovat do věcí, kterým nerozumíme – jako je B2C nebo internetové záležitosti -, není náš denní chleba, takže od toho dáváme ruce pryč. Šlo o projekty OrganizeTube a Videoflot,“ říká Sochor s tím, že oba projekty i tak stále fungují, byť třeba v lehce změněné formě. A jeden z nich nedávno získal nového investora, což ještě zůstává pod pokličkou tajemství.

Čím se Y Soft Ventures liší od ostatních fondů v Česku i ve světě? Jak se k investorům z Brna nejlépe dostat a co Y Soft od mladých projektů obecně požaduje? A dohání Praha ve startupovém ekosystému vyspělejší Brno? I takové věci jsme rozebírali v aktuálním investorském podcastu. Všechny podcasty Forbesu naleznete na jednom místě zde.