skip to main content

Bude se dražit úplně první porsche. Mělo vyhrát Hitlerovu rallye Berlín–Řím

3 minuty čtení

Adolf Hitler byl vášnivým propagátorem motorismu. Sám jezdil obrněným Mercedesem 770K Grosser Offener Tourenwagen a osobně pověřil Ferdinanda Porscheho, svého dvorního konstruktéra, že má sestrojit lidové auto, které si budou moct dovolit i běžní Němci – to se sice naplnilo až po válce, zrodil se tak ovšem model KdF Type 60, resp. Volkswagen Brouk. 

Jaksi mimochodem ale vznikl ještě jeden vůz, který stál u startu další legendy: první sporťák se jménem Porsche na přídi. Dnes je známý jako Porsche 64, a přestože z pohledu výkonu toho se závodními vozy nemá moc společného (jeho výkon čítá 40 koňských sil), je to skutečná rarita. Vyrobeny byly jen tři prototypy a pouze jeden se uchoval dodneška.

A právě tento futuristicky vyhlížející 80 let starý vůz se bude v sobotu dražit na slavné automobilové přehlídce v kalifornském Monterey. Aukční síň Sotheby’s očekává, že cena za něj se na Pebble Beach vyšplhá až ke 22 milionům dolarů (tedy k půlmiliardě korun) a učiní z něj nejdražší porsche všech dob.

Porsche 64, první vůz se jménem slavné automobilové rodiny na přídi

Tenhle titul dosud drželo závodní Porsche 917 z roku 1970, které se předloni prodalo za 14 milionů dolarů. Německá automobilka v tomto směru notně pokulhává za italským Ferrari, jehož modely 250 GTO ze 60. let jsou považovány za nejdražší vozy – loni se jeden vydražil za 1,5 miliardy korun.

Porsche 64 oficiálně vzniklo kvůli propagandistickému závodu napříč státy fašistické Osy: rallye Berlín–Řím se nejprve měla jet v září 1938, ale byla odsunuta kvůli Mnichovské konferenci, náhradní termín byl stanoven na září 1939, a to startu zase zkřížila plány německá invaze do Polska a začátek druhé světové války.

Ferdinand Porsche měl ovšem v šuplíku návrh sportovního auta ještě předtím, než za ním přišli s Hitlerovým pověřením soukmenovci z NSKK, motoristické odnože někdejších polovojenských jednotek SA. Idea, že by kromě lidového vozítka mohl vyrábět i sériové sportovní auto, v něm hlodala nejpozději od roku 1937, kdy se do fáze přípravné výroby dostal předchůdce brouka. 

Průvodce britským motoristickým pořadem Top Gear Chris Harris byl jedním z mála novinářů, kteří se mohli legendárním Porsche 64 projet…

Ferdinand Porsche svému snu ve formě skic dal pracovní číslo 114, oficiální název však byl později stanoven na Type 64. Na výsledné podobě modelu, který měl jet závod z Německa do Itálie, se podílel i slavný designér Erwin Komenda.

Z těch tří kusů, jež vznikly, je ten, který jde do aukce, jediný, co přežil. Během války jej ukrývala rodina Ferdinanda Porscheho a jeho syn Ferry, který později rozjel samotnou automobilku Porsche, na jeho příď umístil rodinné jméno. Právě proto se o něm hovoří jako o prvním porsche, ačkoli přísně vzato je to vlastně volkswagen.

Po válce koupil Porsche 64 rakouský závodník Otto Mathé, který jej vlastnil až do 80. let. Nynější majitel, jenž chce vůz prodat, je teprve čtvrtým vlastníkem v řadě. A podle všeho je auto ve skvělé kondici, přestože je na něm většina věcí ještě původních.

McLaren F1 z roku 1994, který by se v Pebble Beach mohl prodat až za 23 milionů dolarů.

Historik Andy Prill, který vůz pro Sotheby’s prověřoval, deníku New York Times řekl: „Je velmi dobře zachovaný. A přestože se v průběhu let o něj snažili starat a ošetřovat ho, je to pořád originální vůz, který neprošel žádnou důkladnou renovací. Každá vrstva laku je původní.“

Na Pebble Beach bude tohle porsche zřejmě tím nejdražším, co půjde koupit. Podle odhadů Sotheby’s by jej mohl překonat snad jen speciál McLaren F1 z roku 1994, u něhož aukční síň očekává až 23 milionů dolarů.