„Budoucnost vidím v kombinaci chození do práce a home officu,“ říká Ondřej Vlček, CEO Avastu. Na digitálním eventu Kde kancl můj, který minulý týden uspořádal Forbes ve spolupráci se společností Cisco, nebyl jediný, kdo o hybridním modelu mluvil. 

„Už pracujeme na novém hybridním modelu. Je jasné, že do kanceláře se bude chodit méně často a že se najde nějaký režim, který bude vyhovovat introvertům i extrovertům,“ dodává Vlček s odkazem na důsledky opatření proti pandemii koronaviru. Ta v mnohých firmách znamenala plošné převedení zaměstnanců na home office.

Pandemie ukázala, že režim práce z domova může být prospěšný pro zaměstnance i pro zaměstnavatele. „Pro programátory to dává smysl a obecně to má spoustu výhod, například kvůli dojíždění. V místech, jako je Londýn, strávíte na cestě minimálně hodinu tam a hodinu zpět.“

Avast poslal na home office více než 1600 lidí a velká část z nich tam ještě stále zůstává. Kyberbezpečnostní firma si mezi nimi udělala výzkum a výsledky Vlčka překvapily. „Procento lidí, kteří by se už vůbec nechtěli vrátit do kanceláří, bylo dost vysoké,“ říká a jedním dechem dodává, že je třeba si z toho vzít ponaučení. 

Vostrá dvojka
Vydání Forbesu Vostrá dvojka

Podle Jana Řežába, dalšího ze spíkrů, který se na digitálním eventu představil, se v posledních týdnech z hybridního modelu práce stalo velké téma. Otázkou ovšem zůstává, jakou na sebe vezme podobu. 

„Jestli bude doporučený na pondělí a pátky, nebo bude v podobě kreditů na měsíc, které si každý vyčerpá, jak je mu libo, to se teprve uvidí,“ říkal zakladatel startupů Socialbakers a Time is Ltd. Právě druhý jmenovaný projekt, v němž Řežáb působí i jako CEO, analyzuje efektivitu práce zaměstnanců.

„Jsme v bodě, který se zdá jako mimořádná příležitost přemyslet celý systém, jak lidé pracují. Máme unikátní šanci ho upravit a nastavit správně. Udělejme to správně,“ zdůrazňuje Řežáb své přesvědčení, že firmy by se neměly rozhodovat na základě dojmů, ale tvrdých a měřitelných údajů.

Michal Stachník, šéf české a slovenské pobočky společnosti Cisco, na akci Kde kancl můj připomněl, že pandemie odhalila jednu důležitou věc: firmy mohou věřit svým zaměstnancům, že budou na home officu opravdu pracovat.

„Ukázalo se, že práce z domu je alternativou, a posun cítím i z rozhovorů, které vedu s manažery různých firem. Když to řeknu v nadsázce, tak pandemie za dva měsíce odpracovala to, o co jsme se tady v IT firmách snažili dlouhé roky a utratili za to miliony dolarů na marketingu,“ říká Stachník.

Podle jeho slov není pro home office limitem technologie, nýbrž odvaha manažerů práci z domova dovolit. „Největší brzdou byla důvěra v zaměstnance, jestli budou doma opravdu pracovat. Ukázalo se, že to možné je. Teď si to všichni osahali a zjistili, že se v drtivé většině případů se lidem věřit dá.“

Na druhou stranu, Stachník nevěří hlasům, že se lidé ve velkém už do kanceláře vůbec nevrátí. „Náhodné potkávání a sociální kontakt by v kolektivu chyběly, to jsme si ověřili i během karantény,“ připomněl Stachník slova, která předtím rezonovala i v proslovu Ondřeje Vlčka.

Během digitálního eventu vystoupila i Martina Faltysová, ředitelka soukromé základní školy Eriza v Mělníku. Podle ní se hybridní model může týkat nejen firem, ale i školství. Jinými slovy část výuky by mohla i mimo karanténu probíhat online.

„Plánujeme to, chceme to přes prázdniny připravit. Máme projektové středy, což znamená, že se teorii co nejvíc snažíme přiblížit praxi. A právě tam si myslíme, že by to šlo, protože děti především vyhledávají a třídí informace, což mohou dělat doma,“ prohlásila Faltysová s tím, že by se to zřejmě týkalo jen druhého stupně základní školy. „Žáci se na to těší a máme pozitivní zpětnou vazbu i od rodičů, kterých jsme se na to ptali na online třídních schůzkách.“

Na nějakou formu hybridního modelu se mimochodem chystá i redakce Forbesu, taktéž využívající technologie Cisca. „Díky tomu, že jsme si během karantény vyzkoušeli spolupráci a komunikaci na dálku, tak home office bude do budoucna součástí naší práce,“ uvedla Barbora Kročková, výkonná ředitelka vydavatelství MediaRey.