Jmenuje se Nehera, založili ji v roce 1930 a v té době měla víc než 130 maloobchodních prodejen po celém světě a obrat v dnešních relacích kolem 250 milionů eur. Po válce tahle módní značka z Československa zanikla, ale teď díky podnikateli Ladislavu Zdútovi slaví úspěšný comeback.

„Projekt Nehera vznikl proto, že jsme se chtěli posouvat v rámci kreativního průmyslu. Už v devadesátých letech jsem si v Muzeu obchodu všiml této značky a její komunikace. Na tu dobu měli skvěle propracovaný byznys model, tak jsme si společně s manželkou Bibiánou řekli, že ji oživíme,“ říkal Zdút na konferenci Business Forward Forum, jíž byl Forbes partnerem.

_K9A3265-71

Sám má mnohaleté zkušenosti s vedením vlastní firmy – kreativní agentury Jandl s pobočkami v Bratislavě, Vídni a v Praze, a proto byl přizván jako host do panelu s názvem Lokální značky na zahraničních trzích. Tohle jsou jeho tipy a zkušenosti, jak ze svého byznysu udělat globálního hráče.

Bez byznys plánu se neobejdete

Většina značek funguje tak, že designér rozhoduje o byznysových věcech, a proto produkt nemá dlouhou životnost. Neuvědomují si, že se stále jedná o kreativní byznys. Podstatné jméno je byznys a kreativní je přívlastek. A to platí nejen v módní branži. Pokud nemáte zkušenosti s řízením firmy, přizvěte partnera, který této oblasti rozumí.

Čtěte také: Móda pro lidi see now/buy now aneb Z přehlídky rovnou do obchodu

Buďte světoví

Oblečení Nehera se šije na Slovensku. Spolupracujeme i s menšími ateliéry v Česku a v Itálii, ale výsledný produkt vzniká v bratislavském ateliéru, proto jsme už od začátku věděli, že nikdy neušijeme tak levné oblečení, abychom konkurovali obchodům s fast fashion módou.

Pod rukama nám tedy vznikal prémiový brand, pro nějž je „Československo“ malé. Rozhodli jsme se, že se stejně jako Nehera za první republiky zaměříme na zahraničí. Ale pokud chcete obsluhovat globální trh, musíte jít za nákupčími. Vybrali jsme si v roce 2014 Paříž, ale na první prezentaci v módní Mekce jsme udělali jen tři objednávky. Od začátku jsme nečekali nic světoborného, takže nás to ani nijak nezaskočilo, ale to se změnilo a Nehera se stala u nákupčích vyhledávaným brandem.

collage2

Rychlost a kvalita je nezbytná

Dobré jméno jsme si u nákupčích udělali taky tím, že objednané zboží doručíme včas a bez vad. Aktuálně máme 90 velkoobchodních odběratelů na čtyřech kontinentech, třeba v Jižní Koreji, Japonsku, USA, v Číně a Evropě. Do Asie a Ameriky jsme schopni doručit zboží během tří pracovních dní. Fungujeme tak, že si zákazník na našem e-shopu objedná oblečení a my se poté staráme o proclení a veškeré poplatky s tím spojené.

Investujte

Letos bychom měli dosáhnout obratu 65 – 80 milionů a mělo by se nám podařit, že už tento rok budeme moct do vývoje značky investovat prostředky ze samotného obratu a marže. To je pro nás zlomové, pak už se nám bude „lépe dýchat“.

collage1

Vybudujte si mezinárodní tým lidí

I absolutnímu laikovi musí být jasné, že na Slovensku nemáme mnoho lidí se zkušenostmi v top módním byznysu, proto jsme už od začátku budovali mezinárodní kolektiv. Jeho různorodost je klíčová, proto máme lidi ze Slovenska, Francie, Velké Británie, Číny. Móda je kosmopolitní záležitost a stala se naší DNA.

Plánujte

Chceme růst i nadále velkoobchodně, v e-shopech a do dvou až tří let bychom si chtěli otevřít vlastní prodejny, expandovat do jiných kategorií – rozvíjet řadu doplňků jako třeba sluneční brýle, peněženky, svíčky a parfémy. Přirozeně rozvíjet lifestylovou značku.