skip to main content

Být a nebýt Guerlain: Patricia, žena, která se ve světě parfémů rozhodla dělat věci po svém

5 minut čtení

Článek původně vyšel v tištěním vydání Forbesu Woman v listopadu 2019.

Společnost Nicolaï hodnotí francouzská Vogue jako jednu z pěti nejvýznamnějších značek niche parfémů na světě. „Nicolaï, créateur de parfum“, jak zní oficiální název firmy, je podle francouzského Forbesu také jedním z nejcennějších výrobců francouzských parfémů, kterému se zároveň podařilo uspět po celém světě.

Dnes má Nicolaï jako rodinná firma výrobců parfémů butiky v Paříži, Londýně, v Šanghaji i ve Spojených arabských emirátech, k dostání je celkem na dvou stovkách míst na světě včetně Prahy. A založila ho tato drobná žena.

Patricia de Nicolaï vsadila na niche parfémy, nejdražší segment oboru. Namísto klasických komerčních a vesměs syntetických vůní tak dnes vytváří pomocí mimořádně náročných a sofistikovaných výrobních postupů jedinečné, originální parfémové kompozice nikoli chemicky, ale nákladnou extrakcí nejdražších vonných esencí a vzácných přírodních ingrediencí – od kadidla přes jasmín, ambru, cedrové dřevo, damašskou růži až po ta nejdražší exotická koření z různých koutů světa. 

Podobně jako jeden z jejích známých konkurentů v oblasti niche vůní, parfumér Kilian Hennessy, i Patricia de Nicolaï pochází z jedné z nejslavnějších francouzských podnikatelských rodin historie. A stejně jako mladý Hennessy odmítl pokračovat v rodinné tradici výrobců exkluzivních koňaků, i tato praprapravnučka legendárního Pierra-Françoise Pascala Guerlaina, jenž svou ikonickou firmu založil v roce 1828, změnila směr. Namísto nalinkované kariéry v gigantu Guerlain rozjela vlastní podnikání. Loni na podzim oslavila její značka Nicolaï 30 let.

Patricia de Nicolaï obvykle rozhovory vůbec neposkytuje. Já ji navštívila loni na konci jara v Paříži vlastně náhodou, v rámci jiné služební cesty, a do poslední chvíle nebylo vůbec jisté, zda se opravdu setkáme. „Víte, nemám mnoho času na vybavování s novináři,“ řekla mi celkem stroze, když jsem nakonec opravdu zaklepala na její kancelář v suterénu domu nedaleko Place Vendôme v Paříži. Tady má pracovnu, výrobnu i laboratoř a kvůli mně právě vyhnala celý tým. Přišla jsem navíc úplně nevhod, časně ráno, kdy má Patricia ten nejostřejší nos, jak mi hned ve dveřích sdělila. 

Patricia de Nicolaï | Foto Forbes

Na stole má hromadu papírků napuštěných vůněmi – zkrátka testerů, jaké znáte z parfumerie. Namísto komerčních brandů jsou ale tyhle lístečky popsány její vlastní rukou. „Čmárám, někdy to ani sama po sobě nepřečtu, ale podívejte, tohle je třeba moje nejmilejší růže,“ dává mi přivonět. A s tím, jak vdechnu čistou vůni růží, jako by se změnil i původní poněkud úsečný tón Patricie. Jakmile začneme mluvit o parfémech, má rozhovor najednou o hodně přívětivější atmosféru.

Tahle žena, která v prosinci oslavila dvaašedesáté narozeniny, za posledních 30 let zcela změnila svět moderního parfumérského byznysu. I když o tom nerada mluví. Je vůbec první ženou v historii, která získala mezinárodní cenu Prix International du Parfumeur-Créateur, udílenou francouzskou Société Française des Parfumeurs, v této branži vůbec nejprestižnější oborovou organizací světa. Do té doby v ní vítězili jen muži. Muži totiž tuto branži zcela ovládají, jakkoli to může znít překvapivě. Ale Patricia vyhrála, s parfémem Number One Intense, který se později stal bestsellerem. 

Aktuální vydání magazínu

Patricia de Nicolaï je navíc už řadu let prezidentkou legendární „Osmotéky“ – Osmothèque se sídlem ve Versailles je největší „knihovnou vůní“ na světě (název vznikl z řeckého osme, výrazu pro vůni či parfém, a slova bibliothèque, knihovna). Dnes versailleská Osmotéka obsahuje tisíce vzorků parfémů a vonných esencí, které lidstvo stvořilo za poslední více než dva tisíce let, a jde o unikátní kulturní a historické dědictví. Najdete tu třeba parfémy, které měl v oblibě císař Napoleon, původní vonné esence, kterými se na přelomu letopočtu zkrášlovala egyptská královna Kleopatra, a více než tři tisícovky dalších autentických vonných základů. Instituci, s níž dodnes spolupracují všechny nejslavnější parfumérské domy světa, ale takém významná muzea a galerie, už řadu let vládne právě Patricia de Nicolaï. 

Dnes má na kontě víc než stovku unikátních vůní, které sama vytvořila. Příprava jednoho parfému přitom může trvat desetiletí. „Paralelně vždy pracujeme na několika nových vůních najednou,“ vysvětluje Patricia de Nicolaï, která vedle klasických parfémů vyvíjí ve své laboratoři v centru Paříže i interiérové vůně nebo nejrůznější druhy parfémované tělové kosmetiky a vůní do koupele.

Jeden z butiků společnosti Nicolaï | Foto Forbes

„Jeden slavný výrobce parfémů kdysi řekl, že vyvinout dokonalý parfém, to je nekonečná cesta,“ říká Patricia de Nicolaï. „Může to trvat pět minut, ale taky celý váš život. Vím to z vlastní zkušenosti, sama mám v hlavě spoustu kombinací, na nichž bych chtěla pracovat a které bych chtěla zkusit. Díky našim zkušenostem navíc nikdy nezačínáme s prázdným listem papíru v ruce. Máme 30 let zkušeností. Soustřeďuji se vždy na jednu či dvě parfémové kombinace a jejich dotažení pak trvá třeba šest až deset měsíců. Ne desítky let,“ směje se Patricia de Nicolaï. 

Jaké jsou její oblíbené ingredience? „Mám ráda květ pomerančovníku, samozřejmě růži, o které vím, že se hodí takřka ke všemu a vždycky bude fungovat. Trochu komplikovanější je jasmín,“ vypočítává tato hvězda současného parfumérského byznysu. 

V jejích laboratořích přímo v srdci Paříže tak takřka neustále vznikají nové a nové nápady na parfémy. „I když, řečeno se Shakespearem, co růží zvou, i zváno jinak vonělo by stejně. Růže je prostě růže. Na vás je, vymyslet jí tu nejlepší možnou kombinaci, tak vzniká parfém. Nejkvalitnější ingredience jsou samozřejmě drahé a jsou pro kvalitu luxusního parfému zásadní, nakonec je ale důležité to, jak k parfému člověk přistoupí, co s čím propojíte. I jednoduchá a známá esence může najednou vytvořit v nose přímo explozi, opravdický ohňostroj,“ líčí zapáleně Patricia. 

Právě tato touha, touha zažít ohňostroj, ji před 30 lety přivedla k tomu, otevřít vlastní značku. Žena s tradicí šesti generací slavných tvůrců parfémů v zádech, pravnučka Pierra Guerlaina, který spolu se svým bratrem Jacquesem přivedl Guerlain v polovině 20. století k celosvětovému úspěchu, s parfémy vyrůstala od nejútlejšího mládí. „Celý život jsem se věnovala parfémům. Jsem tvůrce. Jsem kreativní. A vždycky jsem měla tak trochu svou vlastní hlavu,“ směje se tato matka tří dětí, která vlastní byznys rozjela jen díky své kuráži – a také statečnosti svého muže. 

V mládí vystudovala chemii a chemickou technologii a pak prestižní ISIPCA, Mezinárodní institut parfémů, kosmetiky a potravinových aromat se sídlem ve Versailles. Jako junior parfumeur pak pracovala v několika renomovaných velkých kosmetických společnostech, jako byl Florasynth či Guest International, pro jehož značku Lancôme se společně se Sophií Grojsman podílela na vzniku dodnes ikonického parfému Trésor de Lancôme, stále považovaného za jednu z nejlepších vůní, jaké kdy v kosmetickém průmyslu vznikly. Patricia měla našlápnuto k tomu, stát se světovou hvězdou.

Reklama

„Jenže tou dobou jsem byla těhotná s třetím dítětem, bylo mi už přes třicet a pracovat na fulltime bylo dost náročné. Zároveň jsem byla frustrovaná –
svou vlastní klesající kreativitou, malým tlakem na to, vytvořit opravdu něco nového a odvážného, a naopak velkým tlakem na cenu, který jsme cítili ze všech stran. A popravdě řečeno, to je nemožné, pokud chcete dělat opravdu špičkové věci, které vyžadují velké investice do vývoje,“ vysvětluje Patricia. 

Parfémy Nicolaï | Foto Forbes

„Najednou to vypadalo, že všechny společnosti směřují úplně stejným, unifikovaným směrem. Vše podléhalo marketingu. Všechny velké brandy chtěly mít své bestsellery, ale zdálo se mi, že všechny parfémy najednou voní podobně. Měla jsem pocit, že jsem strašně limitovaná. Chtěla jsem větší svobodu,“ vzpomíná Patricia. 

Tehdy ji zachránil její vlastní manžel, který už se nemohl dívat na to, jak je jeho talentovaná žena nespokojená. „Můj muž Jean-Louis Michau byl ekonom, byl ze zcela jiné branže, s parfémy neměl vůbec nic společného. Ale prostě se už na mě nemohl dívat. A jednoho dne mi řekl: Proč prostě nezačít úplně od začátku a nerozjet vlastní byznys, vlastní značku? Dívala jsem se na něj jako na blázna,“ popisuje Patricia de Nicolaï svou první reakci. Jenže najednou jí nápad jejího muže dával smysl.

„Řekl mi jednoduše: Ty budeš mít na starosti technickou a kreativní část, tedy výrobu, a já se postarám o všechno ostatní. Byli jsme tehdy pořád ještě docela mladí a můj muž mi správně řekl: Pokud to nezkusíme teď, nikdy nezjistíme, jestli s tím máme šanci uspět. To se mi líbilo. A tak jsme si v roce 1989 otevřeli první obchod.“

Šlo ovšem o poměrně velké riziko a dobrodružství s nejasnými vyhlídkami. Zatímco dnes už se niche parfémy opět těší oblibě a lidé znovu pochopili, že kvalitní, jedinečný a originální parfém, který na kůži skutečně dlouho vydrží, nekoupíte za pár stovek v supermarketu, a také neváhají do parfému znovu pořádně investovat, na konci 80. a počátkem 90. let byl přístup domu Nicolaï k výrobě parfémů zcela unikátní a nevídaný. Podobné exkluzivní parfémy v té době nikdo nedělal.

„My jsme byli pionýři niche parfémů, před 30 lety jsme šli zcela proti proudu. Byla to výzva. A bylo to fantastické. A byla jsem navíc paní svého času i svého talentu, mohla jsem dělat, co jsem chtěla, kombinovat nezkombinovatelné vůně a vůbec neřešit jejich finální cenu. O všechno ostatní se staral manžel.“

A spolupráce fungovala. Krok za krokem ze své značky Nicolaï vybudovali renomovaný parfumérský dům. Postupně propojili celý proces mezi vytvořením parfému a jeho výrobou, od nákupu ingrediencí (připomeňme, že třeba kilogram esence vzácného dřeva oud z Kambodže se na trhu obchoduje za 25 tisíc eur, mezi další exkluzivní ingredience, které Nicolaï používá, patří turecká růže, indonéské pačuli, egyptský jasmín nebo esence z kosatce) až po prodej ve vlastních obchodech. 

Kompletní výroba se samozřejmě dodnes nachází jen ve Francii. Z laboratoře v centru Paříže schválené nové parfémy putují do továrny v La Ferté-Saint-Aubin, kde na prostoru přes 1600 metrů čtverečních probíhá celá výroba – od kombinace vonných esencí přes jejich maceraci, chlazení, filtraci až po plnění do flakonů. Z mnoha jejích parfémů se staly celosvětové ikony: vůně jako Néroli, Patchouli Intense, Oud Sublime nebo Fig Tea patří dodnes k bestsellerům. Flakon stojí v průměru od 160 eur nahoru, dle velikosti flakonu a složení parfému.

 „Moje parfémy byly vždycky bohaté. Složené z mnoha ingrediencí. Byly od počátku jiné než vše ostatní, co bylo tehdy na trhu. I díky tomu jsme myslím uspěli. Spolu s tím, že jsme se odjakživa hlásili k tomu, že moderní parfém má kořeny tady ve Francii. Nikde jinde pravý francouzský parfém vzniknout nemůže,“ říká Patricia, která ovšem i přes úspěch vlastní značky na svou rodinu nikdy nezanevřela – naopak ji dodnes ctí.

„Guerlainovi vždycky drželi pohromadě. Na tom se ani dnes nic nezměnilo. Vždy jsem měla podporu rodiny a toho si nesmírně cením. Je to pět nebo spíš šest generací, které vytvořily úžasné dílo. Moci rozjet něco vlastního, to byla vlastně pocta mé rodině a mým kořenům. Můj praprapradědeček začínal na počátku 19. století s úplně stejnou myšlenkou. Jednoduchou a jasnou. Nebyla to tedy žádná zrada,“ říká Patricia de Nicolaï, která dnes z vlastního brandu ostatně také buduje rodinnou firmu.

Parfémy Nicolaï | Foto Forbes

Nyní společnost Nicolaï jako generální ředitel vede Patriciin prostřední syn Axel Michau de Nicolaï. Patriciin manžel, její velká opora a zakladatel firmy Jean-Louis Michau loni na konci října zemřel. Z firmy však oficiálně odešel na odpočinek už v roce 2015, kdy svou práci plně předal synovi. „Děti jsem nikdy nenutila, aby se připojily. Axel ale od začátku projevoval zájem o rozvoj rodinné značky, takže to přišlo přirozeně. Dřív pracoval v jiných společnostech, sbíral zkušenosti, ale mám radost, že se nakonec rozhodl pracovat tady. Přináší novou energii, má zápal a nové nápady,“ popisuje Patricia synovu úlohu zrovna ve chvíli, kdy tento sympatický světlovlasý mladý muž vchází do místnosti. „Na prvním místě je ale vždycky kvalitní produkt a ten my máme,“ směje se Axel Michau de Nicolaï.

Axel má na starosti obchod, expanzi, strategii, růst na další trhy, kde je o niche parfémy z Paříže stále větší zájem. „Přemýšlíme společně o některých vůních a tušíme, kde budou nejlépe fungovat. Víme, že některé naše vůně výborně fungují třeba na Středním východě. Arabský poloostrov je na parfémy mimořádně vysazen, ohromný odbyt máme v Dubaji,“ popisuje Axel Michau de Nicolaï, který do firmy zapojil i své sourozence – i když spíš příležitostně.

„V případě parfémů třeba vůbec neděláme panelové testy, parfémy testuje celá rodina, a ta už je pořádně rozvětvená. Mluvíme spolu, někdy se i pohádáme. Nakonec je to ale vždycky zábava,“ říká Patriciin syn, který zároveň téměř polovinu pracovního roku tráví na cestách. Patricia de Nicolaï s ním však jezdí jen výjimečně.

„Někdy cestuji s ním, ale nejraději trávím čas tady. Tady je moje práce. Kreativita vyžaduje hodně práce a hodně času,“ říká žena, která neustále školí i nové kolegy. Momentálně její firma zaměstnává 31 lidí, ještě v roce 2014 to přitom bylo jen 13 osob. „Nové spolupracovníky trénuji ne proto, aby nahradili mě samotnou, i když i na to samozřejmě jednou dojde. Dělám to teď ale hlavně proto, že máme ve firmě stále více práce. Vytvořili jsme dobrý tým a z toho máme radost,“ směje se Patricia, jejíž firma neustále roste i co do obratu. Zatímco v roce 2014 činily tržby 3,6 milionu eur (v přepočtu 92 milionů korun), loni už to bylo přes devět milionů eur (230 milionů korun). 

Dá se ve světě nejluxusnějších vůní vůbec ještě vymyslet něco nového? „Samozřejmě že ano! Já vždy vkládám největší naději do svého příštího parfému. Vždy chci udělat něco lepšího, než jsem dosud udělala, a doufám, že se mi to ještě podaří,“ směje se Patricia. Sama prý má nejradši svůj parfém Néroli. „Ale je to subjektivní. Každý den člověk vnímá vůně jinak. Některé své vůně zase cítím na jiných lidech a voní mi lépe, než mi voní na mně samotné. Někdy takhle cítím svůj parfém na jiných lidech, nadechnu se a říkám si: No vida, to je fakt dobrá práce! Na sobě už některé vůně totiž vůbec necítím, je to taková profesionální deformace.“ 

Do budoucna si Patricia přeje zachovat především nezávislost rodinné značky. „Náš obor je v současnosti strašně rychlý, někdy až moc, některé značky to zcela semlelo. Neustále vidíte uvádění nových a nových parfémů na trh, je jich do roka tolik, že to člověk ani nestíhá sledovat. Přitom v našem odvětví je víc než kde jinde třeba najít dobrý rytmus. Dobrý, výborný parfém může na trhu přetrvat desetiletí a bude stále oblíbený, pokud mu dáte při vývoji čas a věnujete mu trpělivou péči. To si samozřejmě některé značky nemohou dovolit, jsou pod obrovským tlakem akcionářů, investorů, věřitelů. My jsme zcela nezávislí, a tak jsme klidní. Nikam nespěcháme. To nejlepší nás teprve čeká.“ 

Reklama
Reklama
Reklama