Zakladatel a CEO společnosti Kiwi.com (dříve Skypicker), která kombinuje lety nespolupracujících aerolinek, si ve 30 letech stihl udělat jméno v Česku i ve světě. Oliver Dlouhý za pět let fungování vybudoval z malého start-upu kolos s miliardovými tržbami a více než dvěma tisíci zaměstnanci.

Čtěte také: Ze SpaceX do Brna. Český veterán Silicon Valley posiluje vedení Kiwi.com

A ačkoli se pravděpodobně brzy zamíchá s jeho akcionářskou strukturou, Dlouhý se nikam nechystá. „Chci firmu dále rozvíjet, nevím, co jiného bych dělal,“ říká navzdory tomu, že by za svůj podíl mohl získat miliardy korun. „Věřím, že Kiwi.com je příležitost, která se naskytne jednou za život, a nechci ji pokazit,“ dodává.

Tohle jsou tři byznysové rady od šéfa, který o práci přemýšlí „ve sprše i při venčení psa“.


Buďte globální!

Většina tuzemských podnikatelů, které znám, se soustřeďuje primárně na Česko a po dvou třech letech se rozhodnou vstoupit na Slovensko. Já ale myslím, že bychom se měli naučit myslet více globálně. Jsme skvělí hackeři, dokážeme řešit velmi komplikované problémy, ale z nějakého důvodu nemáme kuráž vyrazit s tím do světa.

Pokud tedy v současné době máte start-up a operujete pouze u nás, tak to prosím zvažte. Dokonce se domnívám, že budovat něco globálně může být snazší než se omezit českým rybníčkem. Jestli máte v Česku porazit tři konkurenty, kteří jsou větší než vy, jste pravděpodobně ztraceni. Ve světě můžete soutěžit s tisíci společnostmi, a stejně si urvat svůj kus koláče, protože trh je rázem obrovský.

 Oliver Dlouhý byl hlavní tváří letošního evropského žebříčku Forbes 30 pod 30 v kategorii Technology.

Na work-life balance raději zapomeňte

Jestli chcete mít nejlepší nápady a být opravdu úspěšní, musíte o svém byznysu přemýšlet doslova 24/7. Já se postupem času naučil, jak skloubit byznys s rodinou a nakonec jak rodinu do podnikání integrovat.

Čtěte také: Lucie Brešová: Jak jsme se v Kiwi.ciom dostali za 4 roky z nuly na 1900 lidí

Některé ze svých nápadů například pravidelně probírám se svou ženou. Ta technické stránce věci samozřejmě nerozumí, ale má selský rozum a z uživatelského hlediska už mi mnohokrát pomohla.

O Kiwi.com přemýšlím, dokonce i když venčím našeho psa – mám v ruce telefon a řeším e-maily a zprávy ze Slacku.

Udržte si míru naivity a vykašlete se na analýzy

Kdybych na začátku věděl vše, co vím dnes, ani bych tehdejší Skypicker nezakládal – cestovní byznys je velmi komplexní a konkurence je obrovská. Já ale byl naivní (a stále trochu jsem) a věřím, že se problémy dají vyřešit relativně snadno. Myslím, že určitá úroveň naivity je v začátcích extrémně důležitá.

To ostatně souvisí s tím, že jsem při budování firmy nepřikládal přílišnou váhu analýzám – ty vás podle mého názoru naprosto brzdí. Nechci znít příliš sentimentálně, ale místo analýz raději následujte své srdce. Mozek je extrémně výkonný stroj, ale vědomí je pouze malá část procesů, které se vám dějí v hlavě. Váš mozek se může přepočítat a přes všechnu (zdánlivou) racionalitu nevidět „the big picture“.

Oliver Dlouhý byl hostem Fireside Chatu, který pořádá pražský StartupGrind.