skip to main content
Fuck up

Gaydečka: Jak jsme loni podcenili zavedení cashless systému a co letos uděláme jinak

3 minuty čtení

David Gaydečka spolu s Martinem Vonkou dlouhá léta řídí hudební festival United Islands of Prague a v posledních letech k němu přidali i festival Metronome. Loni na Metronomu poprvé využili náramků na bezhotovostní placení, aby návštěvníci festivalu mohli nechat peněženky doma. Výsledek? Naštvaní diváci a kritika na sociálních sítích. Co si z toho odnesli a jak se letos hodlají předchozích chyb vyvarovat? To pro Forbes popsal David Gaydečka.

Loni jsme byli mezi prvními, kdo v Česku spustil pro festival možnost bezhotovostního placení prostřednictvím náramku. Na obhajobu celého systému musím hned na úvod říct, že má a do budoucna určitě ještě bude mít pro diváky řadu výhod a že v jeho používání letos budeme pokračovat. Snažili jsme se už napoprvé udělat maximum, aby všechno fungovalo. Na druhou stranu ale ne všechno dopadlo tak, jak jsme si představovali, a řada diváků se na nás kvůli různým věcem zlobila.

O problémech, které jsme s použitím náramků měli loni, jsme s naším týmem diskutovali dlouho a sepsali jsme si poctivě, s čím byli naši návštěvníci nespokojení. A pro letošek jsme zavedli několik zásadních změn.

Úplně zásadní chyba na začátku byla v tom, že jsme převzali model, jak celý bezhotovostní systém dlouhodobě funguje na mnoha jiných světových akcích, jako je Coachella nebo belgický Tomorrowland. Mysleli jsme si, že když je to ověřené většími akcemi, než jsme my, bude to správné i pro nás. Teď už víme, že to takhle dělat nejde a musíte vždycky přemýšlet, jak která věc bude fungovat pro vaše publikum.

Jedna z věcí, které jsme převzali, byl refundační poplatek. Ten se zavádí proto, že když špatně odhadnete svoji spotřebu a zbudou vám peníze na účtu, musejí se vracet, s čímž jsou spojené náklady personální i bankovní, zvlášť když vracíte peníze do zahraničí. Poplatek na Metronomu byl stanoven na 50 korun a podmínkou pro vracení peněz byl zůstatek na festivalovém účtu vyšší než 100 korun.

V zahraničí je tohle běžná praxe, je i nemálo festivalů, kde se peníze nevracejí vůbec. Rozdíl u nás byl v tom, že když jedete třeba na Glastonbury nebo jiný velký festival, budou vás tři deci piva stát pět eur, zatímco na Metronomu vás půllitr piva vyjde na dvě eura. A když dáte poplatek 50 korun a podmínka pro vracení je zůstatek přes 100 korun, přijdete pomyslně v přepočtu o dva nápoje. A když si někdo dal jedno pivo, cena se mu tak psychologicky ztrojnásobila, což je nepříjemné.

Mysleli jsme si, že když přijdeme s inovací, bude to lidi zajímat a přečtou si, co o tom všem píšeme.

Lidi to celé naštvalo, protože měli pocit, že jim bereme peníze, které neutratili. Rozzlobilo je i to, že se poplatky nevracely hned při odchodu z areálu. Jenže ve chvíli, kdy vám odchází najednou i 15 tisíc lidí, tohle není reálné z organizačních důvodů.

Tuhle zcela zásadní věc jsme pro letošek vyřešili tak, že refundační poplatky z českých účtů vůbec nebudou a u zahraničních se budou platit jen bankovní poplatky.

K nepříjemné atmosféře loni přispělo i to, že řada z diváků o poplatku dopředu nevěděla. Z toho se dá odvodit naše další chyba – nedostatečná komunikace.

Mysleli jsme si, že když přijdeme s inovací, bude to lidi zajímat a přečtou si, co o tom všem píšeme. To se ale v mnoha případech nestalo, protože diváky celkem logicky víc zajímali Massive Attack než organizační záležitosti. K ulehčení situace nakonec nestačilo ani nabrífovat hostesky u vstupu.

Letos můžu diváky jen znovu požádat, aby se o průběhu festivalu informovali dopředu, ale zároveň na všechno taky jdeme jinak. Spolu s MasterCard jsme udělali opravdu velkou „osvětovou“ kampaň, takže divák, který vstupuje do areálu, bude vědět, jak všechno funguje.

David Byrne na loňském Metronome Festivalu

Třetí věc, která diváky naštvala, byly fronty. Trochu do všeho zasáhla příroda, protože v pátek odpoledne sprchlo a návštěvníci začali chodit, až když se vypršelo. Kolem páté se tak k nám najednou začalo hrnout asi 15 tisíc lidí a u brány se vytvořila nepříjemná fronta.

Abychom se tomuhle vyhnuli, vyzýváme letos naše hosty, aby přišli hodinu před začátkem koncertu, který chtějí vidět. Vedle toho jsme se ale inspirovali na letišti a rozdělili jsme kontroly potřebné pro vstup na festival na několik stanovišť, takže se nikde nenakumuluje tolik lidí. Vystoupíte na Výstavišti u obří festivalové recepce, kde bude 20 okýnek, u kterých dostanete pásek, pak se přesunete k bezpečnostní prohlídce a pak projdete branou, kde vám jen náramek zkontrolují. A pak už jste na festivalu.

Navíc si už teď můžete spárovat vstupenku s účtem na našem webu, dobít si peníze a ušetříte jeden celý krok u vstupu.

Čtvrtý problém v seznamu bylo používání online networkovací sítě. Kvůli tomu se stávalo, že kdykoli se něco zaseklo třeba při placení nebo dobíjení, nespárovala se data a čekalo se, až to proteče online systémem. Vložili jste si peníze na pokladně, tam to někdo zapsal, pak to šlo na server, pak třeba na bar… A pokud jste byli rychlejší než tok dat, stalo se, že jste si sice dobili, ale peníze se vám na účtu včas neobjevily.

To jsme vyřešili tím, že letos využíváme čip, který si sám pamatuje data – dobijete si třeba 500 korun a ty se vám zapíšou přímo do náramku a eliminuje se časová ztráta. Využíváme proto letos systém jiného dodavatele a věříme, že nám pomůže všem těmhle komplikacím předejít.