Jsou to dvě křivky, které nabraly za posledních pět let směr připomínající ostrý start byznys jetu spěchajícího finančníka. Jen výš a nahoru. První značí hodnotu evropských firem obchodovaných na burze, druhá cenu privátních společností, které prošly za tuto dobu změnou majitele.

Ve výsledku znamenají, že ceny firem rostou, a tím bohatnou také jejich vlastníci. „Od roku 2011 se multiplikátory určující hodnotu společností u evropských veřejně obchodovaných firem zvýšily o 45 procent. Trh je na výšinách, které jsme ani neočekávali a pro majitele nyní nastává ten správný okamžik, kdy je vhodné zvážit, zda chtějí pokračovat ve svém podnikání. Ceny jsou vysoko,“ říká výkonný ředitel Patria Corporate Finance Marek Rehberger, který se svými kolegy z poradenské části Patrie připravil o situaci celou analýzu.

Patria Corporate Finance by pochopitelně ráda při prodejích/nákupech asistovala, což ale neznamená, že téma není aktuální.

Multiplikátory na zisk měřený přes EBITDA (zjednodušeně provozní zisk plus odpisy) jsou u firem na burze výše než před krizovým rokem 2008 a u privátních transakcí označovaných jako M&A se těsně blíží předkrizovým hodnotám.

Vidět je to také na aktuálním žebříčku českých miliardářů, který každoročně zveřejňuje Forbes. Část z nich bohatla právě díky tomu, že se zvýšila cena jimi ovládaných společností.


Zobrazit celý žebříček »

Zatímco ale nejbohatší Češi oceňování firem dobře rozumí, především menší soukromé společnosti ho občas podceňují. „Je to důležité například při vyplácení jednoho ze společníků, který se rozhodne jít třeba do penze a často dostane za svůj podíl jen zlomek toho, čemu odpovídá skutečná hodnota firmy,“ doplnil při prezentaci Jiří Coufal z korporátního bankovnictví ČSOB.

Multiplikátory u veřejně obchodovaných společnosti tak vzrostly z úrovně 7x v roce 2011 až na úroveň mírně přesahující 10x. A u privátních transakcí M&A se posunuly z osmi na devět.

Příklad? Pokud má firma ziskovost EBITDA ve výši 500 milionů korun, tak by za ni její majitel mohl před šesti lety dostat 3,5 miliardy korun (500 milionů Kč krát multiplikátor 7), zatímco aktuálně je její cena přibližně 5 miliard korun.

Pokud odhlédneme od jejího případného zadlužení či naopak volné hotovosti, které se odečítají, respektive přičítají. Nutno také dodat, že multiplikátory se výrazně liší podle odvětví, v němž firmy podnikají a stejně tak nemohou být brány jako definitivní návod, za kolik firmu prodat.

Skutečnou cenu vždy nakonec určí až poptávka kupujících. Jsou ale jedním z prověřených vodítek, které hodnotu společnosti napoví. Vyplatí se tedy uvažovat teď opravdu o prodeji firmy? A co žene valuace nahoru?

„Ekonomice se rekordně daří, firmy i jednotlivci mají přebytky hotovosti a hledají způsoby, jak je investovat. Peníze jsou navíc velmi levné a averze k riziku je rekordně nízká. Ve finále to znamená, že jsou někteří kupující ochotni platit za firmy čím dál víc,“ vyjmenovává základní faktory, které ženou valuace nahoru, Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance.

Na druhou stranu se začínají ukazovat také faktory, které mohou do budoucna jejich ceny opět ohrozit. „V Česku je velký tlak na růst mezd, což bude snižovat marže firem a tedy i jejich hospodářské výsledky a začínají také růst úroky, tedy se dá předpokládat zdražování peněz. A pokud jde o averzi k riziku – ta může z historických minim jen vzrůst,“ dodává Bureš.

Navíc se začínají ozývat investoři, podle nichž už jsou firmy příliš drahé a odrazuje to tak poptávku po nich. „Nám by se líbila krize. Mohli bychom totiž levněji nakupovat a tím i lépe zhodnocovat peníze,“ uvedl nedávno pro Forbes finančník Igor Fait, jenž šéfuje investiční společnosti Jet Investments.

„Je vidět, že hlavně private equity investoři se z trhu spíše stahují, v Česku je ale nahrazují takzvané family office, tedy investoři s vlastními penězi, kteří stále hledají nové příležitosti, kde nakupovat,“ říká k vývoji na trhu Marek Rehberger z Patria Corporate Finance.

Naráží tak především na nákupní apetit miliardářů Tomáše Němce a Oldřicha Šlemra, kteří po prodeji gumárenské ČGS založili vlastní investiční firmy. Každý zvlášť je přitom schopen aktivovat minimálně 30 miliard korun, protože mají pochopitelně otevřené dveře do všech úvěrujících institucí, které rádi k jejich penězům přihodí další.

Tak, co? Je podle vás nejlepší doba firmu prodat, nebo věříte tomu, že jejich ceny ještě porostou? Třeba díky tomu, že se růst ekonomiky ještě nevyčerpal. Finančníci mají každopdáně jasno.

„Ta doba je teď. Je třeba si připustit, že další ekonomický vrchol, kdy prodejní ceny firem opět dosáhnou vysokých hodnot, může přijít až za mnoho let,“ říká Executive Director Patria Corporate Finance Petr Dědeček.