skip to main content
Investice

Čerstvý miliardář za čínským řetězcem, který si brousí zuby na Starbucks

3 minuty čtení

Startup, který má v rámci druhé největší ekonomiky světa ambici pokořit Starbucks, roste tak rychle, že svého investora už udělal miliardářem. Společnost Luckin Coffee, která v Číně provozuje 2370 obchodů, se chystá vstoupit na newyorskou burzu a současný předseda představenstva Charles Zhengyao Lu už teď na své jasnozřivé investici závratně vydělal.

Jako správný nastartovaný podnik teď Luckin Coffee hlavně propaluje hotovost – podle americké Komise pro cenné papíry a burzy si za loňský rok připsalo na tržbách 125 milionů dolarů a vykázalo 241 milionů čisté ztráty. Lu a jeho manželka Lichun Guo jsou ve firmě největšími akcionáři – jejich 30,5procentní podíl má podle odhadu Forbesu hodnotu 800 milionů dolarů.

Charles Zhengyao Lu

Charles Zhengyao Lu původně pracoval v telekomunikacích a v roce 2007 založil autopůjčovnu Car Inc., která nabízí krátkodobé i dlouhodobé pronájmy vozů ve víc než 300 čínských městech. V roce 2014 Lu firmu dovedl na hongkongskou burzu, kde na IPO vybral přes 400 milionů dolarů, aby ji rok nato rozšířil o ride-hailingový startup UCar.

Oproti konkurentům si UCar pořídil vlastní vozový park a využívá služby profesionálních řidičů. Lu jako CEO a předseda představenstva firmy obohatil její portfolio o autodealerství a finanční služby – Ucar se aktuálně obchoduje na mimoburzovních „over-the-counter“ trzích a dosahuje valuace 6,5 miliardy. Luův podíl v Ucar má hodnotu 500 milionů a jeho aktuální majetek podle odhadů už přesahuje 1,3 miliardy dolarů.

Jeho nejcennější investicí je teď Luckin Coffee. Řetězec s levnou kávou založila bývalá provozní šéfka Car Inc. a UCar Jenny Zhiya Qian v říjnu 2017 poté, co vybrala od Lua a ostatních investorů víc než 150 milionů dolarů. Společnost začala v rychlém sledu otevírat jednu pobočku za druhou, takže na současných 2370 prodejen se dostala už po 18 měsících.

K letošnímu lednu prodala firma zhruba 90 milionů šálků kávy a oznámila, že do konce roku plánuje mít 4500 provozoven, čímž by na domácím trhu překonala Starbucks. Americká kávová ikona otevřela svou první pobočku v Pekingu v roce 1999. Dnes má v Číně zhruba 3600 prodejen, do roku 2022 plánuje spouštět 600 nových ročně a rozšiřuje své rozvážkové služby.

Na rozdíl od nákladných provozoven Starbucks, které zákazníky vyzývají k lenošení v pohodlných křeslech, leží víc než 90 procent prodejen Luckin Coffee na rušných místech, jakými jsou kancelářské budovy nebo studentské kampusy, a oproti konkurenci šetří na jednoduchých interiérech s pár místy k sezení. Pointou je tu hlavně objednanou kávu vyzvednout a bezhotovostně (přes speciální aplikaci) zaplatit. Luckin se ve větších městech chlubí rozvozem do 18 minut od objednání a své produkty nabízí i v aplikaci největší čínské donáškové firmy Meituan-Dianping, s níž se spojilo.

Prioritou Luckin Coffee, které v úvodní andělské fázi shromáždilo investice ve výši 550 milionů dolarů, je zatím podle všeho hlavně získání podílu na trhu. Po posledním investičním kole, jež vedla investiční firma BlackRock, je firma ceněna na 2,9 miliardy. Nacenění akcií pro newyorský úpis na burze řetězec zatím nezveřejnil.

I zakladatelka Luckin Coffee Jenny Zhiya Qian si přišla na své – její dvacetiprocentní podíl se cení na víc než půl miliardy dolarů.