skip to main content
Architektura

CES 2020: Toyota a BIG vybudují v Japonsku prototyp města budoucnosti

3 minuty čtení

Projekt Woven City má představovat město blízké budoucnosti. Spolupracují na něm japonská automobilka Toyota s dánským architektonickým a inženýrským studiem BIG – Bjarke Ingels Group. Woven City představuje plně propojený ekosystém zásobovaný energií z vodíkových článků. Jde o živoucí laboratoř pro testování a vývoj mobility – autonomní dopravu, konektivitu a infrastrukturu s alternativními zdroji energie.

Firmy Toyota a BIG svůj projekt představily na tradičním veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Nejde ovšem o pouhý koncept. S budováním Woven City by se mělo začít už příští rok, přičemž vyrůst by mělo na ploše téměř 71 hektarů na úpatí hory Fudži.

Město bude mít běžné obyvatele, spolu s nimi tam budou žít i vědci a výzkumníci, kteří v něm budou rozvíjet a testovat své vize. Idea staví na myšlence propojení technologií s životem v městské komunitě. Cílem je využít technologie k tomu, aby se lidé potkávali a nežili izolovaně. Koncept respektuje tradice a je maximálně ohleduplný k životnímu prostředí.

Toyota ve Woven City vidí příležitost spolupracovat s lidmi z komerční i akademické sféry, s vědci a výzkumníky z celého světa, které plánuje pozvat na stáže i dlouhodobější pobyty. „Bude to zkrátka místo, kde budou lidé žít, pracovat i trávit svůj volný čas. Současně budou spolupracovníky živoucí laboratoře,“ shrnul šéf Toyoty Akio Toyoda.

Jak asi tušíte, půjde o místo, které bude plně soběstačné a udržitelné. Cílem je vytvořit zcela nové prostředí, v němž se dokonale sladí svět lidí, přírody a mobility (ideálně mobility čisté, sdílené a s plnou konektivitou). Město bude využívat nejen solární a geotermální energii, ale i už zmiňovanou energii získávanou z vodíkových článků.

„Půjde o replikovatelný vzor, který bude sloužit nejen jako prototyp měst budoucnosti, ale i jako předobraz zdokonalení měst už existujících,“ vysvětluje zakladatel architektonického studia BIG Bjarke Ingels. „Jednoduchým ‚přeprogramováním‘ existujících ulic můžeme odstartovat proces zpětného nastolení rovnováhy mezi lidmi, přírodou a mobilitou, a to i v tak komplexním prostředí, jaké představují například Tokio, New York, Kodaň nebo třeba Barcelona,“ tvrdí.

V centru pozornosti projektu Woven City je sladit provoz všech dopravních prostředků – ať už těch klasických, nebo autonomních – s běžným životem na ulici. Studio BIG kvůli tomu navrhlo flexibilní síť ulic, rozdělených podle rychlosti provozu do tří kategorií. První z nich bude určená pro rychlejší provoz autonomních aut, přičemž veškerá logistika bude schovaná pod zemí. Provoz, ať už osobní, nebo nákladní dopravu, budou obstarávat autonomní modely Toyota e-Palette.

Druhý typ ulic budou jakési odpočinkové promenády, po nichž se budou lidé prohánět na bicyklech, elektrických skútrech a podobně jednoduchých dopravních prostředcích. Poslední, třetí typ ulic budou de facto jakési lineární parky – prostor pro lidi, zvířata i stromy a keře. Propojením těchto ulic vznikl trail, po němž budou lidé moci dojít od hory Fudži až do nedalekého údolí Susono.

Reklama

Všechny domy ve městě, ať už obytné, nebo komerční, budou výhradně z lokálně vytěžených surovin, tedy hlavně ze dřeva. Zpracovávat se budou jak tradičními postupy, tak pokročilejšími automatizovanými metodami. Na střechách domů budou umístěny fotovoltaické panely. V ulicích budou jak původní rostliny, keře a stromy, tak ty, které budou pěstovány hydroponicky.

Lidé budou mít ve Woven City k dispozici nejmodernější technologie. V domech budou senzory, které budou monitorovat jejich zdraví, pomocí umělé inteligence zajišťovat, aby v nich bylo vše, co je třeba, a pomáhat s každodenními úkoly. Podle Toyoty půjde o jedinečnou příležitost konečně plnohodnotně a bezpečně otestovat, v čem všem a jak by nám technologie mohly pomáhat.

Trojí typ ulic město rozděluje do 3 x 3 strukturovaných městských bloků. Uvnitř každého z nich je dvorek přístupný buď promenádou, nebo parkem. Síť ulic a domů je všelijak protkaná nejrůznějšími plány, zákoutími a odpočinkovými zónami. K dispozici jsou i flexibilně upravitelné zóny, v nichž se mohou konat nejrůznější akce – dvůr se tak kupříkladu může změnit v celkem prostorné náměstí. K tomu všemu připočtěte infrastrukturu schovanou kompletně pod zem. Pod zem zmizí i veškerá logistika.

„Dnes je to ve městech hotový pelmel, všude je všechno a nic,“ říká Ingels. Projekt Toyoty podle něj skýtá jedinečnou příležitost všechno „rozebrat a znovu poslepovat“ tak, aby to dávalo smysl a skutečně fungovalo. Rozdělením města na 3 x 3 bloky získal podle vlastních slov prostor k vytvoření zákoutí, v nichž se může odehrávat sociální i kulturní život a v neposlední řadě i obchod.

„Technologie dnes nahrazují a v podstatně vytlačují fyzickou podobu společenského života, v důsledku čehož jsme čím dál izolovanější,“ konstatuje dále Ingels. A dodává: „Ve Woven City by technologie měly sloužit naopak k tomu, abychom se zase fyzicky potkávali.“

Ateliér BIG není bez zkušeností, za sebou má už spoustu realizací a spolupracoval na celé řadě významných projektů, jako byly nové budovy Světového obchodního centra v New Yorku, projekty bytového domu 8 House nebo Lego House v Kodani či sídla Googlu v Mountain View a v Londýně. Zhruba před deseti lety spolupracoval na podobném futuristickém projektu nového města s německou automobilkou Audi (Audi Urban Future), ten se však nerealizoval.

Reklama
Reklama
Reklama