skip to main content
E-commerce

Češi loni utratili na internetu rekordní sumy. Jen před Vánocemi to bylo 52 miliard

1 minuta čtení

Pamatujete dobu, kdy se hovořilo o pětiprocentním podílu e-commerce na českém maloobchodu? Tak za loňský rok už onen poměr činil téměř 13 procent a stále neztrácí na tempu.

Tuzemské e-shopy loni dosáhly obratu přesahujícího 155 miliard korun, což oproti roku 2018 představuje patnáctiprocentní nárůst. Tradičním tahákem, kterým si internetové obchody vylepšují výsledovky, byly Vánoce: letos Češi v předvánočním období utratili přes 52 miliard korun.

Vyplývá to z dat, která dala dohromady Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci se srovnávacím portálem Heureka.

Rekord v rámci celého trhu tak nějak podle očekávání padl na Alze, která dokázala během jediného prosincového týdne prodat zboží téměř za 1,5 miliardy korun. V pondělí 16. prosince na největším českém e-shopu padl rekord denního obratu ve výši 263 milionů korun. Tentýž den byl rekordní i pro logistickou Zásilkovnu, která přepravila nevídaných 379 tisíc zásilek.

Podle šéfa APEK Jana Vetyšky bude tempo růstu následující rok definovat právě zejména doručování. „Zlepšení v takzvané poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce,“ komentuje Vetyška výzvu, která je ostatně vlastní e-commerce subjektům všude na světě.

Reklama

A zatímco třeba ve Spojených státech může gigantický Amazon ladit vlastní řešení, na tuzemském trhu můžeme očekávat zintenzivnění spolupráce mezi různými subjekty. Na obsluhování poslední míle se kromě standardních dopravců zaměřuje zejména DoDo Michala Menšíka, které mimochodem relativně nově převzalo i veškeré závozy Tesca.

„Last mile delivery“ od loňského podzimu řeší i Liftago Ondřeje Krátkého, které chce skrze svůj otevřený systém městskou dopravu optimalizovat a které má zároveň i dva tisíce potenciálních přepravců téměř permanentně v ulicích.

I přes stále nedokonalou dopravu nicméně stojí za zmínku, že je Česká republika relativně vyspělým trhem a za celosvětovým průměrem podílu e-commerce na maloobchodu (13,7 procenta) nijak nezaostává.

Reklama
Reklama
Reklama