„Teď na módu nechci pár dní myslet,“ směje se designér, který ale nikdy příliš dlouho neodpočívá. Jen několik desítek hodin uplynulo od jeho poslední přehlídky na pražském Fashion Weeku.

Českému publiku se člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2018 Jiří Kalfař představil po dlouhých šesti letech, mezitím se prezentoval na Fashion Weeku v Kyjevě, Londýně a také jako jediný Čech v New Yorku. Tento úspěch, kdy jeho modely nosí i americká zpěvačka a nositelka cen American Music Awards Camila Cabello, by se ale vůbec nemusel povést, kdyby na jeho začátku nebylo odmítnutí.

Před lety vedení pražského Fashion weeku odmítlo Kalfařovu kolekci, a to dokonce dvakrát. Návrhář se však nevzdal a vyjel s ní do Itálie, kde ho objevila Daria Shapovalova, zakladatelka Mercedes-Benz Fashion Weeku v Kyjevě. Tam získal dvakrát po sobě cenu pro nejlepšího návrháře kolekce pro muže, s dámskou kolekcí se představil na týdnu módy v Londýně i v showroomu během Fashion Weeku v Paříži.

Po zkušenostech ze zahraničních týdnů módy, a zejména toho newyorského, se Kalfař dívá na podmínky toho českého s respektem. „Návrhář na pražském Fashion Weeku dostane hrozně moc a často o tom ani neví. Máte k dispozici lokaci, modelky, vizážisty, kadeřníky, koordinátora backstage. To je velký komfort, který jsem v zahraničí nezažil. Sháněl jsem si sám nejen svou lokaci a modelky, ale také všechny ty neviditelné profese: někdo vám kolekci na místo musí dovézt, pak zase odvézt. Jiný člověk koordinuje, aby se modelky, které během Fashion Weeků chodí přehlídky v nejrůznějších koutech New Yorku nebo Londýna, dostaly na tu mou včas,“ vyjmenovává návrhář.

Kalfařův příběh je pozoruhodný také v tom, že dokázal uspět ve dvou velmi náročných uměleckých profesích – kromě světa módy byl totiž tanečníkem klasického baletu, který studoval v Praze a ve Stuttgartu.

„Rád říkám, že v životě někdy vyhraješ a jindy se zas něco naučíš,“ říká designér, který je ztělesněním příkladu, že neúspěch nikdy nemusí být definitivní. Pražský Fashion Week ho po letech nejen přijal s otevřenou náručí, ale o Kalfařově kolekci z takzvaného buddhistického hedvábí, při jehož vzniku, oproti tomu tradičnímu, neumírají bourci morušoví, bylo hodně slyšet. A na streamovacích kanálech má již 600 tisíc zhlédnutí.

„Bylo pro mě důležité se po všech těch cestách ukázat v Praze. Cítím se při závěrečném defilé jinak, když vidím v publiku svou mamku nebo spolužáky ze školy. V zahraničí jste vždy sám, teď jsem potřeboval vidět i reakci domácího prostředí,“ přiznává.

Teď má ale Jiří Kalfař před sebou jinou výzvu: vysvětlit domácímu publiku, že lidská různorodost je nejen krásná, ale také společensky důležitá. V rámci Kalfařovy pražské show jste mohli vidět modely a modelky různého vzhledu i barvy kůže. 

Diverzita doplňuje vizi Jiřího Kalfaře, že móda nesmí ubližovat. „Různé pojetí krásy je zásadní proto, že se týká všech. Pokud se dokážeme otevřít světu, můžeme jen získat. Vždyť se podívejte, vše je propojené. Globální myšlení umožňuje víc příležitostí, silnější ekonomiku. Proto je potřeba dát šanci i něčemu, čeho se zprvu bojíme. Být progresivní ale znamená uspět,“ uzavírá.