Vytíženým zdravotníkům, seniorům a lidem bez domova. Těmto třem skupinám od neděle Češi koupili 3000 porcí jídel. Projekt s názvem Daruj DOBROty spustili tvůrci aplikace Nesnězeno jako návaznost na pomoc restauracím, kterou rozjeli před necelými dvěma týdny. Těm doposud pomohli vydělat více než půl milionu korun.

„Zdravotníci v těchto dnech jedou na dvě stě procent a už jim dochází síly, senioři jsou zase izolovaní a bojí se vycházet. Ve složité situaci jsou i lidé, kteří jsou na ulici a jsou odkázaní na pomoc ostatních,“ vysvětluje spoluzakladatelka Nesnězena Michaela Gregorová. Projekt na záchranu jídel z restaurací, která by se jinak vyhodila, rozjela před dvěma lety s Jakubem Hennim.

Aby jejich nápad fungoval, spojili se s organizacemi jako Ježíškova vnoučata, Seniorem s radostí, Breakfaststory, diecézní charitou, Pragulicem a logistickým startupem DoDo. Ten rozjel iniciativu DoDobrovolník a jejich vyškolení dobrovolníci jídlo vyzvedávají a zavážejí na příslušné místo.

První závoz baget a sendvičů už dorazil do Fakultní nemocnice Olomouc. V průběhu týdne budou následovat výjezdy do dalších nemocnic, primárně v Praze v Motole a Na Homolce. První várky jídel z restaurací díky dárcům z celého Česka poputují také k seniorům v domácí karanténě.

Nesnězeno kvůli nouzovému stavu změnilo od 13. března, kdy vláda nařídila zákaz veřejnosti ve stravovacích zařízeních, také svůj systém fungování a zřeklo se veškerých provizí.

„Už to pro nás nebylo jen o záchraně jídla, ale o záchraně samotných podniků. Těm jsme navíc umožnili režim bez klasické 30procentní slevy na jídla, která by se ten den už nestihla prodat běžnou cestou,“ popisuje Henni.

Za necelé dva týdny pomohli vydělat českým gastropodnikům 565 466 korun. Podniků do aplikace přibylo celkem 277, což je nárůst o 50 procent. Stejně tak se zvýšil počet registrovaných uživatelů – o jednadvacet tisíc, čímž Nesnězeno přesáhlo hranici 100 tisíc uživatelů.

„Pražskému bistru Vegg-Go se podařilo během čtyř dnů zachránit přes půl tuny skladových jídel. Zajímavostí je například i Cukrářství Martinák, které má teď přes aplikaci týdenní obrat bezmála 40 tisíc korun,“ říká Jakub Henni.

Samotná úprava aplikace, umožňující nový režim nakupování, zabrala tři dny. V průběhu víkendového hackathonu na ní střídavě pracovalo osm vývojářů brněnského studia Futured, které se stará o technickou stránku aplikace. Ti na jejím vývoji pracují i nadále a nově přidali pro podniky například možnost nabízet svůj vlastní rozvoz.

„Za pár dní spouštíme také spolupráci právě s DoDo, kdy všem podnikům nabídneme pro ně zcela bezplatný rozvoz, aniž by museli řešit personál nebo auto,“ popisuje Henni další plány.

„O to se postaráme s DoDo my, přičemž uživatele rozvoz vyjde přibližně na 30 korun.“