skip to main content
Byznys

Češi se chystají na apokalypsu. V tichosti vykoupili kuše a mačety

2 minuty čtení

Na začátku března, v době, kdy z regálů obchodů začaly mizet mouky, rýže, těstoviny a droždí, se potichu vyprodávaly i úplně jiné komodity. V českých e-shopech zaměřených na zbraně, sebeobranu a obranné prostředky měli zjara obchodní žně. Druhé Vánoce.

„Od začátku řádění koronaviru nám prodeje rostly. Za letošní březen máme tržby dokonce o několik desítek procent vyšší než v předvánočním období, což je pro nás vždycky vrchol roku,“ říká Martin Sobotka, majitel společnosti CZ PROTECT, provozující obchod zbrane-eshop.cz.

Spíš než ohrožení pandemií covid-19 ale vykoupený sortiment naznačuje blížící se zombie apokalypsu. Mačety, kuše, náboje do střelných zbraní. Taky plynové pistole, teleskopické obušky, taktické vybavení. To všechno jsou položky, které se v řadě e-shopů v posledních týdnech prodávaly výrazně rychleji než kdykoli jindy.

„Že se něco děje, jsme poprvé zaznamenali v lednu, když z Číny začaly přicházet zprávy o šíření nového viru. A Češi začali ve větším množství nakupovat balistické vesty. To je dost atypický artikl, běžně jich prodáme třeba jen 30 za rok. A najednou to vystřelilo a stejné množství jsme prodali během pár dní,“ popisuje Sobotka.

„Potom začali lidé skupovat kuše a podobné věci, na které není potřeba zbrojní průkaz,“ dodává. Sobotkův nizozemský partner, významný distributor kuší pro celou Evropu, kompletně vyprodal sklad. Na odbyt šly kuše za dvě tisícovky korun, ale i kousky za tisíc eur a víc.

„A pak se začaly prodávat mačety,“ navazuje Sobotka. Normálně jich na jeho e-shopu Češi koupí maximálně pár desítek ročně, v březnu ale chodily objednávky na mačety denně. „Před měsícem jsme ani nestíhali balit, mohl jsem je prodávat po paletách. Teď už se odbyt zpomalil. Velká část zboží se vyprodala i u zahraničních dodavatelů, zároveň se segment lidí, které to zajímalo, už zřejmě nasytil,“ říká majitel CZ PROTECT.

Na Sobotkově e-shopu se zbraněmi šly během jarní nákupní horečky na odbyt taky náboje (největší poptávka byla po 9mm Luger), obranné spreje, teleskopické obušky nebo švýcarské piexony. To jsou volně prodejné pistole v ceně okolo 10 tisíc, které místo nábojů střílejí velmi agresivní gel na bázi capsaicinu – výtažku z chilli papriček. „Ty v posledních týdnech opakovaně vyprodáváme. Za tři týdny v březnu jsem prodal víc než loni za celý rok,“ doplňuje Sobotka.

A říká, že za celou svoji kariéru, co se pohybuje v tomhle oboru, nikdy nic podobného nezažil. „Ani po teroristických útocích, nikdy. Měli jsme třeba nárůst ve střeleckých kurzech, ale nikdy takový skok v prodeji výrobků.“

Reklama

To Jiří Šneberk, který provozuje plzeňský obchod se zbraněmi Alfa Tactical a stejnojmenný e-shop, podobně zběsilé nákupy pamatuje. „Teď se sice prodává hodně, ale pořád se to nedá srovnat s boomem před dvěma lety, kdy v Evropě padaly návrhy na omezení nákupu zbraní. To byl bezprecedentní nárůst,“ říká Šneberk, jenž se zaměřuje hlavně na prodej střelných zbraní a vybavení k nim.

„Poptávka se obyčejně zvedne, když se něco stane. Lidé začnou myslet na bezpečnost, takže zaznamenáváme nárůst třeba po každém útoku teroristů,“ dodává. Na prodejích se ale ve Šneberkově obchodě projevila i pandemie koronaviru. „Čína lidi ještě nevzrušovala, ale na začátku března začali lidé chodit do kamenného obchodu. Poptávka byla po ostrých zbraních a nábojích,“ říká.

Když potom vládní nařízení Šneberkův obchod zavřela, přesunuli se zákazníci na jeho e-shop alfatactical.cz. „Jenže potom zavřela i policie a kancelář, kde vydávají držitelům zbrojních pasů nákupní povolení na jednotlivé zbraně. A tím se utlumil i náš prodej,“ vysvětluje obchodník. V objednávkách pak převažovala hlavně taktická výbava a doplňky ke zbraním, ale taky třeba sušená a trvanlivá jídla v sáčku a vybavení na přežití.

„Daleko víc než normálně se v březnu prodávaly i obušky, spreje, plynové pistole, taky flobertky a kuše. A vzduchovky, což přisuzuju tomu, že se lidé doma nudí,“ říká Šneberk s tím, že pro něj je tohle všechno spíš okrajový sortiment. „Kdo je na něj ale zaměřený, mohl poslední měsíc zažít žně.“

Nákupní horečku Čechů po zbraních zažil v posledních týdnech i Vladimír Marciš, který provozuje internetové obchody svetzbrani.cz a dumzbrani.cz. „Po vyhlášení nouzového stavu jsme zaznamenali obrovský zájem zejména o střelivo, plynové pistole a náboje do nich, taky o pepřové spreje,“ říká.

V dubnu se situace otočila a nejprodávanějším artiklem Marcišových e-shopů byly vzduchovky, ocelové broky a diabolky. A hned po nich znovu plynové pistole.

„Češi je považují za nejúčinnější obranný prostředek, takže mě to nepřekvapilo,“ říká Marciš s tím, že zažíváme krizi, kterou v posledních desetiletích nepamatujeme, lidi trápí strach a nejistota, a proto se snaží zajistit se prostředky k obraně. „Ale tady bych rád zdůraznil, že žijeme v desáté nejbezpečnější zemi světa. V Evropě, globálně nejbezpečnějším kontinentu. Není důvod k panice,“ dodává.

Reklama
Reklama
Reklama