Bzzz, bzz, bzz. „A teď se nelekněte, trochu to zmáčkne nos.“

Jsem ve světlém moderním a prostorném domě. Dojdu do ložnice a pohlédnu na jezírko z okna. Nelíbí se mi koberec, a tak ho hlasovým pokynem vyměním. Otevřenými okny dovnitř prostupuje zpěv ptáků. Je krásný den.

Vše se rozpadá, když se ledabyle pokusím opřít o kuchyňský ostrůvek. Padám k zemi. Rázem nejsem v Hamptons, luxusní odpočinkové adrese bohatých Newyorčanů, ale zpátky v Holešovicích. Pět minut ve speciálních brýlích stačilo, abych zapomněl.

Svět v brýlích od VRgineers

Může za to Marek Polčák a jeho parta českých inženýrských hlav. Říkají si VRgineers a vyvinuli možná ty nejkvalitnější brýle pro virtuální realitu na světě. Obraz je perfektně ostrý a absolutně přesné snímání a zobrazení pohybu rukou dodává pobytu ve virtuálnu zcela nový rozměr.

Se svým počinem nechtějí dobýt zábavní svět, nýbrž automobilkám a dalším výrobním společnostem dramaticky snížit náklady a usnadnit výrobu. S takto kvalitní technologií totiž lze provádět virtuální prototypování a testovat návrhy designu před samotnou výrobou.

„Automobilky jsou jednoznačně nejdál v automatizaci. V takové fabrice Volkswagenu ve Wolfsburgu, kde naše brýle mají, je to dobře vidět – čtyři kilometry dlouhá výrobní linka, kde na lidi nenarazíte, jen na roboty. S trochou nadsázky tam na začátku vloží plechy a na konci vyjede vůz,“ říká Polčák.

K tomu, aby se výrobní společnosti dokázaly dostat na tuto úroveň automatizace, musí mít všechna data elektronicky. A protože je prototypování extrémně drahé (a tedy i sebemenší chybka), vyplatí se jim na to nejdříve tisíckrát podívat ve VR brýlích. Mnohé z nich našly řešení až v brýlích od VRgineers.

K jejich vytvoření přitom vedla tak trochu náhoda.

Polčák ještě během studií na ČVUT založil technologickou firmu Quanti, která vyvíjí software i hardware. „Dařilo se nám dobře a spolupracovali jsme třeba s Linetem či Jablotronem. No a jak je člověk podnikavý a vymýšlí, co dalšího by dělal, napadlo mě jednou vstoupit do světa VR,“ vzpomíná.

Pod Václavským náměstím si tak v roce 2014 otevřel zážitkový projekt FlyPrague, který turistům nabízel let Prahou ve virtuální realitě. Na pohyblivé plošině jste dostali obyčejný VR headset, který vám promítal průlet hlavním městem. Za dva roky provozu zážitek navštívilo na 35 tisíc lidí.

„Měli jsme plány udělat z toho franšízu a rozrůstat se do dalších zemí Evropy, ale nedokázali jsme to. Když Američanovi ukážete Oculus, nevidí špatné rozlišení brýlí a spoustu chyb. Vidí budoucnost. Řekne si, že když tohle jednou bude fungovat na fotorealistické bázi, změní to svět. My v Evropě máme tendenci vidět jen ty chyby,“ říká Polčák a dodává, že zkrátka na trh přišli příliš brzy a jejich technologie nestíhala vizi.

Virtuální realita ho však fascinovat nepřestala, a protože si byl nepříliš kvalitního rozlišení tehdejších headsetů vědom, vydal se do světa hledat řešení. Podnikání vyměnil za regulérní technologický skauting, a dokonce investoval do několika projektů, které slibovaly, že kvalitní brýle vyrobí. Marně.

„Chvíli jsem z toho byl frustrovaný, ale pak jsem si řekl: V baráku máš hromadu šikovných lidí a další šikovné lidi znáš ze školy, co kdyby ses o to s nimi podělil?“

Mezi chytrými hlavami nápad vyrobit superkvalitní brýle rezonoval. Polčák věděl, že případné patenty bude chtít pro jistotu přihlašovat rovnou v Americe, a tak se vydal VRgineers založit za oceán. „Nebyl jsem si tou dobou zcela jist cílovou skupinou a do turistických zážitků jsem znovu vstupovat nechtěl. Čím více informací jsem o trhu měl, tím víc mi dávalo smysl jít do B2B,“ popisuje a dodává, že retailové užití (pro zábavu) tak šlo stranou.

V roce 2016 do projektu vstoupila technologická firma Etnetera, která přinesla jak peníze, tak know-how z hlediska firemních procesů. Sám Polčák říká, že reálný start VRgineers počítá právě až od tohoto příchodu spoluzakladatelů Etnetery Martina Holečka a Václava Bittnera, kteří jednak pomáhají s marketingem či byznys developmentem, ale také dohlížejí na všechny iterace produktu.

„Jen během roku vydáme hned několik verzí. Rok jsme byli zalezlí v kanceláři, než jsme se vůbec dobrali k obstojnému prototypu. Další rok jsme jej ladili, abychom třetí rok přišli s použitelnou verzí. Dnes už jsme rychlejší,“ pochvaluje si Polčák.

Nejnovější brýle s názvem XTAL jsou vrcholem jejich snažení. Mají zabudované nejpřesnější dostupné senzory na snímání rukou a jako jediné na světě se přizpůsobí poloze očí (a právě během procesu naměřování vám mírně zmáčknou nos). Výsledkem je až neuvěřitelně reálné vnímání virtuálního světa.

Brýle XTAL vyjdou na necelých šest tisíc dolarů.

Není proto divu, že kromě Volkswagenu se Polčákovi ozvali také z BMW, Porsche, Škodovky či z Daimleru. „Objel jsem snad všechny výrobce aut v regionu, většina z nich naše brýle využívá. Díky zahraničním veletrhům ale máme kontakty i v Tesle či v General Motors, kde vedeme jednání,“ vypočítává reference.

Auta však pro VRgineers nejsou konečnou stanicí. Český startup chce dále usnadnit život firmám z vesmírného průmyslu či architektům (po krátkém pobytu v mém virtuálním domě nepochybuji, že se mu to povede). Na řadě jsou ale například i vlakoví dopravci.

„Vezměte si třeba německé dráhy Deutsche Bahn. Ty každý rok naberou desítky nových lidí, kteří se starají o údržbu vlaků. Jeden řeší pouze kabeláž, další třeba čistě pojízdné vozíky. Aby je to firma mohla naučit, musí na to vyčlenit několik vlaků, které nebudou v provozu.“

„A co je pro ni lepší – koupit další vlak za miliony eur, nebo několik našich VR headsetů s tréninkovým programem?“

Foto: Ondřej Kuchovský, archiv VRgineers