skip to main content
Český byznys

Česká lékárnice svlékla plášť a vymyslela knihu, kterou kupují Češi i Španělé

3 minuty čtení

Vystudovaná farmaceutička Monika Kopřivová patří k ženám, které začaly podnikat na mateřské. Její byznysový nápad ovšem nesouvisel s dětmi, ale s lidmi na opačné straně životního cyklu. Monika Kopřivová se v očekávání třetího dítěte začala více zajímat o seniory a u těch to vlastně celé vzniklo.

„Řešila jsem, jestli se po třetím dítěti ještě zvládnu vrátit do lékárny,“ vypráví a vzpomíná na dlouhé dny v těhotenství, které proseděla s babičkou na zahradě pod ořechem.

„Vždycky jsem ráda seniorům naslouchala, i do lékárny chodili lidé s různými příběhy,“ vzpomíná.

Tytéž dlouhé hovory a taky snaha jejího dědy dát do kupy vlastní paměti ji přivedly k malému byznysu, který se dnes postupně rozrůstá do Evropy.

Nejprve začala zapisovat vzpomínky svých prarodičů a pak ji napadlo motivovat k zaznamenávání zážitků další pamětníky. „Chtěla jsem mít vzpomínky také od manželových rodičů, pak se na mě začali obracet další známí, že se jim nápad líbí. A tak se to celé postupně začalo rodit,“ vypráví Monika Kopřivová.

S pomocí rodiny a vypůjčených peněz vznikla v roce 2013 její první knížka Babičko, vyprávěj. Kniha plná (nejen) nostalgických ilustrací a návodných otázek, které vás nutí zamyslet se nad dětstvím, prvními láskami nebo oblíbenými chutěmi, je dodnes knižním bestsellerem. Za první rok se knížky prodaly tisíce kusů a dnes už se bavíme o desítkách tisíc.

„Nečekala jsem takový ohlas,“ vypráví Kopřivová. „Už několik měsíců po spuštění prodeje jsem přemýšlela, co dál, a řekla si, že publikaci zkusím vydat na Slovensku.“

Ve slovenské verzi vyšla kniha jen o rok později a v tu chvíli už bylo jasné, že u jedné knihy nezůstane.

Vedle ní se zrodil i malý e-shop Babičkářství, který měl sloužit jako vlastní distribuční kanál pro prodej publikace a taky série doplňků, které by se mohly hodit seniorům. Krokoměr, nordické hůlky, kosmetika, originální dárky… Dnes e-shop nabízí zhruba 700 položek.

„V tom objemu už samozřejmě doplňky dělají většinu roku hlavní tržby,“ popisuje podnikatelka, která loni založila ještě e-shop druhý s názvem Familium, kde prodává i dárky pro širší rodinu.

Jádro její práce, kterou po šesti letech sdílí s několikačlenným týmem (a to nepočítáme ilustrátory či grafiky a další), ale pořád leží v knihách. Zákazníci Babičkářství si rychle zvykli, že malé nakladatelství přichází každý rok s nějakou novinkou. Monika Kopřivová zatím navrhla a vydala deset vlastních titulů, každoroční cíl je vydat něco nového na podzim před klíčovou vánoční sezonou. Vedle toho její malé nakladatelství nakoupilo licence na několik knížek ze zahraničí, které tematicky zapadají.

„Na navrhování nových věcí tak zbývá jen část roku. Nové produkty většinou vyvíjíme od ledna, zkoušíme to na rodině, ptáme se příbuzných, co na knížky říkají, prostě probíhá testování,“ říká Kopřivová.

Reklama

Koncept se dá překlopit do cizích kultur, ale vyžaduje spolupráci s někým místním nebo znalým dané země. „Třeba Italům prostě nemůžete do knížky o jejich vzpomínkách nakreslit škodovku nebo bábovku,“ uvádí úsměvné příklady. A jak to bude s dalšími knihami nakladatelství? „Zatím pro všechny země vybíráme jen fragment z naší nabídky,“ upřesňuje vydavatelka.

Stále nejzvučnější prvotina Babičko, vyprávěj mezitím obstála také mimo Česko. Knížku lze najít na pultech předních knihkupectví v Polsku, ve Francii, Itálii, a nově knížka vyšla ve Španělsku a v Německu. „Nebylo tak lehké s tím prorazit ven. Od myšlenky k další jazykové mutaci to většinou zabere rok,“ rekapituluje Kopřivová.

Do nového zboží a nových zemí se pouští logicky proto, aby si rozšiřovala trh. V posledních dvou letech se vrhla i na vyvíjení titulů, které se více dotýkají celé rodiny. Mapují celé rodinné klany nebo vybízejí k zaznamenávání rodinných cest, jako to dělá zatím poslední vydaný titul Naše výlety.

„Pořád musíme hledat nové možnosti, aby to ekonomicky dávalo smysl,“ říká bývalá lékárnice. O svých knihách mluví jako o  „beau livre“, krásných propracovaných kouscích, odpovídajících ceně, za kterou je pořídíte.

Teď malému nakladatelství propukla klíčová část roku: blíží se Vánoce, kdy nezbývá než sledovat, jak se titulům daří. Hned v lednu si ale Kopřivová plánuje sednout s týmem a vrhnout se na něco nového.

K diskusi budou tipy na další země, kde by se mohly knihy prodávat. A pochopitelně nová knížka. Kudy se tentokrát vydá, zatím Monika Kopřivová nenaznačuje. „Senioři mě pořád baví. Myslím, že je dobré se dál zamýšlet nad jejich zvyky, nad tradičními věcmi a podobně.“

V bílém plášti už ji asi jen tak neuvidíme.

Reklama
Reklama
Reklama