Existuje už bezmála 100 let, a přestože se zdálo, že v boji s igelitovými taškami neobstojí, znovu se prodává po stovkách tisíc kusů. Řeč je o obyčejné české síťovce, jakou nosívaly naše babičky.

Jen teď už není zase tak obyčejná. Pětatřicetiletá podnikatelka Karolína Pechová jí vdechla designovou podobu a sní o tom, že s ní prorazí v zahraničí.

I v její story hrála babička důležitou roli. Dlouho posílala Pechovou nakoupit s igelitkou, ovšem jednoho dne jí na cestu dala síťovku. Ta se jí hned zalíbila, a tak se o ni začala zajímat více.

Síťovce přeje doba. Zákazníci hledají alternativu k jednorázovým taškám, odmítají plasty a mají rádi retro.

Objevila příběh Vavřína Krčila, který začal ve 20. letech minulého století jako prodejce sítěk na vlasy, ale když vyšly z módy, musel hledat alternativu. A tak přidal síťce ucha a zrodila se legendární taška.

Taška, která se teď díky Pechové do českých domácností zase vrací. Nahrává jí doba a současné trendy: zákazníci hledají alternativu k jednorázovým taškám, odmítají plasty a touží po ekologických řešeních, mladí mají rádi retro, ty starší zase jímá při pohledu na síťovku nostalgie.

Zaručený úspěch? Ne tak docela. Pokusů o restart děrované tašky už bylo v Česku více, ale žádný se výrazněji neprosadil. Až Pechové vyšla sázka na pomalý růst a snahu o designové inovace.

Před dvěma lety prodala na 70 tisíc kusů, loni už to bylo 100 tisíc a letos věří ve dvojnásobek. „Síťovky vyrábíme šestým rokem, ale v začátcích to byla taková garážovka. Bez základního kapitálu byly začátky hodně složité. Teď teprve můžu říct, že se podnikání rozjelo a jsme v černých číslech,“ hodnotí podnikatelka.

Foto: Česká síťovka

Se značkou má velké plány. Věří, že český vynález se znovu (jeden takový boom totiž síťovka zažila už ve 30. letech) rozšíří do světa. Už teď má odbyt v Austrálii, Nizozemsku či v Itálii. Nově chystá Pechová expanzi do Německa. „Chtěli bychom nabízet síťovky v obchodech se zdravou výživou,“ přibližuje. Ví, že český trh je malý a poptávka by se mohla brzy nasytit.

Největší odběr zatím zajišťují firmy, které síťovku rozdávají jako dárek klientům. „To dělá přes 60 procent našich zakázek. Velké společnosti si najednou objednají třeba 10 tisíc kusů,“ líčí. Mezi její klienty se už zařadily třeba Kofola, Skanska, Allianz, BMW, Kaufland, T-Mobile nebo Siemens.

Firmy podle Pechové v posledních letech hledají ekologické dárky, které by mohly darovat. A síťovaná taška je pro ně ideálním produktem. Zvlášť před Vánocemi je proto zavalena velkými objednávkami.

Přesto pátrá po další variaci na téma síťovka, kterou by jim mohla v budoucnu nabídnout. Do prodeje proto čerstvě zařadila sáčky na ovoce a zeleninu či síťovaný batoh; pracuje na návrhu kabelky či na tričkách, která budou mít síťovaná záda.

Všechny produkty nechává šít ručně v chráněných dílnách po celé republice. Na návrzích s ní spolupracují designérky a švadleny. A v týmu má další tři lidi. „Kolegyni na finanční záležitosti, další na reklamní zakázky. A pak jednu, která má na starosti retail, e-shop a zajišťuje výrobu. Té jsem předala své povinnosti. Potřebuju si uvolnit ruce na marketing a komunikaci značky, aby to začalo šlapat,“ popisuje Pechová.

Když se značce nevěnujete naplno, je to prý okamžitě znát. „Ukázalo se to v roce 2013, kdy jsem opustila svoje zaměstnání a nastoupila na mateřskou. V tu chvíli jsem mohla dát České síťovce péči a pozornost, jaké si zasloužila, a rychle se to projevilo,“ vysvětluje, kdy poprvé pocítila, že by ji podnikání spojené s děrovanou taškou mohlo jednou živit.

Kdyby babička tehdy věděla, jak své vnučce a desetitisícům zákazníků ovlivní život tím, že jednou na nákup vytáhla starou síťovku…