skip to main content
Český byznys

České sáčky Frusack startují prodeje v USA a shánějí investora

2 minuty čtení

Dvojice českých podnikatelek Hana Fořtová a Tereza Dvořáková se veze na antiplastové vlně a proniká se svým plně kompostovatelným sáčkem do dalších zemí. Fořtová se nedávno vrátila ze Spojených států, kam uplynulý rok jezdila v rámci transatlantického programu pro mladé lídry a podnikatele YTILI, a Frusack se podle ní připravuje na spuštění prodeje v amerických obchodech.

Problematika plastového odpadu je v Americe čím dál víc slyšet. Konkrétně igelitové tašky byly letos zploplatněny nebo rovnou zakázány ve třech státech: v New Yorku, Kalifornii a na Havaji. Frusack se v USA zatím prodává jednotlivým zákazníkům, ale zároveň už vyjednává se supermarkety zdravých potravin a bioproduktů Sprouts a Whole Foods. Jen řetězec Sprouts má v celých Státech na tři stovky obchodů.

Související vydání

Podnikatelky, které se potkaly při studiu medicíny, si od amerického trhu dost slibují. Pro Frusack se bude v USA vyvíjet automatizovaná šicí linka na textil a na nákup nové technologie i její zavedení do provozu shání mladá firma investory. Fořtová s Dvořákovou se zaměřují na takové, kteří si k rozvoji vybírají společensky odpovědné podnikání. Pokud se s novým investorem dohodnou, svůj třetinový podíl ve Frusacku pravděpodobně sníží investor dosavadní – provozovatel bitcoinmatů Martin Stránský. 

Frusack má za sebou silný rok doma, a především ve zbytku Evropy, která je nakloněná alternativám plastu i ekologickým nařízením Evropské unie. Velká část obchodů už igelitové tašky zpoplatnila a vedle tenkých mikrotenových na ovoce či rohlíky postupně nabízejí sáčky z alternativních, šetrnějších materiálů: některé řetězce vyjely například s hadrovými taškami a starými dobrými síťovkami.

Přímo Frusack se v následujících měsících objeví v jednom z největších českých řetězců s potravinami – podnikatelky zatím nechtějí jmenovat. V Německu se chystá spuštění prodeje přes platformu Fairling, z níž odebírají zboží řetězce i specializované obchody. Firma také podepsala spolupráci se značkou Icebreaker, která se profiluje jako „pionýr“ v eticky a ekologicky vyráběném funkčním oblečení z přírodních materiálů. Její obchody budou celosvětově přikládat Frusack jako dárek ke svému zboží.

Sáček je vyráběn z bioplastu PLA, známého spíše z lékařství. Na rozdíl od plastových sáčků se jeho výroba obejde bez ropy a jejích příměsí. Vzniklý materiál má životnost minimálně dva roky, a hlavně je plně kompostovatelný. Vlákna pro výrobu vozí podnikatelky ze Švýcarska. 

Cena Frusacku je proto zatím vyšší: balení tří sáčků vyjde zhruba na 300 korun. Při rozšíření do supermarketů ale podnikatelky počítají s úpravou materiálu i ceny.

V Česku už firma navýšila výrobu. Dílna, kde se sáčky momentálně šijí, zvládne vyrobit 200 tisíc kusů měsíčně, se kterými zatím Frusack pokryje růst v Evropě i USA. Podnikatelky zároveň vybírají další dílny v Rumunsku i v Srbsku, aby si pojistily výrobu po dalším rozšíření prodejů.