Čeští byznysmeni si s umělou inteligencí moc nerozumějí a jsou k ní mnohem skeptičtější než jejich kolegové z okolních zemí. Pouze 51 procent představitelů českých firem je přesvědčeno o jejím pozitivním dopadu.

Vyplývá to ze studie Byznys ve věku umělé inteligence, kterou si nechal zpracovat Microsoft. Studie pokryla 13 zemí a 1150 lídrů z podnikatelské sféry. Ti byli dotázáni, jak plánují umělou inteligenci aplikovat a jaký mají názor na její budoucí využití. V Česku se do průzkumu zapojilo 100 lídrů firem nad 250 zaměstnanců. Výsledek?

Vedoucí postavy českého byznysu spíš vyčkávají, co nejbližší léta přinesou, a jsou s implementací opatrné. „Na rozdíl od jiných lídrů ale mají problém rozeznat, jakou přidanou hodnotu jim v této oblasti může AI přinést,“ uvádí studie.

„Řada lídrů českých podniků zmiňuje, že s umělou inteligencí experimentuje nebo ji využívá maximálně na optimalizaci svých zavedených byznysových procesů – ne však na zásadní inovaci. Raději vylepšujeme stávající, než hledáme něco úplně jiného, máme to zakódováno v české DNA. Vyplývá to ze struktury české ekonomiky, v níž je tradičně silný průmysl,“ říká Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoftu pro Česko a Slovensko.

Podle Urbánka to souvisí s nízkým počtem vysokoškoláků ve společnosti, s úrovní místní digitální infrastruktury a také s majetkovou strukturou v českých firmách. „Přirozeně víc inovují ty, které mají rozhodovací huby jinde. Ve Skandinávii nebo v Nizozemsku je základ pro inovace úplně jiný. V Česku necítíme takovou naléhavost, jako je patrná v jiných zemích,“ dodává.

Ze zemí, kde průzkum probíhal, skončilo Česko v hodnocení pozitivního dopadu AI třetí od konce. Například v USA se na umělou inteligenci pozitivně dívá 68 procent, a v Itálii dokonce 78 procent byznysmenů. Zároveň by 68 procent vedoucích představitelů českých firem uvítalo nějakou formu podpory a dalšího vzdělávání, aby byli na změny související s AI dobře připraveni.

Součástí průzkumu, který Microsoft prezentoval, byly i tři příklady, jak se umělá inteligence v českých firmách a institucích využívá.

Regálový inspektor

Rakouský nápojářský gigant Red Bull sází na aplikaci Shelf Inspector od české vývojářské společnosti DataSentics. Co umí? Stačí s ní pouze vyfotit regál v obchodě a aplikace sama vyhodnotí, jestli je zboží na správném místě a se správnou cenovkou, a zjistí také, jak si vede oproti konkurenci. Proces, který dříve zabral několik týdnů, dnes trvá pár desítek vteřin. Vedení Red Bullu se po úspěchu české aplikace rozhodlo toto řešení rozšířit i do dalších obchodů napříč Evropou.

Neztraceno v překladu

NKÚ loni pořádal seminář pro kontrolory z celého světa a chtěl jim zajistit simultánní překlad. Účastníci hovořili 11 jazyky, takže bylo třeba přijít s komplexním řešením: nabídla ho společnost Trask Solutions, technologie převádí mluvené slovo na text, v reálném čase jej strojově přeloží a překlad zobrazí na displejích všech účastníků. Zpoždění překladu bylo méně než jedna sekunda a přesnost dosahovala 90 procent.

Konec plýtvání jídlem

Nejmenovaný řetězec supermarketů využívá technologii společnosti AltTag, která zajišťuje, že každá prodejna bude mít vždy požadované zboží a zároveň nebude produkty zbytečně vyhazovat. Naskladňování zboží s krátkou trvanlivostí se musí dobře naplánovat a to je právě úkol pro prediktivní nákupní modely AltTag. Nákupní chování lidí předpovídají na základě údajů o prodejích v reálném čase, cen pohonných hmot, indexu spotřebitelských cen, aktuálního počasí nebo i toho, kdy lidé pobírají výplatu.