Luboš Fraňo pracuje jako lékař v hlavním městě Německa, je majitelem oční kliniky a nyní rozjel i podnikání s očními kapkami, které vyvinul.
Díky umělému hyaluronu je lidé snášejí lépe než podobné výrobky na trhu. Fraňo je po pár měsících dodává už několika leteckým společnostem a nyní vstupuje i na čínský trh. S byznysem přitom neměl žádné velké zkušenosti.
Čtěte také: Mateřská jako start byznysu. Oblíbená hračkářství, kterým život vdechly ženy
Do podnikání se pustil hezky postaru, bez analýz, jen podle své intuice. Vzal si papír a napsal klasický dopis, ve kterém představil svůj výrobek a nabídl jej k prodeji na palubách letadel, kde lidem oči poměrně často vysychají. Právě o těchto problémech ví Fraňo víc než dost.
„K dopisu jsem přibalil vzorek mých očních kapek a poslal poštou do několika leteckých společností,“ vzpomíná Fraňo, který v Německu žije už 24 let a v roce 2006 tam založil Augenkraft Institut, který se zabývá výzkumem suchých očí, multifokálními čočkami pro lidi nad 45 let a děti do 10 let.
Vzápětí si registroval na německém patentovém úřadě stejnojmennou značku Augenkraft (tedy síla očí). Netrvalo dlouho a oslovila jej německá firma MPG&E s tím, jestli by společně vyráběli oční kapky.
Při výběru účinných látek měl Fraňo volnou ruku. „Nepoužil jsem hyaluron, který se vyrábí z hřebínku kuřat a obsahuje živočišné bílkoviny, které můžou být silným alergenem. Místo toho máme syntetický hyaluron, který se nejvíc podobá přirozenému slznému filmu,“ vysvětluje Fraňo. Tedy tomu, co máme v očích přirozeně. Znamená to, že kapky nezpůsobují u lidí alergické reakce a oči je přijímají lépe než ostatní podobné výrobky.
Vlastní kapky (které pro něj vyrábí společnost MPG&E) Augenkraft dosud prodával hlavně ve své klinice, v lékárnách v německé metropoli a také přes svůj e-shop.
Teprve loni v lednu se český lékař rozhodl zaměřit víc na byznys a jít na něj globálně. Důvody jsou přitom prosté.
„Klinika mi šlape dobře a dovoluje mi to víc se soustředit na nové projekty. Zároveň jsem hledal díru na trhu,“ vysvětluje Fraňo s tím, že impulz vzešel z rozhovorů s jeho pacienty. Ti si totiž často stěžují na únavu a pálení očí v letadlech na dlouhých mezikontinentálních letech.
Proto se rozhodl oslovit právě aerolinky, které by jeho kapky mohly nabízet přímo na palubách letadel. Nápad i klasicky psaný dopis zafungovaly a brzy se mu ozvali z Lufthansy. Lékař si sbalil notebook a vydal se do její centrály ve Frankfurtu nad Mohanem.
„Sedělo tam asi sedm lidí a já je musel přesvědčit, že potřebují můj výrobek. Zajímalo je to a vypadalo to, že se domluvíme,“ vzpomíná Fraňo. Pak se ale několik měsíců nic nedělo. Průlom v jeho cestě na paluby letadel přišel až letos na jaře, kdy najednou zájem hlásily další aerolinky.
„Jako první se ozvala TUIfly, pak Swissair a Condor. Od července jsme už i na palubách Lufthansy,“ říká Fraňo. Spolupráce se chystá také s Austrian Air a Aeroflotem. Společnosti si od něj jednoduše objednávají kapky, které pak prodávají cestujícím přímo na palubách letadel.
Překvapení pro Fraňa bylo, když mu v červnu zavolali z čínsko-německé obchodní komory. „Ptali se, jestli mě může navštívit skupina farmaceutických lídrů z Pekingu a provincie Chu-pei,“ vypráví.
Zájem z Číny, kde svoje kapky nijak nenabízel, ho hodně překvapil, a snažil se proto zjistit, jak na něj přišli. „Řekli mi, že mají speciální oddělení, které na internetu zkoumá zajímavé produkty, a takhle prý našli i mě,“ usmívá se Fraňo.
S žádostí o schůzku souhlasil a o pár dnů později už jeho klinikou procházelo na dvě desítky obchodníků z Číny. Netrvalo dlouho a zástupce jedné z čínských firem jej pozval do centrály v Číně.
Cesta, kterou vyměnil za svou plánovanou dovolenou ve Skotsku, se vyplatila. Fraňo se s čínskými partnery, kteří se zabývají léčbou suchých očí, dohodl na registraci své značky pro tamní trh a od příštího roku se tam jeho kapky začnou prodávat v obchodech.
Nejvíc by ale lékaře z Berlína potěšilo něco jiného: „Chci si výrobek registrovat i v Česku a na Slovensku, tam by mě úspěch potěšil nejvíc.“ Nyní pracuje i na vytvoření dalších výrobků pro oči. „Letošní rok vnímám jako začátek nové kapitoly,“ říká Fraňo, pro kterého prý ale stále zůstává stěžejní práce na klinice.
9. 10. 20185 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.