Luboš Fraňo pracuje jako lékař v hlavním městě Německa, je majitelem oční kliniky a nyní rozjel i podnikání s očními kapkami, které vyvinul.

Díky umělému hyaluronu je lidé snášejí lépe než podobné výrobky na trhu. Fraňo je po pár měsících dodává už několika leteckým společnostem a nyní vstupuje i na čínský trh. S byznysem přitom neměl žádné velké zkušenosti.

Čtěte také: Mateřská jako start byznysu. Oblíbená hračkářství, kterým život vdechly ženy

Do podnikání se pustil hezky postaru, bez analýz, jen podle své intuice. Vzal si papír a napsal klasický dopis, ve kterém představil svůj výrobek a nabídl jej k prodeji na palubách letadel, kde lidem oči poměrně často vysychají. Právě o těchto problémech ví Fraňo víc než dost.

„K dopisu jsem přibalil vzorek mých očních kapek a poslal poštou do několika leteckých společností,“ vzpomíná Fraňo, který v Německu žije už 24 let a v roce 2006 tam založil Augenkraft Institut, který se zabývá výzkumem suchých očí, multifokálními čočkami pro lidi nad 45 let a děti do 10 let.

Vzápětí si registroval na německém patentovém úřadě stejnojmennou značku Augenkraft (tedy síla očí). Netrvalo dlouho a oslovila jej německá firma MPG&E s tím, jestli by společně vyráběli oční kapky.

Při výběru účinných látek měl Fraňo volnou ruku. „Nepoužil jsem hyaluron, který se vyrábí z hřebínku kuřat a obsahuje živočišné bílkoviny, které můžou být silným alergenem. Místo toho máme syntetický hyaluron, který se nejvíc podobá přirozenému slznému filmu,“ vysvětluje Fraňo. Tedy tomu, co máme v očích přirozeně. Znamená to, že kapky nezpůsobují u lidí alergické reakce a oči je přijímají lépe než ostatní podobné výrobky.

Vlastní kapky (které pro něj vyrábí společnost MPG&E) Augenkraft dosud prodával hlavně ve své klinice, v lékárnách v německé metropoli a také přes svůj e-shop.

Teprve loni v lednu se český lékař rozhodl zaměřit víc na byznys a jít na něj globálně. Důvody jsou přitom prosté.

„Klinika mi šlape dobře a dovoluje mi to víc se soustředit na nové projekty. Zároveň jsem hledal díru na trhu,“ vysvětluje Fraňo s tím, že impulz vzešel z rozhovorů s jeho pacienty. Ti si totiž často stěžují na únavu a pálení očí v letadlech na dlouhých mezikontinentálních letech.

Proto se rozhodl oslovit právě aerolinky, které by jeho kapky mohly nabízet přímo na palubách letadel. Nápad i klasicky psaný dopis zafungovaly a brzy se mu ozvali z Lufthansy. Lékař si sbalil notebook a vydal se do její centrály ve Frankfurtu nad Mohanem.

„Sedělo tam asi sedm lidí a já je musel přesvědčit, že potřebují můj výrobek. Zajímalo je to a vypadalo to, že se domluvíme,“ vzpomíná Fraňo. Pak se ale několik měsíců nic nedělo. Průlom v jeho cestě na paluby letadel přišel až letos na jaře, kdy najednou zájem hlásily další aerolinky.

„Jako první se ozvala TUIfly, pak Swissair a Condor. Od července jsme už i na palubách Lufthansy,“ říká Fraňo. Spolupráce se chystá také s Austrian Air a Aeroflotem. Společnosti si od něj jednoduše objednávají kapky, které pak prodávají cestujícím přímo na palubách letadel.

Překvapení pro Fraňa bylo, když mu v červnu zavolali z čínsko-německé obchodní komory. „Ptali se, jestli mě může navštívit skupina farmaceutických lídrů z Pekingu a provincie Chu-pei,“ vypráví.

Zájem z Číny, kde svoje kapky nijak nenabízel, ho hodně překvapil, a snažil se proto zjistit, jak na něj přišli. „Řekli mi, že mají speciální oddělení, které na internetu zkoumá zajímavé produkty, a takhle prý našli i mě,“ usmívá se Fraňo.

S žádostí o schůzku souhlasil a o pár dnů později už jeho klinikou procházelo na dvě desítky obchodníků z Číny. Netrvalo dlouho a zástupce jedné z čínských firem jej pozval do centrály v Číně.

Cesta, kterou vyměnil za svou plánovanou dovolenou ve Skotsku, se vyplatila. Fraňo se s čínskými partnery, kteří se zabývají léčbou suchých očí, dohodl na registraci své značky pro tamní trh a od příštího roku se tam jeho kapky začnou prodávat v obchodech.

Nejvíc by ale lékaře z Berlína potěšilo něco jiného: „Chci si výrobek registrovat i v Česku a na Slovensku, tam by mě úspěch potěšil nejvíc.“ Nyní pracuje i na vytvoření dalších výrobků pro oči. „Letošní rok vnímám jako začátek nové kapitoly,“ říká Fraňo, pro kterého prý ale stále zůstává stěžejní práce na klinice.