Svět trpí nedostatkem míst k sezení. To je krédo, které stojí za zrodem podnikatelského nápadu rodiny Hudečkových. Cesta k novému byznysu začala u zlomené nohy a vedla k vývoji batohu, který v případě potřeby poslouží zároveň jako židlička s nosností až 130 kilo. Co se na první pohled mohlo jevit jako sezonní hipsteřina, se vyvinulo v produkt žádaný ve Spojených státech i Japonsku.

Myšlenka sedacího batohu se zrodila v hlavě otce Romana Hudečka, jemuž na bolestivých rehabilitačních procházkách v Krkonoších chyběla místa k odpočinku. „Zatoužil jedno takové nosit neustále a diskrétně s sebou,“ popisuje zrod nápadu benjamínek rodiny Petr, který s otcem a dvěma bratry rozjel firmu Bagobago.

Batohy se stoličkou sice v té době už na trhu existovaly, technické i estetické provedení ale pokulhávalo. „V tomto směru byla na trhu díra, kterou jsme se rozhodli saturovat. Na naše řešení rozkládací stoličky uvnitř batohu už máme patent,“ říká nejmladší z Hudečků, který chod rodinné firmy zastřešuje.

batoh3

Trvalo rok, než se podnikatelé v pořadí s třináctým prototypem batohu odvážili jít na trh. „Dílčí neúspěch je přirozená věc a vždycky je příležitostí k něčemu lepšímu. Nutí vás jen hledat dál tu správnou cestu k cíli. Hlavně je potřeba dělat, co vás baví,“ radí Hudeček.

Čtěte také: Průvodce pro gentlemany: tyhle typy tašek by měl mít každý muž

Že by z té zábavy mohl být dobrý byznys, potvrdil hned v počátku úspěch kampaně na crowdfundingové platformě Hithit, již se rodina rozhodla využít. Tam Hudečkovi vybrali do začátku svého byznysu 218 tisíc korun, téměř dvojnásobek původně plánované částky. Kromě finanční podpory firma díky kampani dosáhla rozšíření povědomí o produktu, připoutala pozornost médií a velkoodběratelů a zároveň otestovala zájem o svůj výrobek. Zanedlouho se dostala do černých čísel a nestíhala pokrývat poptávku.

„V současné době jsme s výrobou stabilizovaní, ročně prodáme přibližně 2000 batohů,“ prozradí Hudeček. Jeden kus se prodává za zhruba 2,5 tisíce a zájem o batohy je i v zahraničí. Své příznivce si nacházejí v USA, Austrálii, Německu i Japonsku a firma už hledá obchodní zastoupení ve Francii. Bagobago dostanou zahraniční zákazníci přes stránky Amazonu.

batoh2

A to vše bez jediné koruny vynaložené do propagace. Startérem se stalo video, kde je batoh zachycen jako užitečný prostředek k odpočinku, které obletělo svět. „Je skvělé, když nám lidé píší, kolikrát jim už batoh pomohl v různých situacích. O to lepší pocit, když víte, že to přináší i nějaké ty peníze,“ říká Hudeček.

Čtěte také: Batohy za tisíce. Jak designérka naučila ženy nosit pánskou módu

Firma nešla cestou konkrétní cílové skupiny, sedací batoh má být široce využitelnou pomůckou, ale také doplňkem pro volnočasové aktivity. Ať už jdete na houby, rybaříte, obrážíte letní festivaly nebo čekáte ve frontě na letištní kontrolu, budete si mít vždy kam sednout. Zpětná vazba přišla například od komunity fotografů, kteří požadují větší úložný prostor. „Za největší úspěch bych považoval, kdyby se sedací batoh stal běžnou součástí života. Jako třeba deštník,“ přeje si Hudeček.

Výrobu ponechává Bagobago čistě na tuzemských kapacitách a v tomto ohledu zůstává zatím nekompromisní. Ačkoli jsou tak náklady vyšší, než by byly například v případě přesunu produkce do Číny, nese to s sebou nesporné výhody. „Výrobu v České republice si chceme udržet za každých okolností. Urychluje nám to vývoj nových a vylepšení současných sedacích batohů. Jsme tak flexibilní a udržujeme si vysokou kvalitu,“ říká Hudeček, ale vzápětí doplňuje, že k rozšíření výroby do zahraničí nejspíš stejně jednou dojde. Cílem pak bude udržet ji alespoň v rámci Evropy. Ačkoliv nápad na sedací batoh je světový.

Autorka: Barbora Malá