Unikátní letoun Boeing 777X vystoupal v sobotu v prvním zkušebním letu úspěšně k nebi, reputace společnosti se však od země zatím příliš neodlepila. Stejně jako se zatím od země kvůli bezpečnosti neodlepily stroje 737 MAX, přičemž právě ty jsou příčinou přetrvávajících velkých problémů.

„A bude ještě dlouho trvat, než se pověst boeingů dostane do normálu,“ potvrzuje zkušený český pilot Miroslav Srnec, který na strojích Boeing létá 16 roků a absolvoval s nimi 13 tisíc letových hodin.

Typ 777X, který prožil o víkendu premiéru ve vzduchu, kde pobyl bezmála čtyři hodiny, je největší dvoumotorové letadlo na světě a nejdelší civilní vůbec – kolos měří přes 76 metrů. Specifikem jsou mimo jiné sklápěcí křídla, která se na zemi zvednou o 90 stupňů, aby se letadlo vešlo na letišti ke stojánkám.

První start letounu Boeing 777X

Další osobní „nej“ přidává Srnec: „V mých očích je to nejkrásnější dvoumotorové letadlo ze všech. Konkurenční airbus pojme stejně jako 777X přes 400 lidí, ale potřebuje k tomu motory čtyři.“

V případě nového boeingu je dvojice motorů GE9X ohromným krokem kupředu a měla by vést k významným úsporám ve spotřebě paliva. Srnec dále uvádí na pravou míru incident z loňského roku, kdy při pozemních zkouškách 777X upadly stroji dveře.

„Zpráva o tom, že vyletěly dveře, byla podle mě zneužita, protože letoun byl v hale testován na 150 procent zátěže. Šlo o zkoušku, při níž se úmyslně počítalo se zdemolováním jistých částí, takže se dá hodnotit jako úspěšná.“

777X v hangáru | Foto Dan Nevill

Skutečnost, že obrovské nové letadlo bylo poblíž Seattlu v sobotu odzkoušeno za letu, by šlo za normálních okolností vnímat jako obrovský úspěch. Jenomže okolnosti normální nejsou: zkoušky probíhají ve stínu dvou tragických havárií strojů řady 737 MAX u Indonésie a v Etiopii, které přinesly 346 obětí.

Boeing 737 MAX nesmí od loňského jara do vzduchu a letadlová flotila zaparkovaná na zemi působí bezútěšným dojmem, jako hejno ptáků se zchromlými křídly. Ztráty, které americká společnost uzemněním 737 MAX utrpěla, v tuto chvíli přesahují devět miliard dolarů a znamenají sesazení z pozice lídra trhu.

Tím je momentálně Airbus: Američanům vyfoukl mimo jiné prestižní zakázku australských aerolinek Quantas, které oznámily, že na trasách do Londýna nebo New Yorku upřednostní právě airbusy.

Boeing 777X už má sice prvního zákazníka v dubajských aerolinkách Emirates, kterým by nové stroje měly být dodány příští rok za cenu blížící se 450 milionům dolarů za kus, nicméně tím se firma z propadu nevymaní.

„Dokud nevzlétnou 737 MAX, bude Boeing dál tonout v problémech,“ míní Miroslav Srnec. „Říkám si, zda by nebylo vhodnější tyto stroje přejmenovat, protože už samotný jejich název budí negativní konotace a naježí případné pasažéry.“

Srnec je velmi kritický vůči tomu, že Boeing pustil 737 MAX předčasně do provozu – sám dosud létal na předchozích typech řady 777, očekává však, že se dostane i k 737 MAX, až znovu vzlétnou.

„Zda budu mít obavy? Ani trochu,“ říká rezolutně. „Bude to naopak nejbezpečnější stroj vůbec, protože v tomto ohledu si společnost nedovolí podcenit ani ň.“