skip to main content

Český rolls vzdávající hold pilotům v RAF se stal nejkrásnějším na světě

2 minuty čtení

V hlasování zaměstnanců britské automobilové legendy Rolls-Royce o nejhezčí jimi vyrobený vůz zvítězil za loňský rok „český rolls“.

Nápad na úpravu modelu Dawn, jenž odkazuje na české a slovenské piloty sloužící ve druhé světové válce u 312. a 313. stíhací perutě RAF, vznikl v Praze a vůz byl také dodán českému zákazníkovi.

„Základní pojetí mě napadlo jednou nad ránem, když jsem o našem klientovi, jeho zájmech a rodině přemýšlela. Vše ostatní jsme potom řešili s naším velmi otevřeným zákazníkem a bespoke týmem v Británii,“ říká šéfka tuzemského dealerství Rolls-Royce Motor Cars Prague Eva Kadlec Dědochová.

Více než dva tisíce zaměstnanců značky nejen z továrny v Goodwoodu v západním Sussexu může každoročně dávat hlasy svým výtvorům. Za loňský rok bylo do soutěže Bespoke Car of The Year předvybráno 10 vozů, mezi nimiž nechyběl podle informací Forbesu ani fialový phantom pro herce Michaela J. Foxe.

Vítězný Rolls-Royce Dawn má šedou barvu s černou linkou, což je zbarvení, které odkazuje na kamufláž slavných stíhaček Spitfire, na nichž Čechoslováci létali.

Bojové zbarvení se odráží i v interiéru a znaky obou letek jsou vyšité na opěrkách hlavy předních a zadních sedadel. Výšivka mezi zadními sedadly zase zobrazuje kontury motoru Rolls-Royce Merlin, který poháněl nejen spitfire, ale také letouny Hawker Hurricane, na nichž čeští piloti v Británii začínali.

Plaketa na dveřích řidiče nese motto 313. perutě „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“, na straně spolujezdce je pak základní myšlenka 312. perutě „Non Multi Sed Multa“ („Ne mnozí, ale mnoho,“ tedy ne mnoho mužů, nýbrž mnoho činů).

Letadlo Spitfire. Autor: Profimedia, Jan Pasler

Obě letky patřily k celkem čtyřem perutím československého letectva v rámci RAF. „Třistadvanáctka“ byla založena v Duxfordu v srpnu 1940, 313. peruť působila v Yorkshiru od května 1941, a to s československým velením.

Čechoslováci byli zapojeni v bitvě o Británii a pochopitelně také během invaze v Normandii. Těsně před operací Overlord byly obě perutě přemístěny na letiště Tangmere a Appledram v západním Sussexu. Obě leží pouze několik kilometrů od Goodwoodu, kde se dnes rollsy vyrábějí.