skip to main content
Český byznys

Český startup vymyslel Netflix pro komiksy. Teď s ním dobývá celý svět

3 minuty čtení

Robert Kaločai chtěl natočit celovečerní sci-fi film. Velmi brzy přišel na to, že sehnat sponzory není jednoduché. Proto s ilustrátorem Michaelem Petrusem vymyslel, jak udělat komiks, který bude mít k filmu blízko – digitální, 3D a s hudbou v pozadí. Z komiksu nakonec vznikla jediná 3D platforma pro komiksy. Její fungování se dá přirovnat k Netflixu – listujete v nabídce, až vám něco padne do oka. Světový unikát už oslovují i ilustrátoři, kteří tvořili pro Marvel.

„Odmalička mě fascinovalo sci-fi a filmy jako Vetřelec, Predátor nebo Terminátor. Nejdříve to byly jen ty futuristické zbraně a budoucnost, předzvěsti, kam se lidstvo může dostat, pak i propracovanost fiktivního světa, který má nějaká pravidla a může opravdu fungovat. Komiks jako takový se přidal až později, konkrétně mě ovlivnil Maus, kdy jsem si uvědomil, že komiks může vyprávět hluboký příběh,“ popisuje Kaločai (na úvodní fotce uprostřed), který vytvářel znělky a trailery pro televizi a filmy.

Ten narazil na ilustrátora Michaela Petruse a jeho kresbu boje zombie a lidí na Facebooku a ještě ten večer mu napsal e-mail s tím, jestli by nechtěl jeho scénář a komiks ztvárnit. Petrus mu souhlasně odpověděl už za 12 minut. Přišel tedy čas začít shánět investora.

„Neměli jsme možnost půjčit si od kamarádů nebo rodiny a několik měsíců jsme sháněli investory, jejich nabídky ale byly nereálné. Pak jsme narazili na platformu Busyman a díky ní vybrali první milion korun,“ popisuje Veronika Šiřinová, která s Kaločaiem a Petrusem tvoří jádro týmu.

Když stvořili komiks o látce Nanits, o kterou lidstvo bojuje kvůli jejím léčivým schopnostem, uvědomili si, že týmž způsobem můžou „zdigitalizovat“ také komiksy jiných tvůrců nebo vytvořit přímo podobnou platformu na míru konkrétním studiím.

Rozhodli se tak pro další investici a pod stejným jménem založili platformu, na které v současné době najdete stovku komiksů českých i zahraničních tvůrců ve čtyřech jazycích. Vybrat si můžete z několika kategorií od krimi po dětskou tvorbu a zaplatíte buď měsíční poplatek za konkrétní komiks, nebo můžete sledovat zadarmo s reklamou. Nanits pak platí tvůrcům za umístění jejich komiksu 50 procent ze zisku.

I když jsou na světě podobné platformy, jako například Comixology, žádná nenabízí komplexní zážitek jako Nanits – možnost scrollování, 3D efekt a originálně složenou studiovou hudbu pro každý komiks, která se mění s děním a atmosférou komiksu. Měsíčně Nanits navštíví desítky tisíc uživatelů a v jeho databázi najdete například Petra Kopla, Mikuláše Podprockého a komiks pro něj připravuje také Marco Turini, který pro Marvel tvořil Star Wars a pracuje na předloze komiksu pro Netflix.

Protože chtělo toto trio původně získat právě komisky od Marvelu nebo DC, vydali se pod CzechInvestem do inkubátoru v Silicon Valley, kde ale celou svou obchodní strategii změnili a od Supermana a Batmana se obrátili k nezávislým tvůrcům.

„Setkali jsme se s viceprezidentkou marketingu DC Comics, která v minulosti pracovala v Marvelu, a ta nám řekla, že to nebude fungovat. Ne proto, že by náš produkt nebyl dobrý, ale právě naopak, že je tady velká šance, že naši platformu velké společnosti zkopírují nebo nám nabídnou naprosto nevýhodné podmínky. Tak jsme se rozhodli, že se zaměříme na nezávislé tvůrce,“ říká Kaločai, který na platformu přidává průměrně dva komiksy týdně a kolem sebe má dalších 30 lidí, kteří se na převodu komiksu z papírové do digitální podoby podílejí.

V současné době tvoří zahraniční tvůrci 70 procent a Nanits za necelé čtyři roky vybral od investorů a na platformách jako Fundlift nebo Kickstarter celkem 15 milionů korun, Kaločai s Petrusem ale pořád vlastní nadpoloviční většinu.

„Nechceme ukázat, že je digitální komiks lepší než ten papírový. Chceme jen komiksový svět rozšířit, protože každá platforma nabízí něco jiného. Papír má sběratelskou hodnotu, vlastníte ho. Digitál vám zase dá rozšířenou realitu a je skvělé, když můžete mít obě možnosti,“ uzavírá.