„Je to obrovské vítězství, a to nejen pro nás, ale pro všechny zdejší výrobce. Je to jasný vzkaz, že krást se nemá,“ říká Kateřina Kadlecová, ředitelka české rodinné firmy USSPA, tuzemské jedničky na poli výroby vířivek.

Za její radostí stojí rozsudek z konce letošního června, kde soud výslovně zakazuje dovozci čínských kopií vířivek USSPA další dovážení těchto výrobků na místní trh.

Kateřinu Kadlecovou přitom jen tak něco nerozhodí. Úsměvavá blondýna si za léta v rodinném podnikání na občasné kopírování zvykla. Už jejich první patentovaný produkt z roku 1998 – speciálně tvarovanou víceúčelovou koupelnovou vanu – okopírovala známá německá společnost Hansgrohe, s níž se USSPA ale nakonec dohodla na licenci. První čínské kopie vířivek se v Česku objevily už v roce 2007 a od té doby jich Kadlecová s rodinou zaznamenala hned několik.

Když se však na jaře 2017 dostala k fotografím rozpracovaných nových forem vířivek čínského výrobce, které jednoznačně vycházely z designu USSPA, už se v ní cosi hnulo.

„Pamatuji si to, jako by to bylo včera, když mi na jaře 2017 jeden z našich zahraničních dealearů ukázal fotografie forem, které jako by vypadly z naší výroby v Dobrouči,“ vypráví Kadlecová, která vedení firmy po svém otci převzala před devíti lety.

V listopadu 2018 už daný výrobce vystavoval na velké oborové akci ve francouzském Lyonu, aby se na jaře loňského roku okopírované vířivky prostřednictví tuzemského dovozce objevily i v Česku, na Slovensku a v dalších evropských zemích.

„Nejprve jsme dovozce upozorňovali prostřednictvím našeho patentového zástupce a žádali o stažení kopií z trhu. Jejich reakce ale byla natolik arogantní, že mi došla trpělivost,“ přemítá Kadlecová.

USSPA se proto obrátila na ostříleného právníka Bořivoje Líbala, který dlouhá léta vedl tuzemskou pobočku PwC Legal a dnes působí jako partner v německé advokátní kanceláři Noerr. „Upřímně jsem k tomu nepřistupoval jako k předem vyhranému případu, jakkoli byly důkazy ve prospěch USSPA jasné. Z oboru vím, že se do těchto vod průmyslových vzorů téměř nikdo nepouští,“ přibližuje Líbal.

„Chtěli jsme si ověřit vymahatelnost, tedy zda je možné se svých práv skutečně dovolat a má tedy cenu investovat další peníze do ochrany průmyslových práv,“ doplňuje Kadlecová.

Započal tak právní boj, shromažďování důkazů, nákresů a všech materiálů, které dokazují, že se čínský výrobce skutečně dopustil nedovoleného kopírování, čemuž dal soud po dlouhém roce a půl za pravdu.

„Je prokázáno, že vany vířivek na první pohled stejných s těmi, které vyrábí žalobce, začal čínský výrobce vyrábět bezprostředně poté, co své vířivky žalobce představil mezinárodnímu publiku,“ zní v jednom bodě rozsudku, do něhož Forbes nahlédl.

Nám nešlo a nejde v této věci o peníze. Je to věc principu, otázky pravdy a lži.

Žalovaný český dovozce dále podle soudu „dovezl, skladoval, propagoval, nabízel k prodeji a uváděl na trh na napodobeniny žalobcových výrobků“ natolik pečlivě, že mohlo dojít k záměně či klamné představě, že jde o produkty USSPA. Dovozce se tak dopustil nekalého soutěžního jednání.

Za vířívkami USSPA přitom stojí roky vlastního výzkumu a vývoje, které se Kadlecovým zúročují nejen rostoucími tržbami (letos chtějí navzdory pandemii překonat loňských 162 milionů korun) a exportem do 20 zemí světa, ale i uznáním skrze prestižní ocenění typu Red Dot či Good Design Award.

Vydání Forbesu Zázrak

Kadlecovi do právního boje investovali nemalé prostředky, konkrétně jde o jednotky milionů korun, které se už protistrany ani nebudou pokoušet vymáhat. Podle rozsudku jim náleží pouze „náklady řízení ve výši 32 494 korun“.

„Nám nešlo a nejde v této věci o peníze. Je to věc principu, otázky pravdy a lži,“ říká přesvědčeně Kadlecová. „V době, kdy zcela splývá, co je správné a co ne, je naše vítězství rovněž dobrá zpráva pro celou společnost a celospolečenské hodnoty,“ popisuje svůj přístup Kadlecová.

„Jde o precedens, velmi důležitý precedens pro další české firmy,“ uzavírá Líbal.