V módním světě není vyšší meta. Dočkat se uznání od nejprestižnějšího módního časopisu na světě, magazínu Vogue, to se v dnešní době podaří jen hrstce světových návrhářů. Touží po něm přitom desetitisíce tvůrců. Vzbudit zájem redaktorů Vogue se v současnosti rovná pozvánce mezi světovou módní elitu. Teď se to povedlo dvěma Češkám.

Čtěte také: Manolo Blahnik před pražskou výstavou vzpomíná na českého otce i emigraci

Radka Sirková a Anna Tušková a jejich značka Chatty získaly na fashion weeku v Kyjevě před pár dny cenu Vogue Italia, a k tomu ještě navíc cenu Vogue Ukraine. Chatty tak na tomto hojně obsazeném fashion weeku získaly hned dvě ze tří cen a zcela převálcovaly mezinárodní konkurenci.

Ocenění v soutěži Design It contest for emerging brands v rámci Fashion Scout je v branži považováno za mimořádně prestižní a může nově objeveným značkám výrazně pomoci na mezinárodní scéně.

„Bylo to pro nás samozřejmě velké překvapení, o to větší, že bylo dvojité,“ líčí pro Forbes Radka Sirková. Cena od Vogue se okamžitě odrazila v mezinárodním zájmu o českou módní značku.

„Je to pro nás velká pocta a samozřejmě to pro Chatty znamená další zviditelnění. V průběhu fashion weeku jsme záhy zaznamenaly zvýšený zájem o naši značku. Světové nákupčí, módní redaktory i laické publikum samo sebou zajímalo, jakou kolekci jsme přivezly,“ popisuje okamžitou zkušenost Radka Sirková.

Na Ukrajině vzbudila nadšení kolekce nazvaná KIDS. Chatty se inspirovaly lifestylem a hudební scénou přelomu tisíciletí, atraktivním prostředím městského streetartu i generací MTV.

„Milujeme Oasis, The Fugees nebo Chemical Brothers a kolekce KIDS je poctou právě jim,“ vyznávají se Radka Sirková a Anna Tušková v prezentaci, s níž kolekci představily módnímu světu.

Ocenění od Vogue je největším mezinárodním úspěchem, kterého Češky z Chatty dosud na světové scéně dosáhly. Nejsou však zároveň žádným neznámým jménem či zjevením – značku Chatty spolužačky ze školy Radka Sirková s Annou Tuškovou založily už v roce 2005 a rozvíjely ji postupně a promyšleně.

Zakladatelky Chatty Radka Sirková (vlevo) a Anna Tušková

Nyní se znovu ukazuje, že nejen progresivní přístup k materiálům i střihům a důraz na poctivé řemeslné zpracování, ale i moderní styl řízení firmy a propracovaná strategie se vyplácejí.

Během let se značka Chatty pevně etablovala na české módní scéně, z malé dílny na Tylově náměstí před pár lety přestěhovala do prostorného showroomu v Haštalské ulici, spolupracuje se známými osobnostmi, je zkrátka vidět.

Čtěte také: 3D kostým jako Lady Gaga. Rýsuje se trojrozměrná budoucnost české módy

Na rozdíl od jiných českých módních značek však v Chatty uvažují i o své další budoucnosti, neustále přemýšlejí, kam značku dál posunout. Neváhají vycestovat do zahraničí, investují do své mezinárodní propagace čas, energii i peníze a nebojí se představit svou práci i mimo česko-slovenskou módní scénu. To přitom v Česku stále ještě není příliš zvykem.

„Tento kyjevský fashion week je pro nás v pořadí už třetí zahraniční,“ popisuje Radka Sirková. „V minulosti jsme prezentovaly kolekce na fashion weeku v Berlíně a ve Varšavě, v Amsterodamu jsme se účastnily veletrhu Modefabrik,“ vypočítává Sirková. Odvaha ukázat českou módu v zahraničí se oběma návrhářkám začíná vyplácet.

Že se ale vyplatí rovnou v podobě uznání od dvou světových edic Vogue, to nikdo nečekal. „Fashion week v Kyjevě pro nás byl opravdu velmi příjemným překvapením.“