„Lidé jsou povyšováni proto, že jejich nadřízení věří, že na to mají, že nové úkoly, které před ně postaví, jednoduše zvládnou,“ říká Donald Asher, autor knihy Who Gets Promoted, Who Doesn’t, And Why, který věnoval celou svou kariéru lidem, kteří se chtějí dostat dál.

Jeho specializací jsou ti, kdo usilují o co nejrychlejší povýšení, tedy každých 18 měsíců. O tom, jak v kariéře co nejlépe růst, přednáší na vysokých školách po celém světě. A také koučuje manažery. „Pokud se chcete ve vaší firmě posunout dál, musíte se rozvíjet a také vše správně načasovat,“ tvrdí, „bez toho, že byste měli přehled o dění ve vaší firmě, se budete posouvat jen těžko.“

Tohle je jeho 9 základních rad, jak se chovat, pokud chcete povýšit i vy.

1. Nečekejte na odměnu

Svět je plný lidí, kteří jsou tvořiví, ale zároveň poslušně čekají v koutě, až si jich někdo všimne. Ti se povýšení nedočkají. V první řadě o sobě musíte dát vědět a ukázat, že na to máte. Nečekejte, že vás někdo zaznamená a povýšení vám spadne do klína.

Čtěte také: 13 společností, které v Americe nabízejí ty nejlepší zaměstnanecké výhody

2. Vychovejte si svého následovníka 

Firmy rády přijímají někoho zvenčí, protože povýšení stávajícího zaměstnance znamená dvě změny – musí totiž najít i někoho za vás. Člověk zvenčí znamená méně práce. Řešení? Najděte si za sebe náhradu a zaškolte ji, ukažte, že jste na postup připraveni.

3. Nebuďte nenahraditelní

Tohle s tím souvisí, a ačkoliv to může znít kontraproduktivně, zamyslete se – jak by vás mohl šéf povýšit, pokud se bez vás na vaší stávající pozici neobejde?

Čtěte také: 10 nejvíce a 10 nejméně smysluplných povolání 

4. Buďte připravení

Správné načasování je pro povýšení klíčové. Buďte k dispozici při velkých projektech. Zvyšuje se tím šance, že si vás váš šéf všimne a ocení, co umíte. Svou práci dělejte co nejrychleji, abyste se mohli bez problémů vrhat do nových výzev.

5. Sledujte, co se ve vaší firmě děje

Abyste mohli nové příležitosti využít, musíte o nich vědět – dávejte tedy pozor, čím vaše firma žije, a ptejte se, jaké jsou její plány do budoucna. Jedině tak se na ně můžete připravit a případně si určit, co vás zajímá, a zařídit se podle toho.

6. Pochvalte svého šéfa

Nikdy, ale opravdu nikdy nechoďte za nadřízenými svého šéfa, aniž by o tom věděl – tohle je jediná výjimka, můžete ho obejít, jen pokud chcete říct, v čem je skutečně dobrý. Ale vkusně, pamatujte, že „uznání je trojským koněm informací“.

Čtěte také: Práce snů aneb 10 nejlepších zaměstnavatelů pro rok 2015

7. Neodmítejte nabídky, které přicházejí

Když vám firma nabídne nové místo, vždy ho přijměte. Pokud to neuděláte, další podle nepsaných pravidel nejspíš nedostanete.

8. Dejte se dohromady s hvězdou

Máte v týmu skvělého kolegu? Začněte s ním spolupracovat, může vám zadávat úkoly, které vás budou rozvíjet, a vy postupně porostete. Navíc budete po jeho boku více vidět.

9. Učte se nové věci a zdokonalujte se

Přemýšlejte o tom, co víte, kam vaše společnost směřuje a co by od vás mohla potřebovat a snažte se to naučit. Štěstí přeje připraveným.