Miluju kávu. A vy pravděpodobně také, když jste se rozhodli přečíst si tenhle článek. Zájem o kvalitní kávu nebyl asi nikdy větší, než dnes. Jenže zatímco většina lidí se zajímá o to, jaká zrnka kávy použít a jak je připravit, mnohem méně lidí se zabývá tím, v čem kávu servírovat. A i na tom dost záleží.

K úvahám o tom, v čem kávu servírovat mě přivedl můj kávou posedlý švagr, který s kávou zkouší, co se dá. Když jsem jednou pil víno, tak jsem si na něj vzpomněl a napadlo mě, jestli stejně jako sklenice ovlivňuje chuť vína, ovlivní i šálek chuť kávy?

Obvykle na víno používám speciální sklenice různých tvarů, které jsou uzpůsobené různým typům vín – aby podtrhly jejich chuť a buket. Pokud jste nadšenci do vína, musíte vědět, o čem mluvím. Tahle skutečnost mě přivedla k myšlence, že to musí stejně fungovat i u kávy.

kafe hrneček done

foto Matt Riddle

Udělal jsem si rešerši a s překvapením zjistil, že pro kávu žádné jednoznačně nejlepší šálky neexistují. Žádné shody v tom, jak je nejlepší kávu servírovat, pouze to, co je nejhorší – káva do ruky, tedy cokoliv co má něco společného s papírem nebo polystyrénem. Pro domácí použití a pro vkusné kavárny se v oblasti šálků spíše než na požitek dává pozor na design a vzhled.

Když jsem se však ponořil do internetových diskuzí kávových nadšenců, jedna značka se mezi serióznějšími a přesvědčivými názory o kávových šálcích neustále opakovala – notNeutral. Tak jsem se odhodlal a set šálků z kolekce LINO švagrovi koupil. Společnost mi jako dárek dala dva hrnečky navíc a já si je nemůžu vynachválit. Ano, stejná káva v nich chutná úplně jinak, lépe. Zajímal jsme se proto, jak tyhle šálky vznikly.

Značka notNeutral vznikla v roce 2001 jako odnož produktového designu firmy Rios Clementi Hale Studios. „ Kolekci kávových šálků LINO jsme začali vyvíjet v roce 2008, ve spolupráce s firmou Intelligentsia Coffee & Tea,“ říká Hannah Block, obchodní ředitelka notNeutral.

hrnky done

kolekce LINO od notNeutral

„Přišla k nám řada lidí a stěžovala si na dostupné kávové šálky. Naším cílem, jakožto designové firmy, je najít kompromis mezi krásou a funkčností. Šálky musí být elegantní a lehké, ale také dostatečně robustní, aby vydržely každodenní používání v komerční sféře. Ucho šálku musí být uzpůsobené jak baristům, tak zákazníkům. Hrana šálku musí padnout do úst uživatele, aby si vychutnal aroma kávy, a nesmí být příliš tlustá, aby nepůsobila těžkopádně,“ říká Hannah.

Zní to jednoduše, ale celý proces designování nového produktu trval rok. V notNeutral vytvořily tucty 3D modelů a ty pak testovali a hodnotili baristé. „Hodně času jsme strávili nad sklonem vnitřní stěny šálku, aby byla dynamika tekutiny uvnitř ideální pro latte art. Nakonec jsme se rozhodli pro tenčí hranu šálku pro příjemný pocit v ústech a těžší spodní část pro uchování tepla. Ucho šálku poskytuje příjemný odpočinek pro váš i baristův palec,“ doplňuje Hannah.

notNeutral uvedl kolekci šálků LINO na trh v roce 2010 a ta hned získala cenu nejlepšího nového Amerického produktu asociace Specialty Coffee Association. V loňském roce byla představena nová řada šálků bez ucha MENO inspirovaná japonskými čajovými šálky a brzy bude představena řada FINA z kostního porcelánu.

Z jakého hrnku si dáte svou další kávu vy?

Autor: Larry Olmsted 


O kávě čtěte také: 

Jak poznáte správně udělané espresso? Tohle jsou rady od baristy roku