Kotvila přímo u vjezdu do přístavu Port Hercule v Monaku – jako by se pořadatelé Monaco Yacht Show, nejprestižnějšího veletrhu superjachet na světě, chtěli ujistit, že si jí všimnete.

Jenže to nebylo potřeba. Futuristická, 80 metrů dlouhá jachta Excellence, která si minulý týden v Monaku odbyla svou výstavní premiéru, poutala pozornost a byla nepřehlédnutelná.

Její cena se odhaduje na 120 milionů dolarů, tedy téměř 2,8 miliardy korun, vejde se na ni 14 pasažérů a 24 členů posádky a podle návrhu britského studia Winch Design, které je podepsané pod většinou ikonických jachet, ji postavila německá loděnice Abeking & Rasmussen.

Má všechno, co byste od správné superjachty čekali: palubu s bazénem, obří beach club (prostor určený k aktivnímu odpočinku na lodi) a také prostornou garáž s luxusním malým člunem.

Pravda, kvůli tomu bychom o ní ve Forbesu nepsali – podobnou výbavu mělo téměř všech 125 jachet vystavených v Monaku. Na Excellence je ale výjimečný její design a nepřehlédnutelný vzhled.

Díky hodně odvážné přídi, která připomíná lodní kýl otočený vzhůru nohama, vypadá spíš jako vesmírná loď než jachta pro miliardáře. Nezvyklý design podtrhují ještě rozměrné panely ze zrcadlového skla, které se na lodích v takovém rozměru také jen tak nevidí.

Úkol pro designéra byl jednoduchý. Loď měla být „neobvyklá“ a její vnitřek měl být propojený s okolním světem – proto tolik skla v plášti jachty. „Majitel si mohl dovolit být takhle odvážný, protože má se stavbou jachet dost zkušeností,“ vysvětloval designér Andrew Winch.

A právě u majitele Excellence, kterého Winch diskrétně nejmenuje, stojí za to se zastavit. Je jím totiž osmasedmdesátiletý americký miliardář Herb Chambers, kterého americký Forbes se jměním 1,7 miliardy dolarů řadí na 1605. místo v žebříčku nejbohatších lidí světa.

Chambers zbohatl na byznysu s kopírkami, který v roce 1983 prodal za 80 milionů dolarů. Když si později chtěl koupit cadillac, naštvali ho v dealerství americké značky mizerným zákaznickým přístupem natolik, že se rozhodl pustit do byznysu s auty, který z něj nakonec udělal miliardáře.

Dnes vlastní 60 dealerství, zaměstnává 2400 lidí a ročně prodá přes 55 tisíc aut za víc než dvě miliardy dolarů. Proto vás asi nepřekvapí, že mu v garáži stojí i rozsáhlá sbírka vzácných vozů, mezi nimi Bugatti Veyron, Porsche 959, Mercedes 300 L z roku 1955 nebo Ferrari Daytona Spider.

Jeho přístup k jachtám je ale jiný, než byste čekali. V jeho případě totiž nejde o rozmařilost miliardáře, který si chce užívat, ať to stojí, co to stojí. Pro Chamberse je to mnohem promyšlenější byznys, na kterém slušně vydělává. Všechno to začalo v roce 1986, kdy si pořídil 38 metrů dlouhou jachtu, která stála na začátku řady dnes už šesti lodí nesoucích název Excellence.

„Provozovat takovou jachtu stojí miliony dolarů ročně, proto jsem ji začal pronajímat jako charter a z hobby se stal byznys,“ vysvětloval Chambers v rozhovoru pro Forbes.com.

Jeho druhá jachta z roku 1999 měla na délku už 47 metrů, Excellence III byla ještě o 10 metrů delší a dokončena byla v roce 2001, čtvrtou loď postavil před 10 lety, ale ještě před dokončením ji prodal, takže pod názvem Excellence nikdy neplula (dnes nese jméno Eminence), a pátou Excellence z roku 2012 prodal za 80 milionů dolarů v době, kdy pracoval na poslední Excellence.

Tehdy mluvil o tom, že půjde o loď, která bude svým designem někde mezi Sailing Yacht A, extravagantní, 143 metrů dlouhou jachtou od designéra Philippa Starcka s třemi stometrovými stěžni, a tradiční jachtou. Což se mu evidentně povedlo.

Dobrá zpráva je, že si ji budete moct užít, i když nepatříte mezi 80 nejbohatších Čechů, jejichž majetek odpovídá ceně lodi – jen se připravte na to, že i týdenní pronájem bude stát pořádný ranec. Přesná suma ještě není známá, ale očekává se, že Excellence půjde na charterový trh za částku kolem jednoho milionu dolarů na týden. Tedy zhruba 23 milionů korun.