skip to main content
Forbes Woman

Chcete přežít rodinnou karanténu? Nastavte si režim podle tipů Markéty Pavleje

3 minuty čtení

Markéta Pavleje je česká influencerka a autorka oblíbeného kuchařského blogu Kitchenette. A taky pracující matka tří dětí, která momentálně řeší to, co většina z nás – jak to najednou se všemi členy domácnosti doma pohromadě zvládnout a nezbláznit se. Pro Forbes popsala, co se jí a její rodině v tomto směru osvědčilo.

Současné dny se zapíší do historie lidstva, o tom není pochyb. A stejně tak je jasné, že právě prožíváme něco, na co nikdo z nás nebyl připravený. Ještě před měsícem jsme si libovali v době, která nás hýčkala, rozmazlovala a otupovala smysly. A ta teď končí. 

Než ale přijde čas, abychom vymysleli, jak fungovat ve světě po koronaviru, musíme to přežít. A tím nemyslím jen nákazu jako takovou, ale taky skutečnost, že najednou řada z nás zůstává doma s celou svou rodinou, každý její člen u toho musí zvládnout spoustu věcí a nikdo neví, jak dlouho to bude trvat. 

Proto bych nám všem ráda připomněla, že to, co nám dává pocit jistoty, jsou rituály a pravidelnost. Na této filozofii postavila svůj vzdělávací systém Marie Montessori (původně pro postižené děti, které v připraveném prostředí dělaly neskutečné pokroky, ale později se ukázalo, že skvěle funguje na každého), a tak jsem si říkala, že nám všem, co aktuálně zůstáváme doma, pomůže vytvořit si nový řád, aby nám z toho lidově řečeno nehráblo.

Tedy říkejme tomu třeba montessori pro celou rodinu.

U nás doma se osvědčilo zhruba toto:

1. Nastavte si budík na určitý čas a dodržujte to každý všední den

2. Dejte si studenou sprchu na posílení imunity

3. Zacvičte si jógu

Nebo se jiným podobným způsobem protáhněte a nastartujte metabolismus. Dnes ani za týden pravděpodobně nepoběžíte na tramvaj a těžko budete plnit plánovaný počet kroků. O to je důležitější zařadit dostatek pohybu do vašeho každodenního plánu. 

Jóga se skvěle dělá doma i v omezeném prostoru, nic na ni nepotřebujete, a navíc má blahodárné účinky na psychiku. Existují navíc free lekce, které můžete absolvovat. Ze zahraničních je skvělá Yoga With Adriene, z českých studií je to třeba Namastery, jež poskytují každý den jógové lekce zdarma, z webů doporučuji Moje-jóga.cz, která otevřela 14 dní free jógy. 

Pokud jóga není pro vás, zkuste třeba Jakuba Bínu a jeho Transformers42, každé ráno v devět si s ním můžete zamakat, a když to nestihnete, tak si jeho workout můžete pustit ze záznamu.

Jestli máte doma děti a jejich věk to umožní, zapojte je do cvičení. Malé děti vám sice nejspíš neumožní zvládnout celé plánované cvičení, ale nenechte se rozhodit a berte to jako vítanou společnou aktivitu. Nedávejte si příliš vysoké cíle, ale ze začátku něco, co je zvládnutelné za všech okolností. 

Pochvalte se a odměňte se zdravou lehkou snídaní.

4. Zkuste jít na vzduch

Většina z vás má nějaký program dne, ať už je to práce z domova, škola s dětmi a tak dál, ale pokud to situace umožní, dopřejte si v rámci denního programu i vitamín D, sluníčko a aktivitu na čerstvém vzduchu třeba ještě před obědem. Kdo má psa, má procházku povinně naordinovanou. Ti se zahradou mají vyhráno, ale třeba i káva u prosluněného okna pomůže. 

Markéta Pavleje zavěsila svým dětem na strop gymnastické kruhy.| Foto Markéta Pavleje

Pro rodiče je tento bod nezbytností, i kdyby se měl obejít bez sluníčka. Dopřát dostatek pohybu i dětem je sebezáchovná mise. My jsme třeba doma dětem zavěsili všechny možné pomůcky. Gymnastické kruhy, tyč i brazilskou houpací síť. Můžete jim rozdat třeba i tenisové rakety a vymýšlet pro interiér vašeho domova méně nebezpečné kousky, než je samotný tenis.

Třeba nošení balónku na výpletu při zdolávání nějaké trasy, driblování na místě… Případně vyměňte tenisový míček za nafukovací balón. Pomocí lepicí pásky můžete vykouzlit na podlaze skákacího panáka.

5. Potrava

Tohle téma je evergreen, teď ale v novém pojetí doby virové. Pokud máte doma více osob, vaření se mění v novodobou misi. Nakrmit několikrát denně více krků může být nelehký úkol. Obzvlášť pokud z domova pracujete, a ještě učíte děti. Vím, o čem mluvím, u nás doma aktuálně vaříme pro pět dospělých a tři děti. 

Reklama

Dříve, když se nechodilo tolik do restaurací a neexistovaly polotovary, jsme také žili pod jednou střechou, v jednom hospodářství v širším kruhu rodiny, a síly se rozložily podle schopností jednotlivců. Vařilo se pořádně a často to, včetně pečení chleba, zabíralo celý den. Tomuto modelu současnost málokdy odpovídá a já jsem si po pár dnech nového režimu uvědomila, že k sobě musím být milosrdná a tuhle část mise si zjednodušit.

Myslím si, že schopnost být multitasking ženou nebo mužem je hlavně o efektivitě. A tak jsem začala vařit buď hodně jednoduše a rychle, něco jako rychlá „čína“ na mnoho způsobů, chleba s máslem a zeleninou, anebo když už vaření zabírá více času, tak se snažím, abychom z něj mohli těžit více dní. 

V mém podání to bylo zrovna včera trhané maso z tří kilogramů kližky. Tahle nálož, o kterou se postaral pomalý hrnec přes noc, se dá rozdělit do několika dávek a částečně zamrazit. Pak z ní během 10 minut vykouzlíte tacos, rychlou pastu, slidery s rozpuštěným sýrem a třeba kvašenou zeleninkou nebo ji přihodíte do salátu či polévky à la ramen.

6. Odpolední program

Nevím, kolik vám zbyde ještě energie, ale já se tak nějak snažím odpoledne směřovat k podobnému režimu, jaký byl v době „dokonalé“. Jasně, kroužky se nekonají a ani já si nezajedu na koně nebo na kafe s kamarádkou, ale udělat si čas pro sebe (vás i děti) je důležité. Stejně jako to, že dětem dopřejete okénko na „nudění se“, které v běžném životě považuju za možná důležitější než kroužky, protože to je ten jen jejich čas, kdy se rozvíjí kreativita.

Proto si uvařte kafe a dejte si ho s kamarádkou na FaceTimu. Přečtěte si kousek knížky. Dětem mezitím pusťte pohádku, aby vás chvilku nechaly se zrelaxovat. Promluvte si v klidu s partnerem. Přesaďte kytku. Dělejte zkrátka cokoliv, co vaše myšlenky odvede někam jinam a je vám to příjemné. Myslím si, že i proto teď tolik lidí doma peče. Pečení je totiž pro mnohé úžasně relaxující činnost. 

Dokážu si představit, že využití mých tipů se bude diametrálně lišit u lidí s dětmi a u těch bez dětí. Ale já vím, že po této části dne se můj čas zase rozběhne jako splašené stádo a už se nezastavím, dokud nepadnu. Malé děti budou s postupujícím dnem unavenější, a tím pádem jen divočejší, uplakanější a samozřejmě méně tolerantní. Proto ta chvilka relaxace. Bezdětní si ji mohou nechat až na večer, kdy se všechno zpomalí.

7. Dělejte věci dohromady

Další tip pro rodiny s dětmi předškolního a školního věku je zapojit potomky více do praktického života a pomoci v domácnosti. Dříve trávili hodně času v zařízeních a pak jste jim pravděpodobně chtěli dopřát nějaký čas na hraní si nebo tu zmiňovanou, tolik důležitou nudu, teď je ale všechno jinak! 

Zapojte své potomky do domácích prací. | Foto Markéta Pavleje

I oni mají mnohem více času, který mohou využít nejen k zdokonalování praktického života, ale v první řadě opravdu velké pomoci, kterou později, až budete potřebovat třeba dodělat nějakou práci na počítači, rádi využijete. 

Nejdřív se vám možná bude zdát, že vařit, prostírat, uklízet, obstarat mladší sourozence, vyložit myčku a tak dál je takto pracnější, ale věřte mi, že se za chvíli zdokonalí a budou opravdu platnými pomocníky. Prostě je k tomu pusťte. Nebo jim rozdejte nové úkoly. 

8. Mluvte spolu

Myslím si, že sednout si každý večer s celou rodinou ke stolu a povídat si o tom, jaký kdo měl den, je základ dobrých vztahů v jakékoliv době. Nicméně v tyto dny povídání nabírá jiných rozměrů i důležitosti. Já zastávám názor, že s dětmi můžeme mluvit o všem, ale je zbytečné je strašit existenčními starostmi nebo frustracemi. 

U společného stolu byste místo toho mohli probírat nový režim. Co je na něm vyhovující, co je třeba změnit nebo zlepšit. Mění se toho pro mnohé z nás tolik, že je vážně potřeba být jeden pro druhého oporou a třeba i terapeutem. I to by mělo patřit ke každodenní duševní hygieně.

Koneckonců, jak říká úžasná učitelka naší Grétky, Alenka, jsme savci a ti jsou pověstní svou neuvěřitelnou přizpůsobivostí a z této schopnosti teď potřebujeme čerpat. Takže jakmile dokážeme přijmout, že se věci mají, jak se mají, můžeme začít zapojovat kreativitu a situaci se co nejlépe přizpůsobit.

A pak je tu ještě jedno téma, které mi v těchto dnech pomohlo a udělalo dobře nejvíc. Buďte užiteční, laskaví a dělejte dobré skutky.

Musím se totiž přiznat, posledních pár dní jsem z režimu, na který jsme doma najeli s prvními vládními opatřeními, vypadla, protože jsem se naplno ponořila do výroby roušek a šíření osvěty, kterou jsme dostávali od Petra Ludwiga a týmu expertní skupiny, která vznikla pod záštitou rektorátu ČVUT. Skrze naši komunitu influencerů jsme informace posílali dál, a tak se povedlo během tří dnů obléci celý národ do svépomocí vyrobených roušek.

Jsem na náš národ opravdu hrdá a věřím, že malé dobré skutky by měl dělat každý z nás každý den. Každý má své unikátní schopnosti a dostatek vynalézavosti, aby přišel na to, jak je může uplatnit a osobně prospět. Všechno se počítá a pocit, který díky tomu získáte, je k nezaplacení. Tato doba, která nás donutila k sociální izolaci, zároveň dokázala nemožné. Jsme si vzájemně blíže.

Aktuální vydání magazínu
Restart
Forbes 5/2020

A úplně na závěr – jsem přesvědčená i o tom, že každý den si máme připomínat to pozitivní a není toho málo. Zdaleka neprožíváme válečný stav, máme kolem sebe své blízké, se kterými můžeme trávit víc času než kdy jindy. Máme dostatek jídla, střechu nad hlavou a je nám spolu dobře už jen proto, že díky otřeseným základům si to všechno můžeme uvědomit a poděkovat za to. Zůstaňte zdraví. Vaše Markéta.

Reklama
Reklama
Reklama