Gastronomie se mění. Organizace práce, způsob přemýšlení zákazníků i nabídka produktů. S tím se otevírá prostor pro zcela nové služby.

Jana Hodboďová, executive manažerka v soutěži Vodafone Nápad roku, se ve startupovém prostředí pohybuje už osm let, kdy nastartovala inkubátor InovaJET na ČVUT, působila v Prague Startup Centre. Má tedy skvělý přehled o českém startupovém prostředí.

„Za tu dobu jsem si uvědomila, že startupy reagují na aktuální společenské a technologické změny a v letošním roce nejvíce rezonovaly technologické projekty spojené s gastronomií a zdravou stravou,“ říká Hodboďová.

Pokud chcete, aby váš gastrostartup uspěl, tohle jsou předpoklady a konkrétní příklady, kterými byste se podle ní měli řídit:

Zákazníci jsou více zodpovědní

Lidé začínají dbát na to, odkud jídlo, které si kupují, pochází, a jsou obecně více zodpovědní. Příkladem startupů, které tento trend využily, jsou například farmářské tržiště Scuk.cz, které funguje na principu komunitních nákupů od menších lokálních farmářů a výrobců, nebo podobně fungující Ekofood. Do třetice rozhodně Nesnězeno nebo Jídlov.cz, které předcházejí tomu, aby jídlo skončilo v koši.

Jana Hodboďová

Nedostatek personálu

Demokratizace práce je v současnosti velký trend a klasický úvazek už není snem každého zaměstnance ani zaměstnavatele. Přibývá lidí označovaných jako intrapreneurs, kteří se i v rámci organizace chovají trochu jako podnikatelé. Jsou nezávislí a flexibilní, zároveň tím ale roste důraz na osobní zodpovědnost.

Současně tak vzniká prostor pro zapojení seniorů, žen na mateřské nebo pracovníků na částečný úvazek. Z toho plyne nutnost nového způsobu hledání a řízení pracovní síly, což řeší například startup Grason, jenž přes mobilní aplikaci propojuje restauratéry se zájemci o krátkodobé práce, přičemž jej dnes využívá více než 170 restaurací a cateringů.

Lidé se starají o své zdraví

Objednávání jídla online a doručovací služby jsou běžným standardem, současně jsou však spotřebitelé aktivní a kromě plýtvání vodou a jídlem si dávají pozor také na své zdraví. Na to reaguje například projekt Foodgroot, který indexuje jednotlivé potraviny a sleduje až 70 různých parametrů, do detailu posuzuje původ a dopravu potravin, jejich zpracování a složení, nutriční hodnoty nebo dopady na přírodu.

Výrobku pak stanoví skóre od nuly do sta a na základě poskytnutých osobních údajů postupně každému personalizuje na míru. Druhým podobným projektem je Zdravý stůl, který komukoli zdarma vytvoří přesný výživový plán s recepty a automaticky objedná potřebné potraviny online.