skip to main content
Auta

Chropyňská strojírna roste do Německa, cílí na BMW či Opel

1 minuta čtení

Největší tuzemský výrobce svařovacích a montážních linek pro automobilový průmysl – Chropyňská strojírna – otevřel dvě obchodní zastoupení v Německu. Firma, kterou řídí Robert Kudela a po boku mu stojí jeho otec a zakladatel František Kudela, nově zakotvila v Kolíně nad Rýnem a v Norimberku.

„Co se týče působnosti, chci firmu posouvat ze střední do západní Evropy. Chceme tak být blíže automobilkám, jako je BMW či Opel, a také nejvýznamnějším dodavatelům autoprůmyslu na úrovni Tier 1. Tedy firmám, jejichž výrobky míří přímo na výrobní pásy automobilek,“ uvedl pro Forbes Robert Kudela s tím, že v Německu zaměstnává zhruba třicítku pracovníků.

Pochopitelně nejvíce kvalifikovaných Němců s úzkými vazbami na autoprůmysl. Obě města jsou podle něj výhodná i regionálně, protože je z nich blízko do německých automobilových center Wolfsburg, Mnichov a Stuttgart.

Chropyňská strojírna má za sebou úspěšný rok 2018, kdy konsolidovaně utržila 3,5 miliardy korun a provozní zisk EBITDA dosáhl zhruba 300 milionů. Letos by tržby měly ještě o pětinu vyrůst na nový rekord. Společnost, která má zhruba 1200 zaměstnanců a v žebříčku největších rodinných firem podle Forbesu jí letos patří 26. místo, vyrábí nejen v Chropyni, ale také v Rumunsku, kde před šesti lety koupila firmu Ramira. V ní je dnes soustředěna největší porce její produkce.

Ochlazení v automobilovém průmyslu se podle Roberta Kudely zatím propsalo především do dodavatelských cen. Firmy z jeho branže, tedy výrobci přípravků na další produkci, jsou více závislé na tom, kolik automobilky chystají novinek, než na samotných prodejích. Navíc v poslední době profitovaly z nástupu elektromobility, pro niž se musely výrobní linky upravovat nebo stavět zcela nové.

Pochopitelně ale na celou branži dopadá nejistota z dalšího vývoje autoprůmyslu. Šéfové velkých firem, stejně jako zákazníci trochu přešlapují na místě. Elektroauta jsou drahá a méně užitná, nad spalovacími motory zase visí ohrožení v budoucí legislativě.